De Man na #MeToo Tegenwicht |
|
Er is veel veranderd, sinds wij hier in 2004 schreven over "De macho, de metroman en de highly involved man". De metroman, schreven wij,
Obama geldt als een voorbeeld hiervan. Deze echter werd opgevolgd door wie de Republikeinen zochten: een Echte Sterke Man, een alphaman die zich dictator denkt of droomt, een primitieve machoman die wegkomt met seksueel grensoverschrijdend gedrag, die niet verbindt maar polartiseert, haat zaait zelfs, en in wie velen achter dit masker nog de kleuter zien. Nee, de machoman heeft niet afgedaan. Kijk naar naar de Arabische wereld, naar Poetin en zijn collega-dictators. Ook in landen als Italië leeft hij nog, tot ver in zijn volwassenheid nog bij Mamma Mia wonend, en zo ontmaskerd kon worden als eigenlijk nog een kindman. Alom zien we nu baarden om ons heen, van de jong-volwassenen tot en met de koning. Was de volle baard rond 1968 een teken van verzet, anno 2020 is de nauwgezet verzorgde en gestyleerde baard een teken van aanpassing aan de mode. Het laatste bastion van mannelijkheid in een gefeminiseerde samenleving? Noemen we hem "de retroman", met baard, vaak tatoeages, houdhakkershemd en capuchon? Stond de baard honderd jaar geleden voor degelijkheid en volwassenheid, nu eerder voor jeugdige levenslust? We zien hem niet op De Zuidas; nee, daar juist niet. Daar geldt nog: "Een echte man, een heer, scheert zich". De vrouw is geëmancipeerd, de samenleving is gefeminiseerd. De vrouwen trekken nu aan de touwtjes, van het basisonderwijs tot en met de universiteit, in tal van maatschappelijke velden, behalve dan de straat, de staat, de financiële wereld, nog net ook de techniek en de voetbalwereld ... en zichzelf ... en het bed. Hier verlangt de vrouw nog naar 'testosteron', naar De Echte Man. Dit laatste wordt bevestigd door Lori Gottlieb, relatietherapeute, in The New York Times, februari 2014. Hoe meer 'feminien' de man, bijvoorbeeld qua huishoudelijke klusjes die hij doet, hoe minder lust in bed. Kennelijk werkt egalisering wel in de samenleving, maar niet in de slaapkamer. Lust is van andere aard en orde; bij lust erotiseren de verschillen, niet de gelijkheid. Is de man gefemniniseerd? Ook de kapperszaken zijn nog zo'n bastion, met gratis bier en vaak getaoeëerde kappers. Ook in een ander opzicht trek hij zich terug: ontstaan is nu "de kindman".
HP/De Tijd, 15 april 2011 Er is, aldus dit artikel in HP/De Tijd, een nieuwe levensfase onstaan: tussen het twintigste en dertigste levensjaar: de emerging adulthood, de ontluikende volwassenheid of eerder de uitgestelde volwassenheid? Ook De Groene Amsterdammer van 30 juni 2011 schenkt hier aandacht aan: Jongens scoren lager op school → lage verwachtingen van jongens → meer schooluitval → meer werkloosheid → meer criminaliteit → meer werkloosheid: een vicieuze cirkel.
Dit weerspiegelt zich in de samenleving. Feminiteit wint het van masculiniteit; het werk verschuift van productie naar dienstverlening. Enkele gevolgen:
Een reactie kon niet uitblijven: Waar blijft De Echte Man? "De man die stoer is, niet huilt, goed kan klussen, altijd seks wil en zich niet verwijfd gedraagt" ... en die vaker depressief is, vaker boos is en meer drank en andere drugs gebruikt. Aldus psychology of Men and Masculinity, 7 april 2014, vermeld in NRC 23 april 2014.
In 2006 schrijft politiek filosoof Harvey C. Mansfield Manliness, vertaald als "Mannelijkheid", Meulenhoff 2008. Begin 2008 sprak hij in De Rode Hood. Man en vrouw verschillen nu eenmaal. Gaarne meer respect voor mannelijkheid, door hem beschreven als de stoere oerman, mede ter wille van de vrouwen, die niets zien in de gevoelige 'zachtman'. Er was weerstand tegen dit boek bij de uitgevers, maar instemming uit de conservatieve hoek en de trend watchers, die instemming zagen in de advertenties, bijvoor beeld voor bier (Bavaria).
