"... Behoud het goede"
Over het nieuwe conservatisme
1. "Onderzoek alles en behoud het goede"
(Paulus)
2. Spraakverwarring over 'conserveren'
3. Het Amerikaanse conservatisme
4. Overeenkomsten
5. Conservatisme in soorten en maten
a. Terug... naar welke bron?
b. Behouden of teruggaan
c. Politiek en niet-politiek
d. Religieus of 'werelds'
e. De rol van de staat
f. Links en rechts conservatisme
g. Procedureel en inhoudelijk conservatisme
h. 'Gelovig' en kritisch conservatisme
6. Bespreking van enkele onderwerpen
a. Het gezin
b. De staat
c. Christendom en Islam
d. Visie op de mens
e. Individu en collectief
7. Voorlopige conclusie
8. Concreet
1. "Onderzoek alles en behoud het goede" (Paulus)
Dit citaat stond als titel al boven dit stuk toen het
begin oktober 2002 nog in de grondverf stond, toen Van Agt het ook als
titel koos van een essay in VN van 5 oktober 2002, waarbij VN op zijn
beurt de beroemde spreuk van de apostel Paulus koos als titel van een
dossier over het neoconservatisme.
Wie had ooit gedacht dat een stuk van Dries van Agt, nota bene over
het conservatisme, met instemming geciteerd zou worden in een stuk van
Tegenwicht, en dat wij beiden dezelfde titel gekozen hadden? Wij in elk geval niet.
Ook van J.L. Heldring wordt zoiets gezegd: "Hij is slechts
conservatief als het gaat om het behouden van wat de moeite waard
is." (Beugel 1992, geciteerd door Cliteur 2002).
|
Bronnen
Dries van Agt: Onderzoek alles en behoud het goede, VN 5
oktober 2002
VN, Behoud het goede, Dossier Neoconservatisme, 5 oktober
2002
Bart Jan Spruyt, Heldring was de conservatieven vooruit,
NRC 17 december 2002
Paul Cliteur, Nieuwkomers wijzen ons de weg, NRC 17
december 2002 |
Van Agt spreekt zich uit tegen een cultuur van
massaliteit en consumentisme, tegen de excessen van het kapitalisme en
voor deugden als maat houden, temporantia - reeds genoemd in het
vorige opiniestuk over normen en waarden.
Maat houden, een zinnig advies, ook voor conservatieven als
minister Nawijn met zijn doodstraf en minister Remkes met zijn levenslang.
Van Agt:
"Conservatief: dat is, mits goed verstaan, een nobele notie. Wie
dadelijk bij het horen van dat woord een reflexieve reactie van afkeer
ervaart, mag zich de vraag stellen in hoeverre zijn respons
gedetermineerd wordt door vooroordeel."
Precies dit hebben wij gedaan toen ook wij geconfronteerd werden met
het opleven van het nieuwe conservatisme en ons afvroegen of daar niet
enig Tegenwicht tegen gegeven moest worden.
2. Spraakverwarring over 'conserveren'
'Conserveren' is 'bewaren'. Wie dat graag wil, die conserveert graag en
is dus 'conservatief'.
Minister Pronk en GroenLinks wilden graag de groene ruimte behouden
in ons land. Toch zal niemand hen snel 'conservatief' noemen. Ook een
aantal uitgesproken linkse mensen die doorgaans 'progressief' genoemd
worden, bracht op 1 mei 2001 een manifest uit waarin men zei 'de
beschaving te willen redden', dus behouden, conserveren.
Anderen
willen graag 'een conservatieve revolutie' op gang brengen, dus de huidige
cultuur juist niet behouden maar radicaal veranderen. Zij noemen
zich "conservatief".
We moeten klaarblijkelijk onderscheid maken -- alleen al omdat
conservatisme en neoconservatisme er is in allerlei soorten en maten. De
ene (neo)conservatief is de andere niet, al staat men meestal voor het
behoud van rechts-burgerlijke waarden en normen.
OK, men wil 'het goede behouden', maar de discussie is dan natuurlijk:
wat is dan dit goede? Een progressieve stroming vindt dat 'het
goede' op allerlei vlakken nog te weinig bereikt is, al zijn er successen
geboekt waar men vanzelfsprekend aan vast wil houden. Een conservatieve
stroming is juist bang voor veel progressie omdat 'het goede' er
volgens hen al is en dus gevaar loopt bij veranderingen.
Om te beginnen moeten wij ook stellen dat de begrippen
"conservatief" en "liberaal" in de Nederlandse cultuur
een geheel andere betekenis hebben dan "the conservatives" en
"the liberals" in de Verenigde Staten en de andere Engelssprekende
landen.
Om met het laatste begrip te beginnen: 'liberaal' staat hier voor
'conservatief', maar 'liberal' staat in de VS voor 'progressief', zo niet
voor 'vrijzinnig, vrijpostig, losgeslagen' en vaak ook voor wat wij hier
noemen 'sociaal-democratisch'.
3. Het Amerikaanse conservatisme
|
Dit laat zich het gemakkelijkst bespreken omdat het zo puur
en simpel is. De conservatieven aldaar verzetten zich tegen
| voorbehoedsmiddelen, |
| echtscheidingen, |
| abortus, |
| seksualisering, |
| seksuele vrijheid en voorlichting, |
| euthanasie, |
| een algemene ziektekostenverzekering, |
| bijstandsuitkeringen, |
| buitenlanders en vreemdelingen, in het bijzonder die van |
| de Islam, en uiteraard tegen |
| "the liberals", die zouden zorgen voor |
| 'de verloedering', |
Waar is men dan zoal vóór?
| Het vrije bezit van wapens, |
| belastingverlaging, |
| 'gezinswaarden' (family values), |
| de Christelijke religie, |
| disciplinering van jeugd, |
| nationalisme en |
| protectionisme. |
Deze opvattingen worden door miljoenen Amerikanen, vooral die op het
uitgestrekte platteland daar, gedeeld.
