Start Omhoog

Citaten uit

Zsolt Szabo: Michiel de Ruyter belichaamt de Nederlandse identiteit

Elsbeth Etty, NRC Handelsblad 5 november 2005

Je kunt objectief vaststellen dat als Michiel de Ruyter er niet geweest was, we onze huidige democratie niet zouden hebben, omdat Nederland mogelijk was opgeheven. Zijn 400ste geboortedag in 2007 verdient het dus om groots herdacht te worden, zegt Zsolt Szabo tegen Elsbeth Etty.

U heeft namens de VVD-fractie aan de ministers van Defensie en Onderwijs gevraagd om de 400ste geboortedag van Michiel de Ruyter grootscheeps te herdenken ,,ter bevordering van de Nederlandse identiteit''. Wat behelst de Nederlandse identiteit volgens u?

,,De eigenschappen van Michiel de Ruyter staan model voor de Nederlandse identiteit. Bepaalde karaktertrekken van hem zie je terug in de wijze waarop Nederland is opgebouwd. Hij was een goed strijder, waardoor we de grenzen van Nederland uitstekend hebben kunnen beveiligen en de Nederlandse Republiek zich heeft kunnen uitbouwen tot een koninkrijk. De Ruyter was ook sociaal bewogen, hij heeft veel mensen die in Noord-Afrika tot slaaf zijn gemaakt vrijgekocht.''

[...]

,,De Ruyter was zélf geen slavenhandelaar. Bovendien heeft hij zich ingezet voor de godsdienstvrijheid door mee te werken aan de bevrijding van 26 protestantse Hongaarse geestelijken uit de macht van de Spaanse onderkoning in Napels.''

[...]

,,[...] Het is goed dat er toen ook al mensen waren die erop wezen dat godsdienstvrijheid belangrijk is.''

[...]

Hij was admiraal. In die functie wil de VVD hem ten voorbeeld stellen aan de jeugd: je dood willen vechten voor je vaderland. Nederland was nog geen nationale staat in de tijd van De Ruyter. Maritieme oorlogvoering was voornamelijk kaapvaart, roven en plunderen. Dat gold voor alle oorlogsvloten inclusief die van de Hollandse staten.

,,De VVD wil vooral De Ruyters karakter ten voorbeeld stellen aan de jeugd. We willen de nationale trots terugbrengen bij de mensen.''

[...]

"[...] Zonder De Ruyter had Nederland waarschijnlijk niet meer bestaan.''

[...] Vanwaar die nostalgie naar vaderlandse grootheid?
,,De natiestaat bestaat nog altijd, dus wat wij met vaderlandse geschiedenis willen is niet 19de-eeuws maar van deze tijd. Kijk naar wat gebeurt in Nederland: iedereen is negatief, er is weinig vertrouwen in de politiek, er heerst doemdenken. En als je dan leest wat De Ruyter allemaal heeft bereikt, dan kunnen we weer eens trots zijn op Nederland.''

Op de manier waarop hij de Duinkerkers en de Engelsen over de kling heeft gejaagd?
,,We kunnen trots zijn op de wijze waarop De Ruyter aanvallen heeft weten te pareren [...]"

[...]

U wilt onderwijsmateriaal laten ontwikkelen waaraan de jeugd nationale trots kan ontlenen. Lang niet alle Nederlandse jongeren hebben dezelfde achtergrond. Waarom zouden de nazaten van slaven trots ontlenen aan Michiel de Ruyter?
,,Mijn achtergrond is Hongaars, maar ik ben in Nederland geboren en voel wel die trots. Mijn vraag aan het kabinet is dat nog voor de zomer geld wordt vrijgemaakt om in 2007 die trots te kunnen uitdragen.''

[...]

"[...] Ik zou niet weten waarom wij daarmee de jeugd een bepaalde ideologie willen opdringen.''

Alleen al het begrip vaderlandse geschiedenis is een ideologisch concept.
,,Je vaderland is je geboorteland, zeggen Koenen en de Dikke van Dale. Nederland is mijn geboorteland. Ik heb de Nederlandse omgangsvormen geleerd en daar hoort de vaderlandse geschiedenis bij.''

[... ... ...]

,,Ik beschouw Michiel de Ruyter als een ware liberaal die de economische belangen van Nederland en de vrijheid van godsdienst verdedigde. Die twee zaken horen tot de kern van de Nederlandse identiteit.''

[... ...]

 

Start Omhoog