Bronnen bij Opinie 21
Barth, Marleen, De PvdA moet zich tot het 'sociaal-kapitalisme'
bekeren - Essay - Na de dreun van 15 mei; VN 24 augustus 2002
Op
de verkiezingsdag kwam een molotovcocktail gevuld met angst, onzekerheid en
behoefte aan sociale veiligheid tot explosie. De PvdA lijkt met een daverende
klap te zijn veroordeeld tot een plaats in de politieke periferie. Lijkt, want
het hoeft niet zo te lopen. Maar dan moeten de sociaal-democraten nu toch echt
eens gaan luisteren naar wat er in de buurten wordt gezegd.
Beke, Balthazar, geïnterviewd in 'Praten maakt de
normen heel helder', Wegener Dagbladen 2 september 2002
Diekstra, René, Collectieve zelfredzaamheid;
Column Diekstra, Wegener Dagbladen, 5 november 2002
De onderzoekers uit Chicago concluderen dat de grote vraag
voor de toekomst is uit te vinden hoe collectieve zelfredzaamheid in buurten
ontwikkeld en onderhouden kan worden.
Drayer, Elma, 'n Oer-Hollands toverwoord; 11 september; Trouw
7 september 2002
Dolgraag willen ze daarom de dialoog aangaan met de
moslims - dat prachtige, oer-Hollandse toverwoord.
Dros, Lodewijk, Het dode paard van [Troye?], Trouw 11
september 2002
Sinds 11 september 2001 regende het gespreksavonden, fora,
conferenties, symposia en bijeenkomsten ter bevordering van de dialoog tussen
mislims en christenen. na een stormachtig begin met sprekers in godshuizen en
politici die hun schoenen uittrokken bij de moskee, verzandde het
geloofsgesprek. De dialoog was vooral 'eenrichtingsverkeer'.
[...] Van moslimzijde was niet veel behoefte aan kennismaking met christelijke
gesprekspartners. [...] "Ze voelden zich gediscrimineerd, want hoe hard ze
hun best ook deden, ze waren geen Nederlander, maar mislim."
Gabriëls, René, Rechtvaardigheid en fatsoen, De
Helling, winter 2001
In een fatsoenlijke samenleving worden mensen niet door
instituties vernederd. Toetssteen daarvoor is erkenning van ieders identiteit.
De Israëlische filosoof Avishai Margalit schreef het baanbrekende boek 'De
fatsoenlijke samenleving' en werd in december in Nederland geëerd met de
Spinozalens.
Hageman, Esther, Normen en waarden; De overheid als zedenmeester,
Trouw 9 mei 2002
Interview met Prof. dr. Wibren van der Burg.
,,Het bezwaar tegen dat gescherm met 'normen en waarden' is, dat een dergelijke minister de complexheid van de problemen miskent. Als je zegt: 'de burger moet weer meer besef van normen en waarden krijgen', dan doe je alsof het gaat om een probleem dat bij de burger berust. Dat daar ook de oplossing ligt. Maar in werkelijkheid is het probleem veel ingewikkelder."
,,Daarbij komt dat ik het niet eens ben met de suggestie dat onze normen en waarden nou zo geërodeerd zijn. Dat wordt sinds de jaren zestig wel regelmatig geroepen, maar in werkelijkheid verschuiven ze alleen een beetje. Dat vind je trouwens ook terug in het Europese waarden-onderzoek van de Tilburgse sociologen. Die kijken elke tien jaar in twintig landen wat er is veranderd. Wat blijkt: er is wel meer individualisme, maar in de kern verandert er toch weinig. Niet qua
arbeids-ethos, niet qua huwelijk en gezin. Met andere woorden: de burger bepaalt tegenwoordig graag zelf wat z'n moraal is en laat dat niet graag over aan de overheid, de politie of de kerk.''
Hilhorst, Pieter, Lang leve de vereniging; Interview - Robert
Putman; dVk, 30 november 2002
Een democratie kan niet zonder een boeiend verenigingsleven,
meent de politicoloog Robert Putman. In sportclub en belangengroep leert men
luisteren en argumenteren. Alleen zo is het mogelijk om tegengestelde belangen
te verzoenen en dus politiek te bedrijven. [...]
"Als dit sociale kapitaal ontbreekt kan de politieke elite alleen nog via
de media aan de bevolking haar boodschap kwijt en via focusgroepen en
opiniepeilingen vernemen wat de bevolking ergens van vindt. Maar dat is
natuurlijk geen communicatie. Het is het ventileren van individuele opinies aan
de ene en de verkoop van standpunten aan de andere kant. Van overleg of debat is
geen sprake. Politiek wordt door het ontbreken van sociaal kapitaal een
afstandelijke zaak." [...]