Niet alleen daar: de regering Bush-2 heeft zich omringd met denktanks
vol met neo-conservatieven. Deze "zijn ervan overtuigd dat macht en
het gebruik van macht de natuurlijke orde herstellen" (Chavannes
2003). Vandaar het gewapende streven naar een Pax Americana.
In de staat Florida, geleid door gouverneur Jeb Bush, de broer van
George Bush, zien we dit binnenslands in werking:
| De sociale verzekeringen gingen er omlaag, |
| vele sociale instellingen werden gesloten en |
| er ging veel geld naar bedrijven en mensen die al geld in overvloed
hadden. |
|
Ralf Bodelier, De Bolkestein-brigade, VN 5
oktober 2002.
Rudie Kagie, 'Elke ware patriot is
conservatief', VN 5 oktober 2002
Ann Coulter, Slander; Liberal Lies about the American Right, juli 2002
Norman Poshorentz, My Love Affair with America, 2000.
Marc Chavannes, Laat ons met rust; In de machinekamer van Amerika's
conservatieve revolutie, NRC 26 oktober 2002.
Marc Chavannes, Jeb en George strijden in Florida samen voor een
familie Bush, NRC 2 november 2002.
Marc Chavannes, De Verbouwing van de wereld, NRC 22 maart 2003.
Cees Heesters, De weg naar vrede loopt via Bagdad naar Jeruzalem.
Beleid en retoriek van de regering-Bush staan sterk onder invloed van het
Amerikaanse neoconservatisme, Trouw 7 september 2002. |
Neo-conservatieven in de Verenigde Staten
preken een moreel absolutisme waar je koud van wordt. Zij stellen, vanuit
een christelijk gekleurd superioriteitsgevoel, een eventuele oorlog tegen
Irak voor als een botsing der beschavingen waarbij het doel alle middelen
rechtvaardigt. |
Elsbeth Etty, Amerika, Amerika; NRC 29
december 2002 |
Ondergang dreigt voor Nederland; Newsweek waarschuwt nog een keer voor
seksuele vrijheid, legale drugs en euthanasie", Wegener Dagbladen 29
mei 2001. |
Na het schrijven en
publiceren van dit stuk verscheen een uitvoerige analyse van de rol van
Leo Strauss in het Amerikaanse neoconservatisme:
|
Tussen Washington en Bagdad:
de neoconservatieven en Leo Strauss; David Janssens, De
Helling, 1 april 2004
Wat klopt er van het verhaal dat George W. Bush wordt aangestuurd door
een klein clubje oorlogszuchtige neoconservatieven, die zich op hun
beurt weer laten inspireren door de ideeën van de obscure professor
Leo Strauss? [...]
Een terugkerend element in de beschouwingen is de suggestie dat de
neoconservatieven op hun beurt directieven van elders ontvangen.
Achter de mannen achter Bush, zo wordt geopperd, staat weer een andere
man: Leo Strauss, een wat obscure professor in de politieke filosofie
aan de universiteit van Chicago. Zijn ideeën, zo luidt het, zijn de
belangrijkste inspiratiebron voor het neoconservatieve gedachtegoed.
Strauss is weliswaar al in 1973 overleden, maar hij heeft een schare
van 'Straussianen' nagelaten, van wie enkelen in de jaren tachtig
politiek actief zijn geworden aan de rechtervleugel van de Amerikaanse
politiek, en die mee de grondslag hebben gelegd voor het
neoconservatisme. |
|
4. Overeenkomsten
Voor we ons in de verschillen verdiepen, kijken we eerst even naar de
overeenkomsten tussen de diverse stromingen in het (neo)conservatisme.
Deze zijn de volgende.
| Een pessimistische visie op de mens.
Homo homini lupes (de
mens is voor de mens als een wolf). Een wolf, en dus de mens,
dient getemd te worden. Daartoe dienen de staat en andere instituties. |
| Deze instituties zijn het gezin, de kerk, de verenigingen en de
directe leefomgeving van de mens, de buurt. |
| De staat dient sterk te zijn, macht te hebben. |
| Het collectief gaat vóór het individu; aanpassing aan het collectief
heeft voorrang boven de autonomie van het individu. Men verzet zich
tegen 'losgeslagen emancipatie', die leidt tot 'individuen zonder
leefverbanden'. |
| Er is sterke weerstand tegen de revolutie die in de jaren '60 heeft
plaats gevonden, waaraan men toeschrijft: |
| relativering van normen, |
| gelijkheid van iedereen en |
| 'alles moet kunnen' of 'laisser faire' -- bijvoorbeeld de tolerantie
van soft drugs.
Dit bracht met zich mee: |
| 'verloedering', |
| echtscheidingen, die op hun beurt |
| jeugdcriminaliteit veroorzaken. |
| Een sterke weerstand tegen 'links idealisme', met name tegen |
| het linkse ideaal van de multi-culturele samenleving. |
| Voor zover het Nederland betreft, is er sterke weerstand tegen de
periode Paars met |
| de vrijheden rondom prostitutie, het homohuwelijk en de euthanasie, |
| en de Islam dan wel de Arabische culturen. |
|
"De mens is geneigd tot het kwade, hij is een giftige
bron" (Andreas Kinneging)
"Die barbaren, dat zijn de linkse idealisten.
Warhoofden, utopisten, in de ban van goede bedoelingen" (Livenstro,
geciteerd door Ralf Bodelier).
