Citaten uit
Het gevaar van georganiseerd wantrouwen
Frank Furedi,
Door Thijs Broer,
VN, 12 mei 2001
[...] In Culture of Fear (1997) betoogt Frank Furedi,
hoogleraar in de sociologie aan de universiteit van Kent, dat de westerse
samenleving steeds vatbaarder wordt voor collectieve angsten. Blijkbaar raakte
het boek een gevoelige snaar, want het vond internationaal grote weerklank.
In een maatschappij die ieder risico probeert buiten te sluiten,
stelt Furedi in zijn boek, moet schade altijd verhaald worden: pech wordt niet
langer geaccepteerd. Zo raken we steeds verder van huis: het toenemend aantal
claims versterkt het onderling wantrouwen, met meer claims tot gevolg.
Nu, vier jaar later, stelt Furedi vast dat de claimcultuur nog
veel overheersender is geworden dan hij indertijd vreesde.
"Dit soort Anglo-Amerikaanse preoccupaties," zegt
hij, "is steeds meer een wereldwijd verschijnsel geworden. Ook Nederland
wordt er meer en meer door beïnvloed. We staan nog maar aan het begin van dat
proces en zijn nog niet in de buurt van het einde."
[... V]olgens Furedi is de vrees voor 'Amerikaanse toestanden'
helemaal niet zo irreëel.
"Alle politiek correcte preoccupaties beginnen in
Californië,"
zegt hij, "het in sociaal opzicht meest gefragmenteerde, geatomiseerde
deel van de wereld. Daar krijgen obsessies en onzekerheden van mensen de
meeste aandacht. Een paar maanden later slaat zo'n verschijnsel over naar de
Amerikaanse oostkust, dan komt het naar Engeland en een jaar later verspreidt
het zich over de rest van Europa."
Zo ging het bijvoorbeeld met de aandacht voor emotionele schade
en de bijbehorende claims om smartengeld. En met het gezondheidsfanatisme. En
met chronische vermoeidheid. En met de claims van zieke rokers. En met de
bezorgdheid over seksueel misbruik tussen kinderen, dat in Amerika peer
child abuse wordt genoemd.
Furudi spreekt die woorden uit met enig misprijzen.
"Vroeger heette dat nog gewoon doktert je spelen, maar
tegenwoordig schijnt het een probleem te zijn. Die onzin begon in Californië,
en langzamerhand zit de hele westerse wereld er nu aan vast."
Uiteindelijk krijgt ook Nederland last van overzeese
politiek-correcte preoccupaties waar tevoren nog nooit iemand van had gehoord.
"Nederland is een betrekkelijk beschaafd land," zegt
: Frank Furedi. "Maar het is langzamerhand wel rijp voor allerlei
Anglo-Amerikaanse dwangneuroses."
Zo vertonen ouders de toenemende neiging hun kinderen en
zichzelf syndromen aan te praten. Mede daarover gaat Furedi's nieuwste boek Paranoid
Parenting, dat eerder dit jaar verscheen.
"Ouders zijn tegenwoordig dolblij als ze ontdekken dat
hun kinderen iets mankeert. In het verleden zouden zulke kinderen lui genoemd
worden, of dom of stout. Maar nu hebben ze een syndroom dat alles moet
verklaren. [...] Zo worden opvoedingsmoeilijkheden getransformeerd tot
medische kwesties."
[... H]et probleem is: zodra je van een bepaalde kwaal hebt
gezegd dat hij er is, is hij er ook.
"Het is droevig," zegt Furedi. "Zodra mensen
hebben vastgesteld dat ze ziek zijn, gaan ze ernaar leven." [...]
De socioloog Kees Schuyt heeft erop gewezen dat de juridisering
van de samenleving gezien kan worden als substituut van het wegvallende
vertrouwen in elkaar en in de overheid: het recht als een nieuwe vorm van
cohesie. Maar volgend Furedi werken juridisering en consumentenactivisme op den
duur ontwrichtend voor de democratie. [...]
Willen we een samenleving waar alle belangrijke beslissingen
worden genomen in de rechtszaal? Of willen we een samenleving waarin die
beslissingen worden genomen in het politieke debat? Dat is de enige manier
waarop je die ontwikkeling kunt keren. [...
"Een van de dingen die ik geleerd heb, is dat
vergissingen en negatieve ervaringen net zo belangrijk zijn als de goede.
Daardoor worden we wie we zijn. Ik maak me er zorgen over dat we ons in deze
tijd zozeer proberen te beschermen tegen de boze buitenwereld, dat we álle
beleving buitensluiten. De krampachtige angst voor ervaringen kan uiteindelijk
afbreuk doen aan ons mens-zijn."