Start Omhoog

Citaten uit

Miedema, Maaike, 
Marokkaanse vaders over opvoeden, straffen en liefhebben; 

0-25, juni 2002

[...] Marokkaanse vaders besloten om de jeugdcriminaliteit zelf aan te pakken. Dit voorjaar organiseerde de [Utrechtse] Marokkaanse Ouderraad Kanaleneiland (MORK) voor het eerst de cursus Opvoeding en Verantwoordelijkheid. 

[...]
De criminaliteit onder Marokkaanse jongeren en het dalende aanzien van de Marokkaanse bevolkingsgroep moet worden gestopt. En, zo is hier de heersende opvatting, alleen de Marokkaanse gemeenschap heeft daartoe de sleutel in handen. [...]
de Marokkaanse gemeenschap heeft geen traditie om te praten over problemen en open en eerlijk tegenover elkaar te zijn. Dat taboe moeten we doorbreken. 


[Samenvattend:]
Er opereren in Kanaleneiland 24 straatgroepen met zo'n 375 jongeren. 

Er wordt uitgegaan van de [zuivere] islamitische basis en regels. 

De gedachte dat een goede vader zijn kinderen slaat, is gebaseerd op de zogenaamde volksislam een complex van tradities en gebruiken die in de loop der eeuwen rond de islam is ontstaan. Veel analfabete vaders in Nederland klampen zich vast aan deze volksislam; de de oorsprong van de diverse ge- en verboden kennen ze niet. Ljamai pleit voor een terugkeer naar de 'zuivere islam', die gebaseerd is op de bronnen van geloof; de koran en de soenna. Helaas ontbreekt het veel moskeeën aan een intellectueel kader dat voor de moslimgemeenschap een voortrekkersrol kan spelen. 
'De profeet Mohammed gaf veel aandacht aan kinderen', doceert Ljamai. 'Op een dag zag de metgezel van de profeet [... enz. ...].

De kloof tussen vaders en zonen wordt door tal van factoren verdiept. 

[Samenvattend:]
het gezinsbudget wordt goeddeels besteed om tijdens de jaarlijkse vakantie in Marokko goed en eervol tevoorschijn te komen. het gevolg is dat hier geen speelgoed of fietsen zijn. 

Een andere factor is de rolomkering binnen veel Marokkaanse gezinnen. De kinderen moeten tolken [....]. 

'Ouders eisen veel, maar tonen geen interesse in de studie van hun kind', stelt een tweede-generatie-vader, 'veel ouders weten niet eens wat er op school gebeurt.' [...]

[Een andere vader:] 'als een zoon zijn huiswerk niet leuk vindt en zijn vader interesseert zich niet voor hem, gaat het fout. De jongen komt thuis, draait jointjes. De vader zit in het theehuis. [...]'

'Wat denk je als vader als jouw kind in het criminele circuit zit? Praat je dan met de politie, de moskee, de school? nee, wij Marokkanen doen dat niet. Wij gaan thuis zitten bidden. De vader is beschaamd en laat zijn zoon schieten.'

[...]
De botsing tussen twee culturen trekt een scheidslijn dwars door het gezin. Tussen de twee generaties staat een onzichtbare muur; ze leven langs elkaar heen. [...] 'Zowel vaders als jongeren leven vaak een dubbelleven. In het theehuis zijn de vaders de populaire man. Thuis doen ze niets. Omgekeerd zijn de jongens thuis braaf. Maar buiten het oog van hun vader [... enz. ...]' 'Er is totaal geen communicatie. Zoons en dochters gaan naar hun kamer zodra vader binnenkomt.'

[...]
'Als je kansen wilt creëren voor jongeren, dan moeten we in eerste instantie ophouden om te praten óver jongeren. We moeten gaan praten mét jongeren. Daarvoor hebben we een debat nodig tussen ouders en kinderen. Te lang hebben we opgevoed vanuit het idee: wees stil, houd je mond, schaam je.'

[...]
Oplossing zien de aanwezige vaders in de verbetering van de ouder-kind-relatie en bewustwording van de ouders. Ljamai: 'Vaders voelen zich machteloos. Ze hebben geen idee hoe je een kind moet opvoeden in een multiculturele en geseculariseerde samenleving.'Onmisbaar in het emancipatieproces is kennis van het Nederlandse onderwijssysteem en inzicht in de werkelijke grondslagen van de eigen godsdienst. 

[Samenvattend:]
Besturen van moskeeën en zelfs imams zijn vaak zo laag opgeleid dat de slechts de volksislam kennen en de eigen religie niet eens echt kennen.

De cursus heeft het Arabisch als voertaal.

 

Start Omhoog