" [...] centraal in het nieuw-rechtse denken is de
culturele restauratie, waarvan opzichtig het vaandel wordt gezwaaid. Het
liberalisme moet zichzelf 'weer als een moreel project definiëren',
schrijft Philips: als een systeem van strenge politieke en morele waarden.
Het moet zich ontdoen van libertijnse uitwassen als familie-afbraak,
drugsgebruik, etnische onverschilligheid en cultuur-relativisme, en het
moet eisen dat de nieuwe groepen (moslims) zich aanpassen.
Doet het dat
niet, dan zullen puriteinse moslims op den duur hún waarden aan het
Westen opleggen, voorziet Philips." (Abe de Vries)
"Terwijl hét probleem van de moderne samenleving de islam is,
en van het christendom niemand hinder heeft, daagde 'paars' christenen
uit met de legalisering van prostitutie, introductie van het
homohuwelijk en invoering van een euthanasiewet." (Livenstro,
geciteerd door Meeus) |
Hans Wansink, De conservatieve golf, 1996.
Stan de Jong, Conservatieven komen uit de kast,
HP / De Tijd 5 januari 2001
Ralf Bodlier,
De Bolkestein-brigade, VN 5 oktober 2002.
Ralf Bodelier & Yvonne Kroese,
Wat willen conservatieven nu eigenlijk? Intermediair 14 november 2002
Melanie Philips, 'Hoe het Westen verloren ging', The Spectator, 11 mei
2002.
Abe de Vries, Het morele reveil, Elsevier 1 juni 2002.
Tom-Jan Meeus, Conservatieven grijpen
kans: nadruk op orde, gezin, natie, NRC 14 juli 2002.
Ronald van Raak, Meer dan gejeremieer; NRC 17 december 2002 |
Edmund Burke Stichting:
het Nederlands Platform voor conservatisme:
< http://www.burkestichting.nl/
> |
5. Conservatisme in soorten en maten
Hieronder wordt een aantal onderscheidingen aangegeven waarmee men (neo)conservatieve
ideeën kan plaatsen. De indeling is niet sluitend omdat de
onderscheidingen elkaar overlappen. Volledigheid is onmogelijk, wel wordt
getracht van elk een voorbeeld te geven.
a. Terug... naar welke bron?
|
Vrijwel alle conservatisme is een reactie op iets dat al een
aardig poosje geleden gebeurd is, namelijk de Franse Revolutie van 1789,
welke op zijn beurt een politieke vertaling is van de ideeën van De
Verlichting die in de decennia daarvoor plaats vond. |
Piet de Rooy, Een onbereikbaar ideaal, VN
5 oktober 2002.
|
De Verlichting had als voornaamste ideaal de autonome, zelf denkende,
redelijke mens (in plaats van, zoals voorheen, de kerk als bron van
kennis, normen en waarden).
De Franse Revolutie had als idealen Gelijkheid, Vrijheid &
Broederschap en stichtte een nieuw soort staat, een staat van burgers
in plaats van een van notabelen, het zogeheten Ancien Régime waar
voordien de macht lag.
Welnu: conservatieve stromingen laten zich onderscheiden naar gelang de
bron waar men naar terug wil keren:
|
(1) Sommigen
verzetten zich tegen deze hele Verlichting en de Franse Revolutie en
willen terug naar de tijd voordien, doorgaans zelfs terug naar de Romeinse
en Griekse cultuur van rond het begin van onze jaartelling. Men citeert
gaarne Seneca, Cicero en Griekse filosofen, evenals het Evangelie en de apostelen.
De naam "Anti-Revolutionaire Partij" (ARP) verwees naar
de weerstand tegen de Franse Revolutie en naar de 'liberale revolutie' van
de grondwet van 1848 in ons land. De macht mag niet bij de mens
liggen, slechts bij God.
|
Edmund Burke, Reflections on the
Revolution in France, 1790. |
(2) Anderen
accepteren De Verlichting en de Franse Revolutie als gepasseerd feit.
Zij stellen dat er na die veranderingen drie stromingen opkwamen:
| (a) het socialisme, |
| (b) het liberalisme, en dan |
| (c) het conservatisme. |
|
Stan de Jong, Conservatieven komen uit de
kast, HP / De Tijd 5 januari 2001. |
b. Behouden of teruggaan
Sommige conservatieven willen behouden wat er is. Laten we ze
'conserverend' noemen. Cliteur noemt dit "stationair
conservatisme": het wil stil blijven staan. Hij noemt dit overigens
"niet veel anders dan geestelijke luiheid".
Anderen willen verder gaan. Cliteur noemt dit het "Burkiaans
conservatisme". Hij noemt dit "intellectueel respectabel",
maar tekent er bij aan dat het alleen gepast is "wanneer het schip
grofweg op de goede koers ligt".
Zo niet, dan is Cliteur's derde vorm van conservatisme nodig:
"conservatisme als sensitiviteit voor decadentie", vrij te
vertalen als 'als je ziet dat het mis gaat met de beschaving, corrigeer
dan'.
Anderen willen verder terug dan het heden: zij willen terug naar een
vroegere toestand. Hen kunnen we 'reactionair' noemen. |
Ralf Bodelier & Yvonne Kroese, Wat
willen conservatieven nu eigenlijk? Intermediair 14 november 2002 - over
de Edmund Burke Stichting.
