[Terug naar Bronnen - Moslima's] Citaten uitHarten, Pim van, Hoofddoek mag, net als spijkerbroek; NRC, 2001-apr-01Het koningshuis heeft een conservatieve symboolfunctie in deze zich immer moderniserende samenleving. Terwijl columnisten en professoren zich dezer dagen buigen over het 'nieuwe conservatisme' en wijzen op 'het opnieuw uitvinden van traditie, was de kroonprins hen ruimschoots voor. Terecht sprak hij vorig jaar van een zich voortdurende moderniserende monarchie. [...] Iets
dergelijks is aan de hand met een ander conservatief symbool in onze
samenleving, dat nauwelijks onze aandacht krijgt: de islamitische hoofddoek van
onze vrouwelijke islamitische medeburgers. De hoofddoek is, net als het
koningshuis, geen oerconservatief gegeven, maar een zich telkens opnieuw
uitvindend symbool voor een grote, en zeer zichtbare, minderheid der
Nederlanders. Maar de ene conservatieve uiting kan niet op evenveel sympathie
rekenen als de andere. Wanneer Máxima zich bedekt kleedt in het bijzijn van de
stijve koninklijke familie, vinden wij dit vanzelfsprekend. Een zelfde soort
bedekking uit respect voor de sociale codes van een andere familie, in de vorm
van een islamitische sluier, oogst echter andere reacties. Groot
is het onbegrip voor de hoofddoek, en klein het inzicht in de betekenis(sen) die
deze kan hebben. Maar al te makkelijk, en ten onrechte, nemen autochtone
Nederlanders het woord 'fundamentalisme' en 'vrouwenonderdrukking' in de mond,
zoals recentelijk Cisca Dresselhuys, hoofdredacteur van het feministische
maandblad Opzij. 'Fundamentalisme'
is een term die ongeveer dezelfde morele lading heeft als dat andere 'f-woord':
fascisme. Om dit misverstand te verklaren, moeten zowel de islam in Nederland,
als de Nederlandse reactie op de islam bekeken worden. Omdat
de gemeenschappen waarin moslims leven, in Nederland en in het land van herkomst
reeds een langdurige periode van permanente crisis en verbrokkeling doormaken,
heeft de islam derhalve veel verbrokkelde betekenissen. 'Islamitisch
fundamentalisme' bestaat, onder meer, uit een poging de betekenis wederom te
monopoliseren. 'Fundamentalisten' zien zich als de enige echte moslims, dragen
het van oorsprong Westerse predikaat 'fundamentalist' dan ook met trots uit, en
zijn meer gepreoccupeerd met andere moslims dan met buitenstaanders. Zo
bestrijdt fundamentalisme de diversiteit van islamitische interpretaties, en
bestrijden onder zijn vlag moslims vooral andere moslims. Dit
zelfbeeld van enkelen wordt echter niet ondersteund door de sterk afwijkende
meningen van het overgrote deel der moslims, in Nederland én in het
Midden-Oosten. Vreemd genoeg worden de fundamentalisten wel geloofd en als
woordvoerders van de islam geaccepteerd door Westerse 'waarnemers'. Ondertussen
vallen islamitische opvattingen, net als de Midden-Oosterse samenlevingen zelf,
in werkelijkheid steeds meer stukjes uiteen. Ironisch genoeg is de verbrokkeling
van de betekenissen die verschillende moslims aan islam toekennen zowel de
oorzaak van het ontstaan van islamitische fundamentalisme, als de oorzaak van
haar falen. Tussen Europese islam en de islam in het land van herkom~t bestaantwee belangrijke verschillen. Ten eerste leidt de confrontatie van de islam met de dynamiek van de Westerse samenleving en haar dominante, veelal seculiere waarden, tot een nog grotere verbrokkeling van islamitische betekenissen hier dan bijvoorbeeld in Marokko zelf, waar de invloed van het Westen soms ver weg is. Het belangrijkste verschil is echter dat moslims in het Westen de mogelijkheid hebben op te gaan in de Westerse samenleving, en zo afstand kunnen nemen van de islam die zij kennen. [...] Fundamentalisme
is, in de woorden van een vooraanstaande deskundige, de gefrustreerde reactie
van hen "die het vliegtuig naar de moderniteit wilden nemen, maar niet mee
mochten". Zo raakte men opgesloten in de stagnerende wereld van het
Midden-Oosten en raakte men met elkaar in gevecht om de betekenis van islam. Dit
verklaart waarom het islamitisch fundamentalisme de migrantengemeenschappen van
Europa heeft overgeslagen. Ook de Binnenlandse Veiligheidsdienst en de liberaal
Frits Bolkestein, die zich in zijn Haagse tijd bezorgd over de islam in
Nederland boog, stelden vast dat fundamentalistische interpretaties geen wortel
schieten in de polder. Moslims konden hier altijd vrij vergelijken, en
desgewenst buiten de islam over hun Het
is in deze nieuwe islam dat de hoofddoek van de nieuwe vrouwelijke Nederlanders
een geheel nieuwe, verschillende en ook emanciperende betekenis draagt. [Terug naar Bronnen - Moslima's]
|