Dit, zegt Mansfield, in tegenstelling tot de man in de moderne sekseneutrale samenleving. De man komt thuis goed uit de verf, de vrouw 'staat haar mannetje' op de werkvloer, maar dit zaait verwarring bij man en vrouw, vooral bij de werkende vrouw, die ook thuis de touwtjes nog in handen moet houden, maar ook bij de man, die op de werkvloer ziet dat de vrouwen ook daar de touwtjes in handen hebben genomen.
Dus, zegt Mansfield, verdeel de taken in huis aan de hand van elks vermogen, wens en keuze: elk heeft zijn/haar eigen rol en gebied.
Mansfield zoekt zijn opvattingen en definities niet in de biologie, psychologie of antropologie - neoconservatieve Amerikanen hebben hier weinig mee - maar in de klassieke filosofie, met name die van Aristoteles en diens begrip thymos, levenskracht, moed, heldhaftigheid en zelfverdediging, mits, aldus ook Arstoteles, gekanaliseerd tot deugd, die bij Aristoteles altijd in het midden ligt, bijvoorbeeld tussen naïviteit en overmoed, daar ligt moed als deugd.
Opmerkelijk is het commentaar van Mohammad Benzakour in "De echte gentleman? Lees de Koran er maar op na"; Trouw 22 febr 2008; . De 12 regels zijn de volgende: De regels zijn nader uitgelegd op Wel grappig, die eerste regel "loop rechtop", gezien de typische houding van veel jongeren: de rug gebogen, tot voorkort nog het hoofd dan weer omhoog, maar het hoofd is tegenwoordig ook gebukt, gericht op de mobiel. Een fysiotherapeut zal het hier helemaal mee eens zijn. Peterson zegt dan dat door echtop te lopen je hersens niet krimpen, hetgeen hij afleidt van de kreeft.
Een neuroloog zal hier vraagtekens bij hebben en eerder de mobiel zelf verantwoordelijk houden voor het dommer worden, terwijl een bioloog of antropoloog zou opmerken dat de mens geen kreeft is.
De wereld is hard, zegt Peterson, competitief en hiërarchisch, er is orde dus "recht je, rug" en vecht voor status, geld ... en liefde. Die orde is mannelijk, rationeel, voorspelbaar: haard, huis, stam, religie, land. Daar tegenover staat chaos, die is vrouwelijk, irrationeel, onvoorspelbaar: vertwijfeling, ontzetting, verraad.
Vecht dus, zegt Peterson. Hij stuurde een artikel van David Harsanyi rond met de titel "Why Fight Club Still Matters". Fight Club is de titel van een boek van Chuck Papahniuk uit 1996. Het is een club van mannen, veelal opgevoed door vrouwen, die graag vechten om zich een echte man te voelen, om van jongens mannen te worden - ja, boze en gefrustreerde mannen dus.
Peterson sluit zich hier bij aan, hij gebruikt dezelfde taal en woorden als Papahniuk. Deze voert ht woordje snowflake in, sneeuwvlokje, sindsdien gebruikt als aanduiding van zowel 'prachtig en uniek', als van 'slappeling', doelend op "een (linkse) jonge gereratie die zichzelf speciaal vindt en de werkelijkheid niet aan kan". Peterson is geliefd bij de jonge witte mannen van alt-right, waar hij daddy wordt genoemd. "Iemand die De Man kan bevestigen in zijn mannelijkheid".
Die chaos neemt toe, sinds "God dood is" (Nietzsche) en sinds het onderscheid tussen man en vrouw verdwijnt en er ideologische aanvallen zijn op de oude morele teksten. Jonge mannen missen een autoriteit, een leidende vader; ze worden voorbij gestreefd door vrouwen en minderheden.
Wel handig, schrijft De Vries, als een man uitlegt wat vrouwen willen: de onderliggende partij zijn, dus het patriarchaat. Gaat het om macht? Nee, om bekwaamheid, vaardigheid, vakkundigheid, dus is ook de neoliberale meriticratie goed.