Paul Cliteur, Nieuwkomers wijzen ons de weg, NRC 17 december 2002
|
c. Politiek en niet-politiek
In Nederland kennen wij als zodanig geen conservatieve politieke partij
-- ja, sinds kort "Conservatisme.nl". In de VS kent men
dit wel, terwijl Groot-Brittannië de Tories heeft als notoir
conservatieve partij. Men wil het conservatisme gestalte geven in wetten en
staatsinrichting. Anderen beperken zich ertoe hun ideeën uit te dragen en
een platform te zijn voor de conservatieve stromingen binnen de bestaande
politieke partijen. |
d. Religieus of 'werelds'
Sommigen nemen het Christendom als leidraad voor hun conservatisme, anderen de Islam. In de VS valt conservatisme vrijwel samen met het
centraal stellen van "de" Christelijke waarden. In menig
Arabisch land gebeurt precies hetzelfde, maar dan met de Islamitische
waarden, dan wel met de Joods-religieuze opvattingen . Voor beide
groeperingen liggen de normen en waarden vast verankerd in een boven-aards
stelsel van waarheden en normen. De scheiding van kerk en staat komt deze
mensen niet zo goed uit. George Bush is hiervan een voorbeeld en ten
onzent kardinaal Simonis. Men gruwt van een waarden-neutrale overheid.
Maar niet ieder doet dit. Anderen zien de bron van waarheden en waarden
meer op de aarde liggen, en wel in de geschiedenis, waarin de
verschillende ideeënstelsels elkaar opvolgden. Men aanvaardt hier de
scheiding tussen kerk en staat en ziet het ene of het andere religieuze
stelsel slechts als bron van inspiratie binnen de spelregels van de
liberale staat.
In het post-Christelijke Nederland is de scheiding van kerk en staat
inmiddels wel een vaststaand feit. Eigenlijk verwacht men van deze
ontkerkelijkte staat geen heil meer. Men constateert met spijt dat
onze moraal die is van de meerderheid, niet die van de religie.
Niet dat men in die meerderheid van geëmancipeerde individuen enig
vertrouwen heeft. Men had liever "representatie van het volk voor een
elite" (Heldring), welke elite dan wel eerst gevormd moet worden.
|
Cornelis Heesters, Conservatisme en
religie gaan samen, NRC 7 april 2001.
Kars Veling, Conservatisme ontbeert stevige wortels, NRC 24 maart 2001.
Andreas Kinnegin en J.L. Heldring, geciteerd in:
Yoeri Albrecht & Xandra Schutte, We hebben een echte elite nodig, VN 5
oktober 2002.
Paul Nolte, Nieuw conservatisme voor een nieuwe eeuw, NRC 2 november
2002.
Plato, De Staat. |
e. De rol van de staat
Hierover verschillen de opvattingen binnen de diverse conservatieve
opvattingen. Het socialisme is doorgaans voor een sterke staat met
een veelheid van taken; liberalen daarentegen hebben het minder op een
sterke staat begrepen en gunnen de staat veel minder taken.
|
| Conservatieven in de VS strijden vooral tegen de staat en willen
deze het liefst zo veel mogelijk verzwakken qua invloed.
Duidelijk zij waar de macht dan komt te liggen: in de VS bij de
rijken, in andere landen echter bij de geestelijkheid of het leger. |
| Anderen willen juist een sterke staat met een brede taak, zij het
dan een staat die precies hun, al dan niet religieuze, ideeën oplegt
aan de mensen.
Doorgaans is dit dus geen socialistische sterke staat. |
| Weer anderen willen wel een sterke staat, maar dan een met een
beperkte taak.
Bijvoorbeeld: kinderopvang is een taak van 'de naastenliefde', niet
van de staat. |
|
Ralf Bodelier, 'Conservatisme heeft de
toekomst'; Joshua Livenstro denkt na over gezin, school, vereniging en
kerk, Intermediair 14 november 2002. |
"De scheiding tussen een sterke rechtsstaat en een zwakke
sociale staat, waar het conservatisme lange tijd de voorkeur aan gaf,
past niet meer in de 21e eeuw." (Paul Nolte) |
Paul Nolte, Nieuw conservatisme voor een nieuwe eeuw, NRC 2 november
2002. |
f. Links en rechts conservatisme
Op 1 mei 2001 bracht een aantal uitgesproken linkse mensen een manifest
uit: "Stop de Uitverkoop van de Beschaving!". Men wil dus iets
conserveren: de beschaving in dit geval. Noem dit 'links conservatisme':
men wil iets typisch links behouden.
Ook de SP noemt zich 'links conservatief' vanwege de nadruk op het
behoud van het culturele erfgoed. Zij staat ook "op het klassieke
standpunt dat een alternatief voor het kapitalisme nu niet aan de orde is,
maar dat het wel beschaafd kan worden."
(Moerland & Staal >>)
Bart Jan Spruyt noemt dit het "conservatisme met een kleine c":
conservatisme met een optimistische mensvisie.
Daarnaast is er dus 'rechts conservatisme' dat iets typisch rechts wil
behouden. Bart Jan Spruyt noemt dit het "Conservatisme met een grote
C": conservatisme met een pessimistische mensivie.
Het typisch linkse is bij dit manifest dat men tegen de privatisering
van allerlei zaken is. Privatisering heet een rechts item te zijn. De
marktwerking heeft namelijk, zo redeneert men bij rechts, de economie gered, die op
zijn beurt de beschaving gered heeft. De linkse verzorgingsstaat
daarentegen heeft de economie uitgeput en dus de beschaving bedreigd.
Het Manifest is wel bekritiseerd: het zou ten onrechte allerlei
problemen, die stuk voor stuk erg ingewikkeld zijn, wijten aan één
oorzaak, de privatisering, en één 'dader': de overheid -- terwijl het
veel eerder gaat om de sociale band tussen de burgers, de sociale
cohesie.
|
Aart Brouwer, Het grote onbehagen, De
Groene Amsterdammer 26 mei 2001.
Riens Jans, Simpele leuzen, oude sentimenten, GroenLinks Magazine juni
2001. René Moerland & Herman Staal, Meester van de massa; NRC 23
november 2002.
