Verliefd op een reus …?..
Door Diana Comijs, 15april 1999
Elisabeth McCracken: Het huis van de reus,
Uit het Amerikaans vertaald door Marijke Versluys, Atlas, 337 blz., Fl 49,90
Sommige verhalen zijn onmiskenbaar sprookjes
voor volwassenen. Ook al zijn ze vermomd als een realistisch verhaal en lopen ze
niet goed af. Het huis van de reus van Elizabeth McCracken, het hopeloze
liefdesverhaal van twee buitenbeentjes, is zo'n sprookje. Peggy Cort, de
vertelster, is de archetypische muizige bibliothecaresse.
Terwijl ze boeken
afstempelt in de bibliotheek van het slaperige Amerikaanse kustplaatsje Cape Cod
gaat het leven aan haar voorbij. Ze blijft dromen van kussen die maar niet
kwamen. Haar romantische aard verbergt ze achter haar saaie uiterlijk en een
bits gevoel voor humor, waarmee ze mensen op een afstand houdt.
"Ik houdt
niet van mensen. De mensen denken dat ze interessant zijn. Dat is hun grootste
fout. Iedere gepensioneerde die je ontmoet wil zijn levensverhaal aan je kwijt,
luiden de provocerende openingszinnen van Het huis van de reus. Maar op een dag
loopt de elfjarige James Carlson Sweat de bibliotheek binnen en daarmee neemt
Peggy's leven een andere wending. James is hard op weg om de langste man van de
wereld te worden en 'gedoemd' om voornamelijk gigantisch te zijn. Wanneer Peggy
hem voor het eerst ontmoet, is hij een meter achtentachtig. Op zijn zestiende is
hij bijna tweeeneenhalve meter lang en nog is hij niet uitgegroeid. Ondanks zijn
enorme lengte is hij niettemin buitengewoon normaal, iets wat McCracken
voortdurend benadrukt. James is zelfs zo normaal, dat zijn karakter nauwelijks
enig reliëf krijgt.
Eigenlijk zegt McCracken het zelf al: als James niet zo
lang was, zou er niets over hem te vertellen zijn geweest. Tussen deze twee
mensen, die elk op hun eigen manier een tikje zonderling zijn, laat McCracken
een liefdesgeschiedenis ontstaan, die nooit het stadium van het verlangen
ontgroeit. Hierdoor heeft Het huis van de reus, ondanks de burleske
tegenstelling tussen de liefde van een muizige bibliothecaresse voor een reus
van elf, een melancholieke ondertoon gekregen.
McCracken, zelf ooit
bibliothecaresse, werd in 1997 door een Amerikaans tijdschrift uitgeroepen tot
een van beste twintig jonge auteurs van de VS. Ze heeft Cape Cod waar het
verhaal zich afspeelt, bevolkt met zoveel eigenaardige personages, dat de
entourage associaties oproept met een circus: James licht getikte moeder, die in
het boek twee keer moet overlijden (de belichaming van elk droef liefdesliedje
dat ooit is geschreven), zijn weggelopen vader, zijn eigenaardige oom en tante
en de vreemde toeristen die van heinde en verre naar zijn huis komen om met
eigen ogen de reus te zien.
Om al deze figuren met elkaar in verband te brengen,
wemelt het in Het huis van de reus van zijpaden die niet allemaal even relevant
zijn en die het zicht op de hoofdlijn soms vertroebelen. De stille, enigszins
treurige liefde van Peggy, die als oude vrijster als een blok valt voor een
lagereschooljongen, weet Elizabeth McCracken echter volstrekt van zelfsprekend
te maken. Peggy bloeit op van een karikatuur tot een persoon die je als lezer
gaat waarderen en wier onhebbelijkheden je steeds minder storen.
De liefde van
Peggy voor James staat een heel stuk af van het motto 'kennis is liefde' dat ze
aan het begin van het verhaal vertolkt en bestaat ook niet meer uit tweedehands
boekenplankwijsheden. Om zo dicht mogelijk bij James in de buurt te kunnen zijn,
neemt Peggy de zorg voor zijn voortdurend groeiende lichaam op zich. Dat lange
lichaam belemmert James steeds meer in allerlei dagelijkse dingen. Peggy
verzorgt zijn voeten, let op zijn gezondheid en rijdt hem rond in haar speciaal
voor hem verbouwde auto. Zo weet ze een grote mate van intimiteit net James te
bereiken, maar het is het soort intimiteit dat meer doet denken aan die van een
moeder dan die van een geliefde.
Anders dan in een klassiek sprookje worden in
Het huis van de reus de belemmeringen om lang en gelukkig te leven niet als bij
toverslag opgeheven: de liefde tussen Peggy en James blijft kuis en wordt niet
geconsumeerd. Als lezer hoop je dat Peggy uiteindelijk ook de laatste,
beslissende stap zal durven zetten. Het gevoel van teleurstelling dat je aan het
eind van het boek bekruipt, als je moet vaststellen dat Peggy het enige wat ze
graag in haar leven wilde niet heeft gedaan, zegt veel over de wijze waarop
Elizabeth McCracken de merkwaardige, misantrope Peggy Cort leven heeft weten te
blazen.