De Vries ziet de ironie dat Peterson zelf in handen is gevallen van behoorlijk extreem rechts, zo te zien aan de commentaren op zijn video's, namelijk de haat tegen alles wat progressief, vrouw, moslim of (de Canadese president) Justin Trudeau is, en aan zijn gastheer, De Nederlandse Leeuw, een redelijk hardvochtig rechts clubje.
Een andere ironie is, zegt De Vries, dat hij keer op keer zegt dat je geen slachtoffer moet zijn, maar dat hij continu de man als slachtoffer opvoert.
De Vries maakt een vergelijking met Voetbal Inside, een nogal ééndimensionaal typisch mannelijk tv voetbalprogramma, met grappen over homo's en Marokkaanse Nederlanders en bekende 'linkse' figuren. Deze narrige mannen lijken te zeggen: 'Laat ons met rust, laat de wereld hier niet binnenkomen, we kunnen al die veranderingen niet aan'. Een collectieve man cage, de voetbalwereld. Een goed rolmodel? →
Ook Pankaj Mishra bespreekt Peterson in "Het machismo van de achterhoede; crisis van de moderne man", De Groene Amsterdammer, 5 april 2018. Peterson: 'Het Westen is zijn geloof in mannelijkheid verloren ... door de moordzuchtige [?] gelijkheidsdoctrine.' ... 'De vernietiging van de traditionele huiselijke arbeidsdeling heeft tot chaos geleid en tot angst en onzekerheid bij de man.'
Pankaj kijkt terug in de geschiedenis. Hij ziet het begin van deze 'testosteron golf' als een reactie op de vernederingen van het Westen, in het bijzonder de VS, in Vietnam, de sneren van Osama Bin Laden op 'het zachte en zwakke Westen', de aanslag op de Twin Towers en het feminisme. Verder terugkijkend komt hij uit bij Kant, Napoleon, Thomas Jefferson (de stichter van de VS) en via Hiltler bij Trump, Poetin en Erdoğan, Modi, Duerte en het westerse imperialisme, die allen de man stelden boven de vrouw, hierbij geholpen door meerdere religies. Hij memoreert dat Gandhi zich hiertegen verzette, wat hem zijn leven gekost heeft.
Echter, stelt Pankaj, het is niet de mannelijkheid die overwon, maar de angst voor de ontmanning. De 'mannelijkheid' van de testosteron golf noemt hij een valse en mythische mannelijkheid. Het is een onvervulbaar ideaal, een illusie. Kijk om je heen:
Intussen verschenen er vele opiniestukken over de man. Daarin komt de term toxische, giftige neo-masculiniteit op. Genoemd wordt de vrouwenhaat van GeenStijl, Jan Roos, PowNed, Baudet, Steve Bannon en 'de boze witte man', de kiezer van Trump, Trump zelf, Poetin, Orban, Bolsonaro, Erdoğan; dictator, ja, maar goede mannen, want sterke mannen met een sterke wil. Kritische denkers zeggen dan dat deze giftige mannelijkheid extra gevaarlijk is als deze een land gaan leiden.
Genoemd wordt ook China: "'Mietjes' moeten op Chinese tv het veld ruimen voor stoere macho's"; Leen Vervaeke, Trouw 23 maart 2019. Niet alleen op tv, ook op straat: geen opgesmurkte feminien ogende mannen, flinke censuur om 'de westerse decadentie' tegen te gaan.
Ook de term precarious manhood ofwel 'onzekere mannelijkheid' komt op: mannen zijn bang hun mannelijkheid te verliezen. Dit kan leiden tot eenzaamheid en depressie zonder hulp te vragen, want hulp vragen is zwakheid tonen.
Ook valt de term remanciperen, bij de hierboven al genoemde
Op deze gedachten komen we hier nog terug. We gaan eerst kijken hoe miljoenen merendeels jonge vrouwen de Grote Sterke Witte Man, veelal hun baas, 'plat kregen' met de kracht van het woord, het korte woordje #MeToo.
