[Terug naar het essay]
Overige bronnen en citaten - Moslima's
Het hoofddoekje is net zo min uit de tijd als het koningshuis. Beide symbolen
veranderen mee met de moderniserende samenleving. Progressief Nederland zou zo
liberaal moeten zijn om hier oog voor te hebben. Een nieuwe Oranjetraditie met
een allochtone koningin Máxima kan bij de inburgering van nieuwe Nederlanders
behulpzaam zijn. [...]
'Fundamentalisme'
is een term die ongeveer dezelfde morele lading heeft als dat andere 'f-woord':
fascisme. Om dit misverstand te verklaren, moeten zowel de islam in Nederland,
als de Nederlandse reactie op de islam bekeken worden.
Meer
citaten uit dit artikel
2002-juli-12
Zes jaar cel voor vermoorden zus; WD
De
rechtbank in Alkmaar heeft de 19-jarige Ali B. uit Heiloo gisteren veroordeeld
tot een celstraf van zes jaar. Zijn 18-jarige broer Issa moet naar een
inrichting voor jeugdigen. De twee hebben vorig jaar hun zusje Aisha met
meerdere messteken om het leven gebracht, omdat die zich te westers gedroeg naar
de normen van het Koeweitse gezin. […]
Aisha
dreigde een schoolgaansverbod, uitgesproken na familieberaad, te negeren. het
meisje zocht op school contact met jongens. Door zijn islamitische achtergrond
voelde Issa zich beschaamd toen hij hierop werd aangesproken.
2002-sep01
Arda, Seçil, Harde aanpak van Nawijn is meer dan welkom; NRC
De
rechtspositie van allochtone vrouwen is miserabel. Zij zitten met een 'afhankelijke'
verblijfsvergunning, zeker in de eerste drie jaar van hun huwelijk. Hun
existentie hangt van de oppermachtige, mishandelende echtgenoot af. In vele
gevallen durven de allochtone vrouwen de uiterst gewelddadige relatie niet te beëindigen
omdat ze het recht op verblijfsvergunning verliezen.
Allochtone
vrouwen, die hun partner hebben verlaten komen niet in aanmerking voor
huisvestingsvergunning, omdat ze vaak geen zelfstandige verblijfsvergunning
hebben. Deze zwakke rechtspositie belemmert een eigen ontwikkeling,
zelfstandigheid en integratie in de Nederlandse samenleving.
Veel moslimvrouwen zitten gevangen in een web dat hun mannelijke
geloofsgenoten gespannen hebben. Het `leerstuk' van de maagdencultus en het
seksueel beschikbaar moeten zijn, maakt hun leven niet zelden tot een hel. Het
wordt tijd dat de mannen hun vrouwen de grondrechten geven die zijn neergelegd
in de koran en de hadith, de overleveringen van de profeet, vindt Naima El Bezaz.
[...]
[Meer citaten]
2002-nov-23
Boef, August Hans van den, De leugen van de moslima's;
Hoofddoek helpt emancipatie niet; VN
Ze
lijken zo zelfbewust en onafhankelijk, de jonge moslima's die gehoofddoekt naar
hun werk gaan en hun eigen geld verdienen. Zo geïntegreerd, ook. Maar niets is
minder waar. Ze zetten zich juist demonstratief af tegen de Nederlandse cultuur,
want die discrimineert hen, vinden zij. En door een hoofddoek te dragen, treden
ze toe tot de conformistische islamitische groepscultuur.
2002, winter
Kremer, Monique & Tonkens, Eveline, Bijten islam en emancipatie elkaar? De
Helling
Secil Arda ziet nergens in de wereld een islamitisch Utopia: "Binnen de
huidige opvattingen is de combinatie van islam en persoonlijke vrijheid en
emancipatie onmogelijk. De islam schtijft wetten voor en dicteert groepscontrole
en het zijn mannen die de dienst uitmaken. De islam biedt geen
aangrijpingspunten om vrouwen de ruimte te geven. Er is geen filosofische
richting die aansluit bij de moderniteit. Een andere islam is pas mogelijk
wanneer kerk en staat gescheiden worden en de islam niet wordt gezien als het
wetboek voor een staatsbestel. In Turkije is de islam daardoor verlichter dan
elders."
[Raja] Alouani: "De Koran is niet achterhaald of achterlijk, het
probleem is dat hij door sommigen enorm ouderwets geïnterpreteerd wordt. De
Koran is voor veel uitleg vatbaar."
[Secil Arda:] "Die hoofddoek is geen onschuldig doekje, dat is een
politiek statement, een manier om vrouwen hun plaats te wijzen."
Moniquie Kremer: "Ik denk dat in de Nederlands context een verlichte
islam best mogelijk is en moslims heus kunnen emanciperen. Het levende bewijs
zijn de jonge moslimmeiden, maar die worden blijkbaar niet geloofd. Ze dragen
een hoofddoek dus zal het met dat werken en met inspraak thuis wel
meevallen."
"Allochtonen zijn een permanente factor in ons land. Het zijn geen gastarbeiders meer."
[...]
"Dankzij de hoofddoek heb ik mij ontworsteld aan de westerse schoonheidscultus. Al die voorwaarden waaraan een vrouw moet voldoen - het gaat totaal langs mij heen. Ik ervaar dat als een enorme
bevrijding. [...]
Meer citaten
Moslimmeisjes die een sluier willen dragen, hebben de les
geleerd van minirokken en punkkapsels, schrijft Paul Steenhuis. Pubers gebruiken
hun uiterlijk als protestmiddel.
