Citaten uitVerdringing bestaat nietMartin van der Laan, Trouw, 16 maart 2001 Honderd jaar divantherapie is gebaseerd op de idee dat een
mens traumatische ervaringen kan verdringen. Freud zag het juist: we kunnen onze gedachten verdringen, betogen psychologen deze week in Nature. Maar de vader van de psychoanalyse dacht daarbij aan het wegstoppen van schokkende ervaringen in het onderbewuste, en niet aan het opzettelijk vergeten van simpele woorden. Experimenteel-psychologen blijven dan ook uiterst sceptisch:
[...] [E]xperimenteel-psychologen betwijfelen of wij dramatische ervaringen zó diep kunnen 'wegstoppen', in de krochten van het onderbewuste, dat ze lange tijd niet toegankelijk zijn. Psychologen tonen in het vakblad Nature (15 maart) aan dat verdringing in traditionele, freudiaanse zin mogelijk lijkt. Maar hun studie heeft louter betrekking op het gericht vergeten van eenvoudige, neutrale woorden, en niet op het onderdrukken van emotioneel geladen gedachten. Honderd jaar psychologie van de divan ten spijt kwam het experimentele onderzoek naar verdringing pas in de jaren tachtig op gang. Toen toonde de psycholoog Daniel Wegner aan dat het onderdrukken van gedachten eerder averechts werkt. Hij gaf studenten opdracht een halve minuut niet aan een kop koffie te denken, maar dat bleken ze daardoor juist vaker te doen dan proefpersonen met de opdracht wél aan koffie te denken. Vijf minuten niet aan een witte beer denken is eveneens een onmogelijke opgave, bewees Wegner. Als de beer niet mag, komt hij juist langs. Uit latere experimenten bleek dat roze olifanten, rode kevers en groene konijnen al net zo opdringerig zijn als je probeert ze uit je gedachten te bannen. Dit paradoxale effect van gedachten-onderdrukking is nog duurzaam ook. [...] Pogingen om gedachten te verdringen falen blijkbaar. [...] Freud blonk erin uit om kronkels bij patiënten naar zijn theorie toe te masseren, maar het wetenschappelijk bewijs voor radicale verdringing is tot nu toe flinterdun. Nature schiet de freudianen deze week te hulp met een studie waaruit blijkt dat mensen woorden opzettelijk kunnen vergeten. Proefpersonen moesten woordparen onthouden en kregen daarna opdracht bij presentatie van het eerste woord het complementaire hardop uit te spreken, of om het tweede woord juist uit het hoofd te zetten. Na herhaalde oefening lepelden ze de gevraagde woorden op, terwijl veel verboden woorden inderdaad leken gewist. Toen in een volgend experiment werd gevraagd om nu alle woorden, ook de verbannen exemplaren, uit te spreken, wilden veel onderdrukte woorden niet meer boven komen. Zelfs niet als de onderzoekers geld boden. Verdrongen?Eric Rassin, die eind vorig jaar in Maastricht op een studie naar gedachtenonderdrukking promoveerde, betwijfelt het:
We mogen blij zijn met die handicap van inhibitie te zijn geboren, vermoeden geheugenonderzoekers. Zij stelt ons in staat 'te weten dankzij vergeten'. Het bestaan zou chaotisch worden als alles wat onze hersenen passeert, van woord tot gebeurtenis, zijn plaats in het geheugen kon opeisen en van daaruit met gelijke kansen om de aandacht kon wedijveren. Het onderzoek in Nature bevestigt vermoedelijk slechts dat we omwille van de cerebrale orde boven, sommige dingen vergeten om andere te kunnen onthouden. Met verdringing heeft dat weinig te maken, en zeker niet met het verschijnsel waar honderd jaar divantherapie op is gebaseerd: de idee dat je traumatische ervaringen zo kunt toedekken dat ze niet meer voor het bewustzijn toegankelijk zijn. De opdringerige ijsbeer van Wegners doet eerder het tegendeel verwachten. Rassin:
[...]
Dit is een halve verklaring, want niet iedereen blijkt even gevoelig voor opdringerige gedachten. Je bent een gezegend mens als je er je schouders om ophaalt, weet Rassin:
Zo'n fobie begint dus met een verkeerde beoordeling van een fantasie, en resulteert dan in mislukte pogingen om haar te onderdrukken. Uit dwanggedachten lijkt een fascinatie te spreken voor al wat negatief en bedreigend is. [...] Hoe dan ook, alleen neutrale, weinigzeggende zaken laten zich enigszins verdringen. Zoals de verboden woorden in het onderzoek in Nature. Rassin:
Dat was anders in Rassins studie naar een fragment waarin een grizzlybeer een mens te grazen nam: probeer zoiets akeligs maar niet te verdringen, het blijft toch hangen. En als we het scenario nog afschuwwekkender maken, zoals de aangrijpende beelden van de impulsieve executie van een Vietcong-officier, zomaar op straat:
Nee? Maar als de mitrailleurschutter uit het begin per ongeluk een paar Duitse kinderen doodschiet en decennia later de wroeging zich bij hem manifesteert, weten we allen: ,,Verdringing''. Rassin:
Is verdringing als verklaring voor 'vergeten' traumatische ervaringen niet een onlogisch, wetenschappelijk gedrocht?
Freud exit? Rassin verwacht niet door de therapeuten te worden gehoord.
|