Op 5 oktober 2017 openbaarden Jodi Kantor en Megan Twohey in The New York Times hoezeer, hoe vaak en hoe lang filmproducent Harvey Weinstein vrouwen had belaagd en misbruikt. Op 15 oktober volgde op Twitter een reactie van Alyssa Milano die luidde: "If you've been sexually harassed or assaulted wrote "me too" as a reply to this tweet." Onder de hashtag #MeToo volgden miljoenen vrouwen met hun verhaal, wereldwijd, tot en met #BalanceTonPore ('verraad je varken') in het Frans en #Ana_kaman, Arabisch voor "ik ook".
Hier ging de macht van het aantal spelen, er was geen ontkomen meer aan. Er werd een stilte verbroken. Vertellen geeft macht, mits er geluisterd word, en dat werd er. Al die individuele verhalen werden een collectief verhaal, vooral over machtige mannen in werksituaties, vooral waarin het lichaam een rol speelt, dus film en andere kunst, en vooral jonge vrouwen, veelal jonge twintigers, of nog jonger, die zich gedwongen voelden toe te geven aan de seksuele wensen van de mannen, wilden zij een rol in de film van of een baantje bij de machtige man krijgen of behouden.
Het is, zo leerde ons al het feminisme, geen verhaal van seks maar van machtsongelijkheid en machtsmisbruik. Weinstein was rijk en kon zonder moeite advocaten inschakelen en 25 miljoen dollar besteden om zwijgcontracten af te sluiten. Toch werd het zwijgen verbroken. Nu ja, zwijgen ... iedereen wist het, maar niemand zei het hardop of publiek. Door dit nu wel te doen, kwam er een wereldwijd sociaal proces op gang.
Dat dit meer een verhaal van macht is dan van seks, blijkt al uit die 25 miljoen van Weinstein, maar ook uit het feit dat Donald Trump deze dans ontsprongen is. De notoire aanrander werd president:
Er werden verhalen verteld die je 'echt misbruik' mag noemen, maar ook verhalen over flirten, zoenen, half gewilde aanrakingen of toespelingen uit het grijze middengebied tussen 'geen misbruik' en 'echt misbruik'. Hierdoor werd het begrip 'misbruik', dus ook de begrippen 'dader' en 'slachtoffer' verbreed.
Bij het echte misbruik is er aangifte en oordeelt de rechter op grond van de feitetelijke waarheid. Hier echter oordeelde het publiek al direct op grond van 'de belevingswaarheid', zonder rechter, zonder bewijs, zonder verjaringstermijn. Bezien vanuit de man, wat we hier doen, doet dit denken aan de beschuldigingen van incest bij vechtscheidingen, en bij de roemruchte 'hervonden herinneringen', geconstrueerd onder invloed van therapeuten. In beide gevallen is de man weerloos en machteloos.
Beroemd is het voorbeeld van Woody Allen. Deze werd beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag met zijn stiefdochter. De rechter vond geen bewijs. Woody stelt dat de moeder indringend op het meisje heeft ingepraat en dat haar getuigenis vals is, waar ook de rechter in mee ging. Tot in lengte van vele jaren echter bleef de beschuldiging hem achtervolgen, tot en met een boycot van zijn films. De man is hier weerloos en machteloos. Het publiek veroordeelt meedogenloos, ook zonder bewijs.
We zien hier een verschuiving in de moraal optreden. Dit is positief als ontoelaatbaar grensoverschrijdend gedrag als zodanig wordt benoemd en de mannen, eenvoudig gezegd, eens leren dat ze hun handen thuis moeten houden en dat de vrouw geen voorwerp is maar een medemens. Lastiger wordt het als elke mogelijk als seksueel te ervaren situatie wordt ondergebracht in het te simpele dader-slachtoffer verhaal met de man standaard als roofdier en de vrouw standaard al prooi. Seksualiteit zit gecompliceerder in elkaar. Er bestaat ook een vrouwelijke lust en er is het sociale spel van flirten en verleiden, gevolgd door een ja of een nee. De man staat voor de taak van gelijkheid in de keuken, maar ongelijkheid in bed. Ook zijn er gedoogde vormen van seksualiteit, zoals in het huwelijk en in de prostitutie.