Hoe shockeer je als puber in Nederland anno 2003 het meest? Door rond te
lopen met je blote buik, zodat je navel-piercing goed uitkomt boven je extreem
laag hangende spijkerbroek? Of door geheel gesluierd in de schoolbank te gaan
zitten? Het antwoord is makkelijk: door het laatste te doen, natuurlijk.
Meer citaten
en reactie dd 18 januari 2003:
"Misschien zijn deze meiden wel de voorlopers van de derde feministische
golf, [...]"
2003-jan-09
Verbod chador op scholen in Den Haag; WD
Het dragen van een chador op Haagse basisscholen wordt verboden. [...] Het
protestants-christelijke onderwijs gaat nog een stapje verder. Ook het dragen
van een hoofddoekje wordt ter discussie gesteld.
De 12-jarige Jasmin Bensid mag vanaf vandaag weer lessen volgen in haar
eigen klas van basisschool Timotheus in Amsterdam met haar hoofddoekje om.
[...] Volgens het bestuur strookt het niet toestaan niet met de wettelijke
voorschriften.
Of het nu gaat over uiterlijk, seks of huwelijk, het geloof bepaalt de norm
bij moslimjongeren. Een meisje mag geen 'naveltruitje' dragen, een man mag wel
vier vrouwen hebben. Verliefd zijn op je huwelijkspartner is niet nodig, als de
aanstaande maar een goed moslim is. Een gesprek over mannen en vrouwen in de
vierde klas van het vmbo. [...]
Meer citaten
2003-jan-14
Wolf, Arvid van der, Hoofddoekje uit principe; WD
Voor geen goud zou ze haar hoofddoekje een dagje aflaten. Al zou de hele
school op de kop staan. Allah heeft nou eenmaal bepaald dat het beter is als een
vrouw haar hoofd bedekt houdt. Een bedekt meisje is minder aantrekkelijk voor
het andere geslacht, en dat voorkomt onder meer gecompliceerd gedoe met een te
vroege relatie.
Sema Adiguzel, vijftien jaar en leerling van 4-vwo van de openbare Thorbecke
Scholen-gemeenschap in Zwolle is een overtuigd moslim, en daarom kent ze de
wetten en regels.
"Een goed moslim is toegewijd aan Allah. Die gelooft in de Allerhoogste
en in alle Engelen die hem terzijde staan. Allah heeft mij geschapen, ik heb
alles te danken aan hem. Als ik geloof moet ik consequent zijn. Ben ik niet
consequent dan zal ik daarvoor in het Hiernamaals worden gestraft."
Dit soort volzinnen komen net zo gemakkelijk uit de mond van
Sema, als uit
die van een echte imam. Maar denk nou niet dat Sema de hele dag in een roes van
bekering leeft. Ze is druk met school en heeft zat lol met andere meisjes en
soms met jongens. [...]
Toch beschouwt ze zichzelf wel degelijk als 'geïntegreerd'. "Ik spreek
perfect Nederlands, zit op een Nederlandse school en werk in de Nederlandse
maatschappij." [...]
"Na 11 september ben ik wel even bang geweest, maar nu niet meer. Ik zeg
steeds op school: niet alle moslims zijn schuldig."
2003-feb-05
Laan, Cees van der, Gezichtssluiers - Verbod nikaab om
kwaliteit onderwijs; Trouw
Het CDA wil het dragen van gezichtssluiers - nikaabs, chadors en
boerka's - verbieden op scholen. Eerst willen de christen-democraten dit
overlaten aan de scholen, maar desnoods komen ze met een wettelijk verbod. Want
CDA-kamerlid Mirjam Sterk, woordvoerster integratie, vreest voor de
onderwijskwaliteit.
2003-mrt-08
Soest, Marjo van, De mondige moslima; 'Ik bepaal zelf hoe mijn islam er uit ziet'; Moslima's op de
barricaden - Komt de derde feministische golf eraan? VN
In de jaren zestig verbrandden Dolle Mina's demonstratief hun beha's. Werpen
moslimvrouwen nu juichend hun hoofddoekjes af? het zou mooi zijn als de derde
feministische golf er echt kwam. Ayaan Hirsi Ali wakkerde met haar uitspraken
het smeulende vuurtje aan, en nu hoor je ze steeds vaker: feministische
(ex)moslims die pleiten voor meer openheid en debat in eigen kring. Ze verzetten
zich tegen 'islamitische macho's', 'orthodoxe imams' en 'de wurggreep van de
islam'. "Ik ga naar de moskee om me te verantwoorden, maar niet als een
gehoorzame dochter. Ik zeg waar het op staat." [...]
8 Maart 2001, internationale vrouwendag. Opzij hoofdredactrice Cisca
Dresselhuys zegt in een interview dat zij de hoofddoek afkeurt als symbool van
vrouwenonderdrukking. Een storm van verontwaardiging is haar deel. De
bekende argumenten vliegen over en weer: de hoofddoek is een trots
symbool van islamitische identiteit. En: een vrouw met een hoofddoek is even geëmancipeerd
als een vrouw zonder. [...]
[..] Seçil Arda [...] noemde de hoofddoek geen onschuldig doekje, maar een
politiek statement [...] De islamitische macho voelt zich superieur. Hij is
alleen verantwoording schuldig aan Allah, en die laat hem zijn gang gaan."
"De derde feministische golf is allang begonnen", zegt ir. Seçil Arda.
[Terug naar het essay]