Bart Jan Spruyt, Heldring was de conservatieven vooruit, NRC 17
december 2002 |
"Solidariteit tussen de generaties
werd opgeofferd aan solidariteit binnen één generatie" |
Hans H.J. Labohm & Anton van Schijndel,
Liberaal beleid heeft de beschaving gered, NRC 12 mei 2001
. |
Links conservatisme zien we ook bij René Hoksbergen (cursivering
aangebracht):
"Onderwijs en socialisme bieden soelaas."
"Onze samenleving heeft grote behoefte aan herstel van de oude
waarden van het socialisme."
|
René Hoksbergen, Individualisme is te ver doorgeschoten, NRC 29 juni
2002. |
g. Procedureel en inhoudelijk conservatisme
Paul Cliteur maakt dit onderscheid. De procedurelen zijn niet
blij met de Franse Revolutie -- met geen enkele revolutie. Men heeft een
voorliefde voor geleidelijke veranderingen in plaats van het abrupt breken
met een traditie. Men vertrouwt gaarne op 'vertrouwde instituties', zoals
het klassieke gezin, en wantrouwt nieuwe vormen daarvan en nieuwe
instituties.
|
Paul Cliteur, Conservatieven hebben een
revolutie nodig, NRC 5 mei 2001. |
De inhoudelijken willen juist wel een revolutie, zij het een
achterwaartse: men wil terug naar de waarden van de vorige generatie. De
huidige generatie noemt men 'de babyboomers', 'de protestgeneratie' of 'de
lawaaigeneratie' en men ergert zich er aan dat hun ideeën nu al in
allerlei wetten en instituties zijn vastgelegd -- bijvoorbeeld de
onderhandelingshuishouding in 'het poldermodel'.
Hun hoop is gericht op wat men vaak 'de verloren generatie' noemt, de
generatie die van de babyboomers geen kans kreeg, maar nu haar kans
zou moeten grijpen -- uiteraard in de lijn der conservatieven.
|
h. 'Gelovig' en kritisch conservatisme
Tot slot een onderscheid dat wij zelf graag aan willen brengen. Er zijn
wat wij noemen 'gelovige' conservatieven. Zij geloven in een bepaald
stelsel en hangen dit aan -- hetzij een religieus stelsel, hetzij de ideeën
van Edmund Burke of De Torqueville, of wie dan ook.
Er zijn echter ook kritische conservatieven. Deze hangen niet een
bepaald stelsel aan, maar beoordelen elk stelsel kritisch op de eigen
merites.
|
De laatste benadering kiest Van Agt, zoals al uit de titel van zijn
reeds genoemde essay blijkt. Van Agt kiest niet voor links of rechts: hij
wikt en weegt.
Ook Hans Hillen kiest deze benadering waar hij
"conservatisme" om schrijft als
"het waarderen van de verworvenheden die er zijn en die afwegen
tegen de nieuwe ontwikkelingen. Je moet datgene wat in het verleden
aantoonbaar heeft bijgedragen aan een goede ordening van de samenleving
proberen te behouden."
(Geciteerd door Albrecht & Schutte)
Ook Heldring kiest een dergelijke positie waar hij opmerkt dat niet
"de mens" een gevaarlijk wezen is, homo homini lupus,
maar alleen de collectieve mens, de mens die als groep te
keer gaat tegen andere mensen als groep.
Homines hominis lupi,
zogezegd. Die mens heeft de eigen identiteit en het zelfstandig denken dan
opgegeven en gaat op in een massa.
Het modernste voorbeeld is Andrew Sullivan met zijn weblog, een
soort dagboek op het Internet met dagelijks nieuwe teksten. Uit het geheel
hiervan komt een wonderlijk maar toch consistent mengsel van conservatieve
en moderne ideeën tevoorschijn. |
"Met u verafschuw ik het 'grijp en graai' kapitalisme [...] de
uitbuiting van arme volken en [...] de vernieling van natuur en milieu.
Als die wandaden 'rechts' zijn, dan sta ik niet onder die vlag."
"Slechts wat bij kritisch onderzoek duurzaam waardevol blijkt,
verdient geëerbiedigd te blijven."
|
Dries van Agt: Onderzoek alles en behoud het goede, VN 5
oktober 2002
. |
Yoeri Albrecht & Xandra Schutte, We hebben een echte elite nodig, VN 5
oktober 2002.
Livenstro, Von der Dunk en Van Hintum in VN 3 augustus 2002.
J.L. Heldring, De mens is een gevaarlijk wezen, NRC 3 maart 2001.
Flip Vuijsje, Niet geschikt voor publicatie; Het optimistische
conservatisme van Andrew Sullivan, VN 23 november 2002.
|
Weblog van Andrew Sullivan: http://www.andrewsullivan.com |
6. Bespreking van enkele onderwerpen
Duidelijk zij dat de laatste benadering, de kritische, de meest
rationele is die ook het best past in onze tijd en cultuur waarin er nu
eenmaal geëmancipeerde en autonome individuen zijn. Deze klok kan
men eenvoudigweg niet terugdraaien, hoe graag men dit zou willen.
|
a. Het gezin
Von der Dunk neemt deze kritische positie in waar hij opmerkt dat, wie 'het
gezin' als hoogste en 'klassieke' waarde kiest, mag bedenken dat het gezin
zoals wij dat kennen nog maar hooguit twee eeuwen oud is.