Het verhaal van de vrouwen werd in miljoenvoud verteld. Dat het verhaal van de man, in dit geval de door de rechter vrijgesproken Ghomesi, niet verteld mocht worden, was een harde les voor Ian Buruma. Hij werd ontslagen als redacteur van de New York Review of Books nadat hij het verhaal van Ghomesi vanuit diens beleving had gepubliceerd: door de rechter vrijgesproken maar door de publieke opinie veroordeeld.
Intussen is het resultaat wel dat er toch een nieuwe moraal is ontstaan. De man heeft een stapje terug gezet op de sociale ladder, de vrouw een stap omhoog, op weg naar meer gelijkheid of beter gelijkwaardigheid. Ze lijken op zoek te gaan naar nieuwe vormen van mannelijkheid en naar bredere invalshoeken, zoals bijvoorbeeld de gezondheid van de man. De machoman heeft toch wel afgedaan, de retroman pruttelt nog wat na in zijn man cave, maar ook hij zal naar nieuwe vormen van mannelijkheid moeten gaan zoeken. Dit kan: er is tegenwoordig een keuze mogelijk.
Met dank aan:
We zien dat er nu meerdere typen of soorten van masculiniteit naast elkaar bestaan, dus de man kan kiezen. Intermediair van 19 oktober 2007 geeft in een kennelijk door meerdere auteurs geschreven artikel het volgende lijstje: "De man in zes soorten", die ook in combinatie voorkomen:
Volgens het hoofdartikel vinden buitenlandse vrouwen de Nederlandse man lomp. horkerig, ongeduldig en te direct. De Nederlandse vrouwen echter vinden hem globaal genomen "een saaikees met een goed hart", "een kleurloze goeie lobbes", welwillend, gezellig, rustig, een goede kameraad, leuk en zorgzaam, zij het in zorgtaken beperkt en onhandig. Ook in de advertenties en reclamespotjes verschijnt de man, aldus het artikel, als een kluns en een sukkel in huishoudelijke zaken.
De primaire keuze lijkt te zijn: de zachte man (in de keuken) en/of de harde man (in bed). Verwarrend? Dan kun je het een crisis noemen, dus negatief. Veelvormig? Dan noemt je het "genderfluïditeit": in beweging, dus met meer mogelijkheden, keuzen, dus positief.
In beweging is zeker ook de mannenmode, door Milou van Rossum in NRC 24 januari 2020 beschreven als een nieuw type: "De zwierige man" met in de kleding opvallend veel vrouwelijke elementen: glamrock, een muziek en mode tijl met als rolmodel David Bowie. Wat ontbreekt op de recente modeshows is dan wat men noemt streetwear: sweaters, sneakers, trainingsbroeken.
Een markante analyse hiervan geeft Colin van Heezik in NRC 2 december 2017 in "Hoe de man in zijn eigen zwaard viel" - "Mannen hebben last van de mythe van mannelijkheid die ze zelf in stand houden."
... terwijl voor vrouwen intimiteit, aandacht en communicatie veel belangrijker zijn.
Deze giftige vorm van mannelijkheid is in hoge mate cultureel bepaald, al sinds de Romeinen met hun obsessie voor "de mannelijke kracht, de fallus als symbool en de minachting voor alles wat riekt naar verwijfdheid."
Wel, mannen, zegt Colin van Heezik dan, vat moed want het vergt moed om dat harnas van je af te werpen, die ballast over bood te gooien, patronen te doorbreken en zelf te bepalen wat voor man je wilt zijn.
Een goed advies! Alvorens te gaan kijken naar een toch wel aantrekkelijk type moderne man, gaan we eerst nog even kijken naar hoe giftig, zelfs dodelijk een bekend type mannelijkheid kan zijn.
