Meer rechten voor kinderenDoor Een Tegenwichter Andere wetgevingVan zedenwetgeving zou moeten worden overgestapt op wetgeving die alleen betrekking heeft op het karakter van de (intieme) sociale verhouding. Dergelijke wetgeving bestaat echter nog niet en zal dus eerst gemaakt moeten worden. Uiteraard is het reeds verboden om dwang en geweld te gebruiken en zou een deel van wat nu als zedenmisdrijf wordt behandeld (zoals verkrachting) ook buiten de zedenwetgeving om aangepakt kunnen worden. Absolute gelijkwaardigheid en het
afwezig zijn van iedere vorm van dwang en manipulatie is echter nog lang niet
goed geregeld in de wet. Bij seksueel misbruik van kinderen gaat het vaak om
subtiele onzichtbare (en toch mogelijk schadelijke) dwang en is de bewijsbaarheid
vaak een probleem. Het gebruiken van (het vóórkomen van) seksuele handelingen
als criterium voor misbruik (lees: dwang) heeft op zich als voordeel dat
handelingen gemakkelijker zijn te bewijzen dan subtiele onzichtbare dwang.
Seksuele handelingen hoeven echter niet altijd op misbruik (lees: dwang of
subtiele dwang) te duiden. Juist daarom is een verfijning van de wet (op de
sociale verhoudingen) van groot belang. Niet alleen om het lichamelijke aspect
van vriendschapsrelaties intact te houden, maar vooral om een instrument in
handen te krijgen waarmee (subtiele) dwang binnen intieme relaties aangepakt kan
worden. Iedere vorm van dwang, hoe subtiel ook, zou verboden moeten zijn. Door
de ontzedelijking (lees: de-seksualisering) van het misbruik is te verwachten
dat de eenzijdige jacht op pedofielen zich zal verplaatsen naar wat nog altijd
de belangrijkste bron is van kinderleed: verstoorde relaties binnen het gezin. Uitvoering
Een dergelijke verandering in de wetgeving zal echter niet snel tot stand komen. Het betekent immers een verschuiving van het eng-seksuele naar het algemeen sociale, en daarom een enorme verbreding van het terrein. Is de zedenwetgeving nu nog heel specifiek, in de nieuwe vorm heeft deze een algemeen karakter en zal deze dus enorme consequenties hebben. Bedenk dat de bestaande (niet-anarchistische) maatschappelijke orde in verregaande mate gebaseerd op allerlei vormen van dwang en manipulatie. Een (progressieve) wetgever zal daarom geneigd zijn eerst te
kijken hoe ver je kunt komen met aangepaste zedenwetten. Wetten die zijn ontdaan
van morele termen als zeden, ontucht, fatsoen en eerbaarheid, en waarbij het
alleen nog gaat om (grove en subtiele vormen van) dwang, geweld, manipulatie en
onvrijwilligheid, maar die zich vervolgens beperken tot situaties en relaties
waarin seksualiteit en intimiteit een rol spelen. Seksualiteit en intimiteit
hebben in deze tussenvariant of overgangswetgeving alleen een afbakeningsfunctie:
alleen daar gelden de extra strenge sociale regels. Seksualiteit en intimiteit
krijgen als eerste een hoge wettelijke status en genieten een veel betere
bescherming tegen geweld, dwang en manipulatie dan andere aspecten van het leven
zoals bijvoorbeeld wonen, werken, en onderwijs. De uitwerking van deze
tussenvariant zal echter op allerlei onoverkomelijke problemen stuiten. Het
is bijvoorbeeld onmogelijk om duidelijk aan te geven waar seksualiteit en
intimiteit beginnen en eindigen. Voor het overgrote deel is dat namelijk (net
als misbruik) niet toe te schrijven aan handelingen, lichaamsdelen, lichamelijke
nabijheid of andere tastbare/zichtbare omstandigheden. Het seksueel of intiem
zijn van een situatie is grotendeels afhankelijk van de beleving. Zoek je toch
harde uiterlijk waarneembare afbakeningscriteria dan krijg je óf een primitief
verhaal dat de lading niet dekt omdat het zich beperkt tot geslachtsdelen en
penetratie, of een uitgebreid verhaal waarin ook bloot en lichamelijke nabijheid
zijn opgenomen en daardoor nauwelijks nog als afbakingscriterium dienst kan doen
omdat opeengepakte mensen in het openbaar vervoer er ook onder vallen. Het kan
niet anders of de tussenvariant wordt een gedrocht. Laten we de tussenvariant
dus overslaan en aan de slag gaan met verbeterde wetten op de sociale
verhoudingen. Een
actieprogramma: meer rechten voor kinderen
Eerst
zal de algemene positie van kinderen sterk worden moeten verbeterd. Seksuele
vrijheid is een farce als daar geen algehele vrijheid aan ten grondslag ligt. De
slechte positie van kinderen is het gevolg van een onderdrukkend kindbeeld: het
kind als voormaatschappelijk wezen. Aan de ene kant beschermt deze aparte
positie kinderen tegen de harde buitenwereld waardoor er ruimte is zich in
relatieve vrijheid te ontwikkelen. Aan de andere kant leidt die aparte positie
ertoe dat kinderen een aantal fundamentele vrijheden die in de grotemensenwereld
gemeengoed zijn, moeten ontberen. De
belangrijkste daarvan is het recht zelf te kunnen bepalen met wie ze omgaan.