Wie de
vorstenhuizen als ideaal voorbeeld ziet, moge bedenken dat de huwelijken
daarin doorgaans uit erg zakelijke motieven gesloten werden. |
Thomas von der Dunk, Conservatieven ontberen geestelijk fundament, NRC
17 maart 2001. |
En wie
zich op de oude Griekse filosofen of de Bijbel beroept en tevens
homoseksualiteit afwijst, zou genoemde geschriften toch eerst eens moeten
lezen. Zeus en de Griekse filosofen leefden vrijwel als pederasten; David
wist ook wel raad met zijn Jonathan en Jezus met zijn geliefde jongste
leerling. |
b. De staat
Voor de staat geldt iets dergelijks: de moderne staat is nog helemaal
niet zo oud, in elk geval niet ouder dan de Franse Revolutie, maar menige
staat is nog heel wat jonger. Veel staten zijn ontstaan doordat men ergens
een vredesverdrag wilde ontwerpen en daartoe rechte strepen op en
landkaart trok, dwars door allerlei stammen en volkeren heen. Het
heeft niet veel gescheeld of Nederland was een deel van Duitsland
geworden, of Litouwen een deel van Rusland.
Dan is de ene staat de andere nog niet. De Staat der Nederlanden is
heel anders dan die in Columbia, China, Iran of zelfs Engeland of België.
Als er één begrip wel heel erg relatief is, is dat wel het begrip
'staat' of 'natie'. Als men dan 'de staat' zo'n centrale en machtige plek
toe te kent als veel conservatieven doen, dan loopt men flinke risico's of
op zijn minst is men wel erg onduidelijk - zo niet kortzichtig. |
c. Christendom en Islam
Wat het meest verbaast, als men over het (neo)conservatisme leest, is
het bijna blindelings vertrouwen van het Christendom en het vrijwel
unaniem wantrouwen van de Islam. Zoveel verschillen deze religies echt
niet.
|
Beide hebben aspiraties om de wereld van hun opvattingen te overtuigen
en geen van beide schuwde hiertoe het zwaard niet. Beide claimen het bezit
van de universele waarheden en normen. Beide hebben moeite met de
scheiding van kerk en staat. Beide hebben grote angst voor
homoseksualiteit en andere vormen van seksualiteit die niet het het
strakke procreatieve straatje passen. |
"Met een beetje goede wil kun je de
uitkomst van de laatste verkiezingen [mei 2002] zelfs een gereformeerde
coup noemen (en wij maar bang voor de islam zijn)." |
Michel Zonneveld, Paars III, VN 5 oktober 2002. |
d. Visie op de mens
Zoals in veel kwesties, hebben enkele grote filosofen uit het verleden
enorme invloed gehad op onze manier van denken. Hier zit een vorm van
onomkeerbare geschiedenis in: wat eenmaal weerlegd is laat zich niet
gemakkelijk meer aanhangen. Er is geen weg terug, althans geen redelijke.
|
Thomas Hobbes was de man van homo homini lupes. Omdat
dit nu eenmaal zo is, moet er een sterke staat zijn die de burgers
beteugelt en zo de vrede handhaaft. |
Thomas Hobbes, Levithian, 1651. |
Het is vooral Immanuel Kant geweest die de vrije autonome en
redelijke wil van de mens als diens voornaamste kenmerk benadrukte en
zelfs min of meer 'uitvond'.
Het was Georg Wilhelm Friedrich Hegel die deze gedachte oppakte en nader uitwerkte. Waar Kant
geloofde in 'een absolute rede' die in mens ingebed is, wees Hegel erop
dat die redelijke wil niet zo absoluut is, maar zich in de loop der
geschiedenis door de sociale contacten tussen mensen ontwikkelt. De vrije
en redelijke wil heeft dus een sociaal karakter, geen absoluut.
Ook aan Jürgen Habermas was deze gedachte niet vreemd.
Arthur Schopenhauer was heel wat somberder. Volgens hem was die vrije wil
alleen maar een negatieve kracht die men moest zien te overwinnen door een
vorm van willoosheid die aan het Indische Nirvana doet denken.
Ook Friedrich Nietzsche was aan de sombere kant. De vrije menselijke wil is
destructief en leidt tot verval, uitzichtloosheid en zinloosheid, tot
willoosheid en wilszwakte - tot nihilisme. Het zoeken naar absolute
waarheden leidt onvermijdelijk tot relativisme en illusies, waarvan het
Christendom er dan een is.
|
Frits Bolkestein, Was will der Liberale?
Tijdschrift voor Filosofie februari 2002.
Emanuel Kant, Kritik der Reinen Vernuft.
Arthur Schopenhauer, Also sprach Zanustra
Arthur Schopenhauer, Die Welt als Wille und Vorstellung |
Nee, wij kunnen beter zelf betekenis geven aan de dingen, aardse
betekenissen. Nu ja, niet "wij", niet allemaal, zoiets mag
natuurlijk alleen door gevormde mensen gedaan worden die de macht krijgen:
de Übermenschen.
Dat hebben we geweten...
Freud had het al over "het onbehagen in de cultuur." Nietzsche
en Weber hadden hier ook oog voor. Het onbehagen school erin dat de mens
gekooid was door de cultuur, de staat, de bureaucratie.
Welnu, de mens heeft zich nu geëmancipeerd, bevrijd uit zijn kooi. Nu
komt het onbehagen los. "Het nieuwe onbehagen, niet door de
onderdrukking van de menselijke instincten, maar juist door het uitleven
daarvan." (Yoram Stein).
|
De hedendaagse filosoof Peter Sloterdijk: "Het 'verwilderde' mensendier ontstaat zo, bevrijd uit zijn 'ijzeren kooi', op zoek naar
kicks, en niet meer bereid om naar de stem van 'de rede' te luisteren."
Dit mensendier zal opnieuw getemd moeten worden, willen we kunnen blijven
leven in het mensenpark.