De man als jager, stoer, trots, beroemd, eervol en rijk. Ja, rijk moet je wel zijn als jager, niet op konijnen natuurlijk, maar op groot wild. Zuid Afrika biedt vergunningen aan om wild te mogen doden: van 10.000 dollar per krokodil, een koopje dus, tot 150.000 dollar voor een neushoorn. Ja, het kost wel iets, maar dan heb je ook wat ... Aldus:
Het Trouw artikel laat een kleine fotocollage zien van een man, de Amerikaanse tandarts Walter Palmer, met grote dieren als trofee, onder andere de beroemde leeuw Cecil, waarmee hij de publiciteit bereikte, maar eenmaal thuis met de opgezette leeuw, ook de hoon en de bedreigingen waarvoor hij ijlings moest vluchten.
Het artikel is een onthutsende opsomming van grote aantallen, niet alleen van gedode beschermde dieren, ook van jagersclubs, waarvan een met 200 afdelingen, met awards en Record Books, gala's, lobbyclubs en donaties aan verkiezingscampagnes van politici, onder wie Mike Pompeo, minister van buitenlandse zaken in de VS. Als je in zo'n Record Book vermeld wordt met allerlei gegevens over aantallen, gewicht enzovoorts van je buit en dan een prijs krijgt uitgereikt op een gala, dan is dat een hele eer; je bent een held - dus Een Echte Man.
Het gaat dan niet alleen om Zuid Afrika, maar om heel Afrika, maar ook om ijsberen, grizzly's, jaguars, sneeuwluipaarden, lynxen en nog heel wat meer ... goeddeels bedreigde diersoorten. Er zijn 30.000 bedreigde diersoorten. Gonçalves noemt dan alleen nog de "top 500" jagers, dus het zijn er heel wat. Deze vorm van mannelijkheid zien we niet alleen bij de rijke jagers, maar in de gehele Amertikanse cultuur. Ocean Vuong beschrijft in zijn boek "Op aarde schitteren we even" (On Earth We're Briefly Gorgeous) zijn leven als jonge immigrant, vanuit Vietnam, opgegroeid zonder vader door moeder en oma in bittere armoede in een buurt vol drugs en geweld: Echte Mannen dus allemaal ... wie wil er nou niet zo'n Man zijn? Nou, gelukkig maar willen heel wat mannen dit dus helemaal niet. Zij zien af van het klassieke conservatieve beeld van De Man en zijn Mannelijkheid. Zij zien een heel ander soort mannelijkheid voor ogen, waar we ons nu dus naar toe haasten. Klein vraagje vooraf: Hoera! We hebben nu eindelijk Een Echte Man in het Witte huis zitten (grap them by the pussy)... Hoe gaat deze Echte Man om met zijn vrouw en zoontje? Maakt hij wel eens een bootje of vlieger met zijn zoontje?
Vader zijn ... Nu pas realiseerde hij wat hij had gemist - of verwaarloosd: hij had geen van zijn kinderen ooit naar zwemles of school gebracht, noch ook van school gehaald en thuis verwelkomd; de schoolmusicals, de diploma uitreiking en alles meer had hij gemist: hij had het contact met zijn kinderen gemist - zeg maar: verwaarloosd. Patriarchaat? Een leeg patriarchaat. Zulk patriarchaat, zulk 'vaderschap' kunnen wij missen als kiespijn.
We kunnen wel raden wie het thuis voor het zeggen had: de moeder. Maar nu spitst de therapeut zijn of haar oren: dominante, vaak ook nog grillige, bij veel pech ook soms de egocentrische en/of narcistische moeder, en de afwezige of passieve vader? De beruchte moeder-zoon symbiose! De zoon volgt de emoties van zijn moeder op de voet, maar ontwikkelt geen of onvoldoende eigen 'ik', wat zich gaat wreken op het schoolplein, waar hij weerloos is - en later. De zoon mist dan de vader die hem beschermt tegen de almachtige moeder en de vader die hem de hand reikt om samen de wereld te gaan ontdekken en verkennen. Zulk matriarchaat, zo'n invulling van het moederschap willen we ook niet.
Een fraterniarchaat dan, een zonen-/mannen-broederbond, de vrienden in de man cage? Tal van oude mythen, verhalen, romans, toneel en film - en Freud - vertellen ons hoe dat afloopt: op de al dan niet symbolische vadermoord (Hamlet bijvoorbeeld, of Bordewijks boek Karakter[*]), waarna de zoon het patriarchaat, met de zaak en de erfenis, overneemt van de vader. Moeten we ook niet willen.
