Noten [Artikel]
|
Wij geloven in een liefhebbende en verzoenende God die ons roept om werktuigen et zijn van God's Heil in de wereld. | |
Wij erkennen het menszijn van zowel dader als slachtoffer. | |
Wij erkennen het leed en de noodzaak van herstel van de slachtoffers van seksueel misbruik. | |
Wij heten de dader welkom in de maatschappij en nodigen hem uit tot verantwoordelijkheid. | |
Wij proberen het ontstaan van nieuwe slachtoffers te voorkomen, zowel door recidive van daders te verminderen, als door het bewustzijn van het publiek in de samenleving te vergroten. | |
Wij aanvaarden God's oproep tot een radicale vorm van gastvrijheid door
met elkaar samen te leven door het risico te lopen onze medemensen lief te
hebben. |
14. Dit type invrijheidstelling vanuit Canadese gevangenissen kwam een tien jaar geleden op als reactie op publieke druk om geen veroordeelden voorwaardelijk vrij te laten, die een groot risico van recidive vormden. Het gevolg was detentie van deze veroordeelden tot de laatste dag dat zij wettelijk gevangen gehouden konden worden of tot hun voorwaardelijke termijn verstreken was.
15. Zie Yantzi, 1998, p. 47 voor een nadere bespreking hiervan.
16. Een als zodanig vastgesteld patroon, eigen aan een specifieke veroordeelde, dat kan worden herkend aan bepaalde kenmerken 'triggers', die een cyclus van recidive in gang kunnen zetten.
"De amandel-vorm die ontstaat door twee cirkels te laten overlappen [...], de mandorla die de splitsing herstelt [... is het] prototype van conflictoplossing, de kunst van het helen."
Robert A. Johnson (1991), Owning Your Own Shadow.
18. John McKendy (1998) ontwikkelt het begrip dialoog aan de hand van zijn persoonlijke ervaring met het project Alternatieven voor geweld in gevangenissen. Hij spreekt over het belang van het herstel van het verhaal van de persoon in de helende dialoog met de gevangenen.
19. Parker Palmer (1996) bespreekt het belang van de onbekende met deze woorden:
"De invalshoek van de onbekende ander geeft niet alleen een vollediger beeld van de wereld, deze geeft ons ook een diepere kijk op onszelf. Immers, de onbekende ander vertegenwoordigt mogelijkheden in ons eigen leven wie we liever niet onder ogen zien. [...] We willen niet met ene gevangene geconfronteerd worden omdat deze ons herinnerd aan onze eigen wandaden. We vermijden de onbekende ander omdat hij of zij ons herinnert aan onze onzekere plek op deze aardbol, ons er aan herinnert dat wij de onbekende zijn voor anderen. [...] We zijn ook voor onszelf vreemdelingen."(p. 66)