De Toqueville had het al gezien: de mensen hebben een hekel aan welke
autoriteit dan ook, en juist in een periode na een crisis, als de
regeerders de teugel weer iets losser laten, herwinnen de mensen hun
zelfvertrouwen en gebruiken de uitlaatklep om hun onbehagen te
spuien.
Dan redt onze democratie het niet. Democratie kan vorsten tegenhouden,
maar niet het volk als dit ontevreden wordt, terecht of niet.
De Toqueville ziet nog wel hoop. Immers, de Amerikaanse revolutie heeft
zonder al te veel bloedvergieten althans een dergelijk ideaal en een
constitutie opgeleverd waarin althans iets mogelijk is als vrijheid van
spreken. Al is men daar nu de weg een beetje kwijt.
|
Yoram Stein, Cultuurkritiek; Onbehagen in het mensenpark,
Trouw 22 augustus 2002.
Yoram Stein, Waarden en normen; De cirkel van gezag en gelijkheid, Trouw
31 augustus 2002.
Peter Sloterdijk, Regels voor het mensenpark.
Cees Banning, De verwende kiezer en het jaloeziemodel,
NRC 8 augustus 2002. |
Het besteedbaar inkomen en De Toqueville kunnen voor 90% de opkomst
van de rechtse golf verklaren, zegt Cees Banning, o.a. Jos de Beus en
professor Heertje citerend.
Men is nu rijk, tevreden over het private, ontevreden over het
collectieve. Over dat collectieve moeten we het dus nog wel even hebben.
e. Individu en collectief
|
Tegenwicht schreef hier al eerder over:
"Normen en waarden bepalen
de cultuur van een samenleving en de verhoudingen tussen individu en
gemeenschap. Sommige mensen klagen over een gebrek aan normen en
waarden in de huidige samenleving, in het bijzonder bij de jeugd, maar er
zijn natuurlijk alleen andere normen en waarden aan het opkomen.
|
Tegenwicht, Opinie # 9: Normen en waarden,
individu en gemeenschap
Tegenwicht, Opinie #
21 Welke
waarden en normen? |
Wat met name aan het veranderen is, is de verhouding tussen individualisme
en gemeenschapszin. Het individualisme zou te ver doorgeschoten zijn."
En elders: Welke waarden en normen?
"Waarden en normen zouden verdwenen zijn - of veranderd?
Wij [...]kijken eens even in ons culturele erfgoed en leggen er deze tijd
naast.
Er blijkt een pluriformiteit, maar wellicht, mogelijkerwijs, toch ook een
gemeenschappelijke basis te zijn."
Kennelijk is er een golvende ontwikkeling in de geschiedenis van de
mensheid. We zagen dat het individu bevrijd was van de kerkers van kerk en
staat, dat het verlicht werd na 'de duistere Middeleeuwen', dat het
autonoom geworden was.
En wat zien we: hup, het individu schiet in die
richting kennelijk wat te ver door en nu vraagt de gemeenschap, het
collectief, weer de aandacht. |
OK, maar de vraag is nu dus: Hoe?
Door terug te gaan en het individu weer in zijn kooi te stoppen?
Door kerk en staat weer machtig te maken? Door meer wetten, bureaucratie,
agenten? Dit is de reactionair-conservatieve opvatting.
Voor zover we naar de conservatieven willen luisteren, bieden de 'wereldse'
en kritische conservatieven ons iets meer. |
Er is een andere weg
Meer aandacht voor het collectief: OK, maar dan wel een modern
collectief van autonome mensen, een gemeenschap van zelf-denkende mensen
die een dialoog met elkaar voeren. Een collectief dat je niet bij voorbaat
hoeft te wantrouwen, maar dat je ook kunt vertrouwen. Een collectief
waarin men de eigen identiteit niet loslaat of verliest, maar behoudt --
over 'conserveren' gesproken.
Dit vereist wel iets
|
Een dergelijk positief collectief, gemeenschap van autonome mensen,
vraagt om een dialoog als vorm van communicatie.
Een dialoog kan men niet in een massa aangaan. De menselijke maat is
kleinschaliger. Mensen vragen, zo bleek ook uit het Motivaction
onderzoek ter gelegenheid van 4 en 5 mei 2001, om meer sociale binding.
Ook om meer respect - een voorwaarde voor een dialoog.
Zo'n dialoog vraagt ook om een zekere mate van ontwikkeling, niet van
een elite alleen, maar van allen. .
|
"Laat ik nog een exempel noemen van
nieuwmodisch onheil: de teloorgang van de menselijke maat als ordenend
principe. [...] Tomeloze schaalvergroting -- mammoetgemeenten,
schoolfabrieken, patiëntenkazernes -- [...] hebben veel vervreemding
veroorzaakt, atrofiëring van gemeenschapsleven, vereenzaming zelfs" |
Dit vraagt op zijn beurt naar goed onderwijs voor allen.
Wat wordt er dan onderwezen? Op zijn beurt vragen zowel dialoog, als
ontwikkeling en onderwijs om vrijheid van wetenschap.
|
Dries van Agt, Onderzoek alles en behoud
het goede, VN 5 oktober 2002. |
Helaas, deze voorwaarden zijn in een aantal Arabische landen nu niet
waar te maken. Daar is geen dialoog mogelijk, geen goed onderwijs en geen
vrijheid van wetenschap.
Maar in de VS is het nauwelijks anders te noemen.
