Citaten uit
Islam en mensenrechten
De dageraad komt óók in de moslimwereld
door Ton Crijnen, Trouw, 17 december 2002
Staan islam en geloofsvrijheid per definitie op gespannen
voet?
,,Nee hoor'', zegt jurist Mohamed Eltayeb, ,,het hangt er maar van af hoe je
Koran en traditie interpreteert''.
Vandaag spreekt de uit Soedan afkomstige mensenrechten expert
op een samenkomst in Den Haag. ,,Ook moslims zijn uiteindelijk nuchtere
mensen.''
[...]
,,Op den duur breekt ook daar de dageraad van een nieuwe, postmoderne tijd
aan''.
,,Islamitische en moslimlanden - die twee zijn bepaald niet hetzelfde -
worden in hun concreet handelen door exact dezelfde overwegingen geleid als
westerse staten: maatschappelijke, economische, politieke. We moeten daarom
het typisch islamitische in hun besluitvorming niet overschatten. Ook dit
soort landen wil boven alles de eigen, nationale belangen veiligstellen. Men
legt daarbij vaak een opmerkelijk pragmatisme aan de dag. Daar kun je wat het
pleiten voor mensenrechten betreft soms goed op inspelen.''
,,Voorzover religie een rol speelt in de handel en wandel van deze landen,
gebeurt dat overal anders. De moslimwereld is - misvatting nummer twee! - geen
monolitisch blok. Ze blijkt even pluriform als bijvoorbeeld de christelijke
mondiale gemeenschap.''
Eltayeb (38) was tot 1991, het jaar waarin hij zijn geboortegrond
ontvluchtte, advocaat en lid van een mensenrechtenorganisatie. Hij kreeg een
studiebeurs voor Nederland en is inmiddels verbonden aan het instituut van
mensenrechten, onderdeel van de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op het
onderwerp geloofsvervolging en mensenrechten. [...]
Waarom hebben de acht moslimlanden die in 1948 te New York de Universele
verklaring van de rechten van de mens ondertekenden, inclusief het recht om van
godsdienst te veranderen, hun opstelling later gewijzigd? Eltayeb:
,,De meeste gingen toen ook al niet van harte mee met de
VN-verklaring.
[...]"
Dit garandeerde niet dat de mensenrechten optimaal gewaarborgd waren.
Eltayeb:
,,Om dat te realiseren moet je een cultureel, sociaal en politiek
vernieuwingsproces doormaken. En dat gebeurde niet. Zo hielden sommige landen
vast aan het oude systeem van lijfstraffen.''
Toen kwam eind 1979 in Iran Khomeini aan de macht.
,,Zijn grote populariteit, ook binnen de wereld van de soennitische islam,
bracht twee jaar later de internationale Organisatie van islamitisch overleg
ertoe een eigen, universele islamitische verklaring van de rechten van de mens
aan te nemen. Daarin ontbraken het genoemde recht om van religie te veranderen
en regels tegen het discrimineren van vrouwen en godsdienstige minderheden.''
Ook de Cairo-verklaring voor de mensenrechten in de islam (1990) ging, net
als het Arabisch mensenrechtencharter (1993), uit van de opvatting dat
mensenrechten ondergeschikt zijn aan de islamitische wetgeving.
,,Het islamitisch fundamentalisme maakt de zaken er voorlopig niet beter
op. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in Soedan 'afvallige' moslims
kunnen rekenen op de doodstraf. Tenzij ze zich bekeren.'' [...]
,,Als het erom gaat te kijken of de mensenrechten worden geschonden, dient
men moslimlanden op dezelfde kritische manier te behandelen als
niet-moslimlanden.''
,,Zo is het feit dat in sommige islamitische staten vrouwen minder rechten
hebben dan mannen cultureel-historisch en religieus verklaarbaar, maar niet te
tolereren. Dat geldt ook voor de wrede lijfstraffen die in een land als
Saoedi-Arabië worden toegepast.''
,,Dat er in Pakistan wetgeving tegen de ahmaddiyya's bestaat en in Iran
alleen erkende minderheden wettelijke rechten bezitten, is dus even
verwerpelijk als vroeger de apartheid in Zuid-Afrika of tot voor kort het
onderdrukken van de Tamils op Sri Lanka. Dat oordeel dient openlijk door de
wereldgemeenschap te worden uitgesproken.''
Eltayeb ziet het islamitisch fundamentalisme geen al te lang leven beschoren.
,,Ook moslims zijn uiteindelijk nuchtere mensen die zich niet 'eeuwig'
laten beetnemen. In gebieden als Afghanistan, Iran, Noord-Nigeria en Soedan
heeft de bevolking aan den lijve ondervonden dat het invoeren van de
islamitische wetgeving niet, zoals fundamentalisten haar hadden
voorgespiegeld, per definitie tot een rechtvaardiger en welvarender
samenleving leidt. Eerder het tegendeel. Dat heeft het aanvankelijke optimisme
fors getemperd.''
[... H]elaas kijken bijna alle islamitische theologen en andere denkers
achteruit, naar de negende eeuw, in plaats van vooruit, naar de
eenentwintigste. Slechts een kleine minderheid handelt anders. Zij ziet de
sjaria in historisch perspectief en constateert dat het hier om puur
mensenwerk gaat, niet om een heilige jurisprudentie die voor eeuwig vaststaat.
Ook de klassieke tijd van de islam kende verlichte geleerden die een strikte
scheiding aanbrachten tussen wet en waarheid, tussen de ogenschijnlijke en de
verborgen betekenis van de Koran. Je moet die twee nooit proberen te
vereenzelvigen.''
,,Het is daarom volstrekt geen automatisme dat mensenrechten en islam
elkaar uitsluiten. Dat ligt helemaal aan de manier waarop je Koran, soenna
(islamitische traditie) en sjaria (dito wetgeving) interpreteert. Het
onderdrukken van vrouwen en van religieuze minderheden is mensenwerk en heeft
niks te maken met Gods wil.''
Hoe komt het dan dat het aantal verlichte geesten binnen de islam klein is en
dat de geestelijke leiders in meerderheid fel tegen elke godsdienstige
vernieuwing zijn? Volgens Eltayeb is dat een kwestie van 'lijfsbehoud'.
,,Het geestelijk establishment beseft dat het bij zo'n proces van
aanpassing aan de moderne tijd alleen maar kan verliezen. Zowel wat de eigen
gezagspositie betreft als wat zijn persoonlijke welvaart aangaat. Waarom het
tot dusver lukt aan de macht te blijven? Eerstens hebben de mullahs een
orthodoxe traditie van eeuwen achter zich staan, ten tweede genieten ze de
steun van de machthebbers en ten derde heeft de meerderheid van de moslims
geen diepere kennis van de eigen godsdienst. Ze geloven daarom voetstoots alle
prietpraat die de imams hun voorhouden.''
,,Er staat de islam nog een lange weg te wachten voordat ze alle
overtollige ballast heeft afgeworpen en in staat is de dialoog met de moderne
samenleving aan te gaan. Ik ben overtuigd dat het op den duur toch gaat
lukken. Er is geen alternatief. Elke religie die dit gesprek uit de weg gaat,
graaft haar eigen graf.''