Psychiater Frank Koerselman mist in zijn Ontvadering (Prometheus 2020) de vaderlijke autoriteit. Hij ziet stuurloze zonen die geen grenzen meer kennen, die niet flink of vasthoudend kunnen zijn, in de watten gelegde kinderen. Ze zijn blijven hangen in de fase van het kinderlijke narcisme en worden zo niet volwassen, Wat ze nodig hebben is uitgedaagd worden en geconfronteerd worden met de harde realiteit. Hij mist de moraal van "flink zijn, niet zeuren, niet klagen, niet bij het minste of geringste getraumatiseerd zijn, niet meteen eisen stellen, op je rechten staan". Dus pleit hij voor terugkeer van de mannelijke flinkheid en het gezag van de rijpe, flinke en wijze vader. Hij noemt dit 'het verticale beginsel' dat mannelijk zou zijn, contra 'het horizontale beginsel' dat vrouwelijk zou zijn. Voor je het weet zijn we weer terug bij het aloude patriarchaat.
We moeten dus op zoek naar een nieuwe vorm van vaderschap, beter gezegd: ouderschap, zonder patriarchale en matriarchale trekken: naar een evenwichtig verdeelde inzet van beide ouders die gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk hoeven te zijn. Gezien het thema van dit essay mogen we ons hier beperken tot de rol van de man als vader, vooral van zijn zoontje(s):
Hierbij kunnen de beelden van het moderne vaderschap ons helpen. Hier is hij al:
Het zijn (de ambassadeurs van) dit type mannen die in 2009 de Moderne Man Prijs kregen omdat zij, aldus minsiter Plasterkerk, "baanbrekende en moedige stappen hebben gezet op het gebied van werk en zorg." Moed: de mannelijke deugd bij uitstek.
"Hij hóeft niet te vermoederen" noemt Iris Pronk haar artikel in Trouw van 16 juni 2012, met als ondertitel: "Vader was vroeger kostwinner, boeman, autoriteit. De moderne papadagvader is een 'soft eitje', een halve moeder. Dat is jammer. Mannen, kom in opstand tegen moeder de vrouw!"
Koester het verschil, zegt zij met meerdere auteurs, onder wie Martine Delfos. Kinderen hebben beide nodig, het bemoederende maar ook wat de mannelijke vader te bieden heeft: enerzijds meer ruimte voor het kind: 'ontdek de wereld maar', maar anderzijds ook strictere grenzen om die ruimte heen; zijn nee is nee. Hij hoeft geen vrouwelijke man te zijn. Zo doet hij bijvoorbeeld niet de was, maar
Psycholoog Steven Pont:
Martine Delfos: Ook Margreet Fogteloo pleit voor een mannelijk-vaderlijke stijl van (samen) opvoeden: Opvoeden dus minder als 'timmerman', bouwen volgens vastgesteld plan, meer als 'tuinman': groeicondities scheppen, zelf laten groeien. Dit kan heel goed samen, met eerbied voor de verschillen tussen de vrouwelijke moeder en de mannelijke vader.
We hebben tegenwoordig een heuse hoogleraar Vaderschap, zij het in deeltijd, aan de Universiteit van Amsterdam: Renske Keizer.
De vaderlijke man is aan de winnende hand - mannen horen toch te winnen! - mede dank zij zijn moed om vastgeroeste patronen te doorbreken - mannen horen toch moedig te zijn! - waarbij hij niet hoeft te 'vermoederen' maar een mannelijke vader kan zijn.
Mooi toch, beste mannen! Overweeg dan de moed om in het onderwijs te gaan werken, misschien als zij-instromer: er is in het toch wel gefeminiseerde onderwijs grote behoefte aan mannen, vooral als steun en als rolmodellen voor de jongens. Overweeg de zorg, waar ook veel behoefte is aan mannen, in het bijzonder in de jeugdzorg. Ook bestaat er meer en ander vrijwilligerswerk dan de klassieke voetbalcoach: buurthuizen, voorleesouders op scholen en voor asielkinderen, oppasouders voor de pauze op de scholen, mannelijke oppassers in de gezinnen. |