"Een organisatie die zich meer richt op directe contacten heeft echter een
ongelofelijk groot probleem. Het vreet tijd. Maar ik geloof dat er geen
alternatief is. Er bestaat geen magische formule, geen snelle reclameactie om
het sociale kapitaal te herstellen. Easy bonding is net zo vluchtig
en gevaarlijk als easy money."
Hoffer, Nico, Normen en waarden - [acht artikelen], Wegener
Dagbladen 5 januari 2002
Op deze pagina's de mening van vijf 'denkers en doeners' die
dagelijks met de jeugd omgaan. Daarnaast ook het eigen geluid van een aantal
jongeren.
Hofland, H.J.A., De ontdekking van de wereld; Het westen
keert terug naar de steeg van gedepolitiseerd consumentisme; NRC 13 januari
2002
Het was alsof de mens opnieuw een mutatie had ondergaan. de
vrije markt had hem tot consument bevorderd. [...] Zo heeft de vrije markt in
de loop van de jaren negentig een storm van hebzucht en vraatzucht ontketend.
[...] In politieke termen uitgedrukt blijft het wereldbeeld van de consument
beperkt tot zijn eigenbelang, voorzover dat zich uitstrekt tot vandaag en
morgen, binnen de actieradius van de consumptie. Daarom kan de
consumentencultuur niet anders dan apolitiek, asolidair en egocentrisch of 'geïndividualiseerd'
zijn.
[...] Toen is het westen door de 'jaren negenig' overweldigd. Toen is de groei
van de consumentencultuur tot wereldmacht begonnen.
[...] Na de val van de muur was de weg definitief vrijgegeven voor de
stormloop op alles wat zonder verplichtingen lekker was. En de
Economie, inmiddels bevorderd tot Opperwezen, nodigde dagelijks uit tot
meer.
Hoogleraar bepleit 'opvoedtelevisie'; Wegener Dagbladen,
30 november 2002
[..] Opvoedtelevisie en speciale lesprogramma's op
scholen kunnen volgens hem [prof. dr. J. Gerris van de Katholieke Universiteit
in Nijmegen] de sociale controle, die vroeger werd uitgeoefend door kerk,
buurt en vereniging, op een moderne manier overnemen. [...]
De hoogleraar vindt dat het verval van waarden en normen [...] mede is
veroorzaakt doordat de samenleving al heel lang structureel accenten in de
opvoeding heeft verwaarloosd. "Kinderen hebben tijd nodig om zich gewenst
gedrag eigen te maken. Maar die tijd hebben werkende ouders niet. [...] Dus
moet de maatschappij zorgen dat ouders tijd krijgen. In Duitsland mogen ouders
van jonge kinderen maximaal vijf jaar uit hun baan stappen voor de opvoeding.
Daarna kunnen ze gegarandeerd terugkeren op hetzelfde niveau."
Hurenkamp, Menno & Kremer, Monique, De noodzaak van
gemeenschap, De Helling, winter 2001.
Gemeenschappen zijn nodig voor een dialoog over moraal, over wat
goed is en wat kwaad. De Amerikaanse socioloog en anti-individualist Amitai
Etzioni predikt de derde weg tussen overheid en markt, en zijn denken verenigt
CDA en GroenLinks. "Alleen als mensen zelf de regels maken en die niet van
bovenaf opgelegd krijgen, zal een samenleving goed kunnen functioneren."
Hurenkamp, Menno, "Mensen vertrouwen elkaar niet
meer"; De Groene Amsterdammer, 23 november 2002 - Bewerking van een
interview in Tijdschrift voor de Sociale Sector, december 2002
In Amerika verdwijnt het "sociale kapitaal", zoiets
als een mix van engagement, netwerk, vrienden en familie. Een gebrek
daaraan maakt uiteindelijk het hele land kwetsbaar. Politicoloog Robert
Putman: "Ik constateer dat de oude sociale verbanden sneuvelen en dat we
dus nieuwe nodig hebben - niet dat we herstellen moeten wat we hadden."
[...]
Jongerius, Stephan, Verschoppeling in eigen land; spanning
met moslims soms te snijden; Wegener Dagbladen 11 september 2002
Veel moslims in Nederland voelen zich sinds de aanslagen in de
Verenigde Staten verschoppelingen in eigen land. Het dagelijks leed is soms
schrijnend. Ondertussen groeit bij een kleine groep het fanatisme.
Kinneging, Andreas, Vier deugden - De sleutel voor een
gelukkige samenleving; VN 23 december 2000
De vier kardinale deugden - verstandigheid, moed, zelfbeheersing
en rechtschapenheid - zijn ten onrechte in de vergetelheid geraakt. Als ze weer
de status krijgen die hun toekomt, ziet de wereld er heel wat beter uit.
Koopman, Paul, Roep om normen en waarden wortelt in onmacht, Wegener
Dagbladen 6 september 2002.