De vrijheid van spreken wordt er meer en meer aan banden gelegd, evenals
de vrijheid van wetenschap. Het onderwijs is er notoir slecht en veel
mensen zijn er nauwelijks geestelijk echt ontwikkeld.
|
[Nieuwe] "Conservatieve politiek moet
daarom inhouden: rekening houden met de behoefte van de mens aan een
plaatsgebonden gemeenschap en zulke loyaliteitsgevoelens versterken." |
Het is een uitgesproken 'rechts' land; 'liberal' staat daar
voor wat hier 'links' heet. 'Veiligheid' komt daar uit de loop van een
geweer. 'Veiligheid' betekent daar: meer beperkende wetten. |
Paul Nolte, Nieuw conservatisme voor een nieuwe eeuw, NRC 2 november
2002. |
Volgens René Diekstra zijn rechtse samenlevingen helemaal niet
zo veilig: er komen meer zelfmoorden voor onder een rechtse dan onder een
links regering. |
René Diekstra, Komt het gevaar dan
toch van rechts? Wegener Dagbladen 22 oktober 2002. |
Wij hier in Nederland verkeren in de unieke
positie, tussen Oost en West levend en een relatief autonoom volk, zonder
een echt levende conservatieve traditie - al hebben we natuurlijk onze
Abraham Kuyper. |
Rob Hartmans, Ter verdediging van de orde,
De Groene Amsterdammer, 23 november 2002 |
Dit geeft ons de kans om iets
van de hier boven genoemde voorwaarden waar te blijven maken. Dat moeten we dan natuurlijk
ook wel doen. |
7. Voorlopige conclusie
Het heeft zin om naar 'de conservatieven' te luisteren, althans
voorzover deze kritisch, 'werelds' en
conserverend (en dus niet reactionair) zijn.
De sprong die we moeten maken is dat we accepteren dat de mens geëmancipeerd
en autonoom geworden is. Dit moeten we niet terugdraaien, maar benutten.
Daarbij kan het geen kwaad om eens terug te kijken naar wat de
geschiedenis van onze cultuur zoal aan waardevols heeft opgeleverd. Dat
kan de eenzijdigheden in onze huidige cultuur, de cultuur van de
ontevreden verwende consumerende zappende burger, best wel eens mooi
compenseren.
We mogen het hedendaagse individualisme compenseren door meer naar het
gemeenschappelijke te kijken, door een gemeenschap van autonome mensen te
worden die in dialoog met elkaar zijn. Die dus naar elkaar luisteren, die
hun opvattingen niet dwingend opleggen maar voorleggen aan een kritisch
gehoor.
Autonome en kritische mensen hebben zich ontwikkeld, hebben dus goed
onderwijs gehad en houden een vrije wetenschap in stand.
We kunnen dan waarden ontdekken en normen afspreken met elkaar. Normen,
niet ontleend aan eeuwig geldig geachte stelsels, maar aan het gesprek met
elkaar.
|
Een dergelijke dialoog kan op alle niveaus plaats vinden. We zitten
niet allemaal in de Veiligheidsraad, de VN of in ons parlement. We wonen
wel allemaal in een gemeente, een buurt, straat, flat of portiek. Velen
van ons hebben te maken met een school en met enkele verenigingen. Daar
kunnen we zelf beginnen, wij, autonome en kritische burgers van de
Nederlandse samenleving. |
"Tegenwicht is een site voor
kritische burgers van de Nederlandse samenleving."
Homepage Tegenwicht |
Waar ieder mee kan beginnen, als men het niet al lang doet, is
zelf-regulering.
|
"Hoe duidelijker de politiek grenzen stelt en deze wenst te
handhaven, hoe vruchtelozer haar pogingen blijken te zijn. Laten we nu
eens minder gokken op de overheid en meer op de verantwoordelijkheid van
de burger", aldus Gijs van Oenen, geciteerd door Bodelier.
Als voorbeeld noemt Van Oenen een Rotterdams hasj-café Nobody's
Place:
"Het café illustreert treffend hoe 'volwassen burgers met
verantwoordelijkheidsgevoel' in de grijze ruimte tussen wet en
werkelijkheid opereren."
|
"[...] het Amerikaanse idee van de zero-tolerance. Daarmee wordt
het geweld echter niet bedwongen, maar doorgestuurd naar de randen van
de samenleving. En die betaalt er bovendien een hoge prijs voor in de
vorm van overvolle gevangenissen en politie op elke hoek. Het is veel
verstandiger om meer te vertrouwen op het zelfregulerend vermogen van de
burger."
|
Gijs van Oenen, Het surplus van de
illegaliteit, Open Podiumserie mei 2002, De Balie.
Gijs van Oenen (red.), Ongeregelde orde; Gedogen en omgang met wilde
praktijken, Boom.
Ralf Bodelier, Weg met de scheidsrechter; Nederlands gedoogbeleid --
tussen beschaving en falende politiek, Filosofie Magazine mei 2002.
S.W. Couwenberg, Non-conformisme moet de ruimte krijgen, NRC 15 juni
2002.
Pascal Bruckner, 'Gij zult gelukkig zijn!', Boom.
Carel Peters, De progressieve conservatief, VN 6 juli 2002. |
De andere kant van deze medaille is: geef ruimte aan
non-conformisme en neem de ruimte om non-conformistisch te zijn.
Dit is alleen maar beter voor een dialoog. Verkettering van onwelgevallige
standpunten hoort daar niet bij.
Braafheid is niet de enige remedie. Pascal Bruckner noemt, als
"progressieve conservatief", een aantal deugden op die iedereen
waar kan maken. Let op de laatste deugd:
|
"Waardigheid, onverzettelijkheid, hartstocht, smaak, stijl,
talent, voorkeur en opstandigheid moeten nieuw leven worden
ingeblazen."
|
Het kan geen kwaad daarbij een eeuwen-oude spreuk als leidraad te nemen
-- met dank aan Paulus en, onverwacht toch, Dries van Agt, die zegt
"Tot motto van mijn leven heb ik gekozen het apostelwoord:
'Onderzoek alles en behoud het goede'."
|
|