Kinderen hebben daartoe vooralsnog weinig mogelijkheden. Te veel wordt er vanuit
gegaan dat binnen het gezin alle sociale (intieme) behoeften van kinderen kunnen
worden bevredigd. Noch voor volwassenen noch voor kinderen is dat echter het
geval. Kinderen
hebben verder nauwelijks mogelijkheden zelf te bepalen welke activiteiten ze
verrichten. Vanaf het vierde jaar bepaald de verplichte schoolgang hun
dagindeling en de onderwerpen waar zij zich mee bezig dienen te houden.
Volwassenen hebben op dat punt over het algemeen meer vrijheid en meer
mogelijkheden daar
invloed op uit te oefenen. Wetten
die kinderen beschermen tegen economische uitbuiting zijn prima. Op dit moment
werken deze wetten echter tevens economische buitensluiting in de hand. Kinderen
mogen niet werken en geld verdienen en beschikken daardoor doorgaans niet over
financiële middelen, wat hun in sterke mate beperkt in het maken van eigen
keuzen. Seksueel
Volwassenen
zouden meer openheid over hun eigen seksualiteit moeten verschaffen. Er zou
gemakkelijker over gepraat moeten kunnen worden en seks zou zich niet altijd en
alleen achter gesloten deuren moeten afspelen. Kinderen
zouden seksueel vrij gelaten moeten worden. Seksuele experimenten en seksueel
plezier zouden positief moeten worden bevestigd. Zo zou het goed zijn als er
films op TV zouden komen die een positief beeld geven van kinderen en hun eigen
seksualiteit. Seksueel
contact tussen volwassenen en kinderen moet mogelijk zijn en aansluiten bij de
ontwikkeling en wensen van kinderen. Kinderen moeten hierin het initiatief
hebben en volwassenen moeten hun verantwoordelijkheden en grenzen kennen. Het
inleef- of invoelvermogen van veel mensen, met name dat van mannen, laat echter
vaak te wensen over. Het zou daarom niet gek zijn als er meer discussie en
voorlichting over gewenste seksuele omgang met kinderen zou komen.
Naast
bescherming van kinderen tegen gevaren vanuit de volwassen wereld zouden ook de
rechten van kinderen benoemd en beschermd moeten worden. Zoals het recht op
eigen seksualiteit, het recht op het onderhouden van relaties, het recht op
economische zelfstandigheid (recht op werk of uitkering), het recht om naar de
rechter te stappen, en bepaalde vormen van stemrecht. Op dit moment zijn
kinderen nog tamelijk rechteloos. Kinderen zijn wettelijk verplicht hun ouders
te eren en te respecteren. Over het respect van ouders voor hun kinderen staat
niks in de wet. Kinderen rechten toekennen zal zeer grote maatschappelijke
implicaties hebben. Disciplinering van mensen is niet mogelijk zonder de
rechteloze periode waar kinderen de eerste 17 jaar van hun leven doorheen moeten.
Kinderrechten zouden flink wat gevolgen voor de maatschappelijke orde kunnen
hebben. Slot
Kinderseksualiteit
is een probleem omdat de seksualiteit in algemene zin niet vrij is en ook de
algehele vrijheid van kinderen nog erg veel te wensen overlaat. Kinderen zijn
kwetsbaar terwijl de seksualiteit van volwassen vaak hard is. De neiging om hen
daartegen te beschermen is niet vreemd. Er moet echter niet worden vergeten dat
kinderen ook relationele en seksuele verlangens hebben.
|