Korthals Altes, F., Eigenbelang is de vijand van de vrijheid;
NRC Opinie, 5 mei 2001
Als burgers zich tegenover de overheid opstellen als
calculerende vrijbuiters, gaat het evenwicht in de samenleving verloren.
[...] Burgerzin is het besef, en het daaruit voortvloeiende gedrag, dat de
individuele burgers deel uitmaken van een gemeenschap, die is aangewezen op de
positieve bijdragen van de burgers die er deel van uitmaken. Bereidheid om ind
e eigen omgeving ene bijdrage te leveren aan het goed functioneren van de
gemeenschap waarvan men deel uitmaakt: de buurt, de school, de werkkring.
[...] De toegefelijkheid en de lijdzaamheid van de permissive society
zijn iets anders dan de verdraagzaamheid en het wederzijds respect van een
tolerante samenleving. Tolerantie is een deugd. Toegeeflijkheid een zwakte.
Kortekaas, Luuk, Geheven vinger werkt niet meer; Bevoogdend
toontje niet meer van deze tijd; Wegener Dagbladen 10 september 2002.
'Ik zie niets in de overheid die het waarschuwende vingertje
heft. Dat wordt niet meer geaccepteerd.'
Margalit, Avishai, Gelijkheid en vrijheid in de fatsoenlijke
samenleving; vertaald uit Social Research, Vol. 64 nr. 1, in: De
Helling, winter 2001.
Schepel, Selma, Drie ondeugden - Een lekker zondig leven;
VN 23 december 2000
Wellust, gul[zig]heid en luiheid - gelovigen geven zich er niet
aan over omdat alleen deugdzaam gedrag een plaatjes in de hemel garandeert. Daar
mag je, vreemd genoeg, slempen en vrijen tot je erbij neervalt. Maar waarom doen
we onszelf tijdens ons aardse bestaan dan tekort?
[...]
Resten de echt genoeglijke ondeugden: wellust, gulzigheid en luiheid, die het
bestaan zo geweldig veraangenamen, en die alleen maar zondig verklaard zijn door
autoriteiten die geen nut hebben van luie, slempende en onbeheerst parende
burgers.
Schneider, Peter, De erosie van fatsoenlijk gedrag; NRC
Opinie, 12 augustus 2000
In geen enkel beschaafd land hoeven mensen met een andere
huidskleur voor hun leven te vrezen wanneer zij op straat lopen. Maar wie in
Duitsland er 'on-Duits' uitziet, is zijn leven niet meer zeker. Staat en
samenleving moeten alle krachten mobiliseren, anders loopt de democratie gevaar.
[...] Als lid van de initiatiefgroep 'Courage geven Fremdenhass' heb ik
meermaals verhalen van scholieren uit de buitenwijken van Berlijn kunnen
beluisteren. Wat ik hoorde was dermate schokkend dat ik mij nogal eens heb
afgevraagd of de leerlingen en de volwassenen soms in twee parallelle werelden
leven, die amper iets van elkaar weten.
[...] In werkelijkheid leidt de gemondialiseerde markt, zolang deze aan zichzelf
wordt overgelaten, wereldwijd tot de toestanden die Friedrich Engels in zijn
verhandeling over de toestand van de arbeidersklasse in Engeland aan de kaak
heeft gesteld.
Terpstra, Doelke, Burgers moeten weer aangesproken worden; NRC
31 augustus 2002
De toekomst van Nederland vraagt om een radicaal andere kijk
op de relatie individu en overheid. Herstel van persoonlijke
verantwoordelijkheid is een must.
[...] Op tal van terreinen zitten we op een doodlopende weg. Een overmaat aan
regelgeving blijkt zijn doel te missen. De samenleving bureaucratiseert en
mensen 'verdinglijken' ten opzichte van elkaar. Wat ons nu overkomt is geen
natuurramp, maar een architectonische structuurfout.
[...] Met het aanbreken van de nieuwe eeuw zien we een omslag van waarden. Het
gaat nu veel meer om thema's als veiligheid, de menselijke maat en
burgerschap. De waarden zijn tevens een absolute voorwaarde voor een leefbare
samenleving. Het gaat ten diepste om een herbezinning op de normen en waarden
in onze samenleving.
Tersmette, Edward, Burger moet zelf normen herstellen; Burger
en politiek; Trouw 7 september 2002.
Vloet, Corine, Nederland meer maagd; NRC Column 7
september 2002
Zaken als omgangsvormen en naastenliefde zijn niet met een
ingreep van boven op te leggen.
Waal, Martijn de, We kijken liever
naar 'Friends' dan dat we zelf vrienden maken; Robert Putman over de
gevolgen van individualisering; Intermediair, 5 december 2002
Amerikanen bowlen en barbecuen minder. Een ernstige zaak, zegt
Robert Putman, auteur van 'Bowling Alone'. "Wie niet of weinig met andere
mensen omgaat, gaat eerder dood." [...]