[Terug naar Bronnen -
Moslima's]
Citaten uit
Steenhuis, Paul
Puber tussen hotpants en gezichtssluier,
NRC 2003-jan-11
Moslimmeisjes die een sluier willen dragen, hebben de les
geleerd van minirokken en punkkapsels, schrijft Paul Steenhuis. Pubers gebruiken
hun uiterlijk als protestmiddel.
Hoe shockeer je als puber in Nederland anno 2003 het meest?
Door rond te lopen met je blote buik, zodat je navel-piercing goed uitkomt
boven je extreem laag hangende spijkerbroek?
Of door geheel gesluierd in de schoolbank te gaan zitten?
Het antwoord is makkelijk: door het laatste te doen, natuurlijk.
Pubers hebben een feilloos instinct als het gaat om volwassenen en
autoriteiten echt te irriteren. Ze weten precies dat te doen wat nu juist echt
niet kan. Ze weten taboes in de samenleving intuïtief te vinden.
Punks staken veiligheidsspelden door hun wang in plaats van mooi en gezond te
zijn. Meisjes in de jaren zestig en zeventig trokken minirokjes en hotpants aan,
in plaats van zich decent te kleden, zoals hun ouders, de hele samenleving
wilde. Ze waren rebels.
Het getuigt van puberlef om vandaag de dag naar school te komen in gewaden
die duidelijk verwijzen naar strengere vormen van de islam, terwijl heel de
wereld (althans in het westen) nog lang niet uitgepraat is over de gevaren van
extreem gelovige moslims na de aanslagen van 11 september, en nu vrijwel geen
politicus in Nederland meer om onderwerpen als integratie van allochtonen en de
positie van de moslimvrouw heen kan.
Het is precies dat wat drie Nederlands-Marokkaanse meisjes gedaan hebben:
sinds twee maanden gaan zij naar school, de beroepsopleiding ROC in Amsterdam,
in een niqaab: een hoofddoek met een gezichtssluier die alleen de ogen nog
vrijlaat. De voorzitter van de school, Ankie Verlaan, wil dat verbieden, omdat
non-verbale communicatie van belang is bij de opleiding en een toekomstige baan
in de juridische of maatschappelijke dienstverlening.
Hoewel het maar om drie meisjes gaat, is sinds het nieuws vorige week bekend
werd, de aandacht voor de kwestie in de media enorm. [...]
Het is natuurlijk het verband met de islam, en de opvattingen in de
islamitische cultuur over vrouwen en seks, die de daad van de meisjes zo in het
midden van de media-aandacht plaatst.
Meestal is er zulke aandacht als pubermode te bloot is. Want dat is de lijn
waarlangs de ondeugd en de mode - en de seksuele vrijheid van de vrouw - zich de
afgelopen eeuwen in het westen heeft ontwikkeld.
De Marokkaanse meisjes (eigenlijk Nederlands, maar van in Marokko geboren
ouders) die zich nu op de ogen na willen versluieren zijn de nieuwe 'ondeugende'
meisjes.
"Ik word niet onderdrukt, want dat is wat veel mensen denken. Het hoeft
niet van mijn ouders. Ze laten me vrij. Het mag."
Dat in de koran nergens staat dat je je gezicht verbergen moet, dat
Nederlandse korangeleerden inmiddels betoogd hebben dat de profeet helemaal niet
door gesluierde vrouwen omringd was - het zal weinig uithalen. De meisjes
luisteren naar een imam die hen vertelt dat ze in de hemel komen als ze een
sluier dragen, vertelde de Amsterdamse wethouder jeugdzaken Rob Oudkerk
donderdag op tv. Hij wil met de meisjes praten
[...] De vrome Amsterdamse meisjes met sluier hebben een zelfde
kont-tegen-de-krib-mentaliteit die ook spreekt uit de single Kut-Marokkanen van
de Nederlands-Marokkaanse rapper Raymzter, die afgelopen najaar de Nederlandse
hitlijsten besteeg. Daaruit sprak ook een houding van: jullie hoeven ons niet te
vertellen dat we integreren moeten, wij kiezen zelf wel bij wie we horen.
`De meisjes zetten zich af tegen de maatschappij, zei de voorzitter van het
Amsterdamse ROC, Ankie Verlaan, in Het Parool. `Ze zeggen dat het geloof hun dat
gebiedt, maar wij geloven dat het de puberteit is.' De school onderzoekt
inmiddels of ze het dragen van de gezichtssluier kan verbieden. Niet op
religieuze gronden - dat kan niet vanwege de godsdienstvrijheid in ons land -
maar om praktische redenen: de leerlingen worden opgeleid voor banen in de
maatschappelijke en juridische dienstverlening, waarbij non-verbale communicatie
van belang is. Met een sluier voor je gezicht kan dat niet en is de kans op een
baan erg klein. [...]
Als de rebelse houding van de Marokkaanse meisjes overeenkomt met die van de
bh-verbrandende minirokdraagster uit de jaren zestig en zeventig - waarin zit
dan het verschil?
Die schuilt natuurlijk in de houding ten opzichte van seksualiteit, met name
de vrouwelijke seksualiteit van de moslimpubermeisjes. [...]
Met je kont schudden, jongens uitnodigen aan je te zitten: het is niet alleen
een bijna ironisch, ouderwets (om niet te zeggen belegen) beeld dat de Cheeky
Girls presenteren van het klassieke westerse 'ondeugende meisje' - het is ook
precies alles waar de islamitische gesluierde en hoofddoek dragende meisjes
niets van hebben moeten.
Zij bedekken graag zo veel mogelijk van hun lichaam omdat ze niet willen dat
mannen hun lichaam zien. Ze willen zedig zijn, hun seksualiteit uitsluitend voor
binnenshuis en hun wettige echtgenoot bewaren, zoals de profeet het wil.
In het hoofdstuk `Islam en seksualiteit' in het boek In het huis van de islam
(Sun, 1997) legt Willy Jansen, hoogleraar vrouwenstudies, uit dat in de islam
zowel mannen als vrouwen actieve seksualiteit toegedacht wordt, maar dat de
angst voor de gevolgen van vrouwelijk actieve seksualiteit groot is:
invloedrijke islamitische denkers als Abu Hamid Al-Ghazali (elfde eeuw na Chr.)
zien vrouwen als `onverzadigbare creaturen die vreemde mannen het hoofd op hol
kunnen brengen'. Als ze niet ingetoomd worden kan dat leiden tot seksuele chaos,
fitna, een term die ook verleiding betekent. Die angst voor verleiding in de
islam, vooral door de vrouw, is groot, en die leidt weer tot ontucht (zina)
`waartegen in de Koran maar liefst in 27 verzen gewaarschuwd wordt'.
Dat, plus de Noord-Afrikaanse maagdelijkheidscultus, plus het idee dat de man
voor de deugdzaamheid van de vrouw verantwoordelijk is, vormt een belangrijke
basis voor het idee dat een vrouw beter binnen kan blijven, en als ze dan toch
buiten komt het liefst zo bedekt mogelijk, met hoofddoeken, gezichtssluiers of
burqa's. Want anders gaat het blijkbaar helemaal mis - en kom je misschien in de
hel.
De Amsterdamse leerlinges van het ROC voegen zich met hun sluier geheel naar
die traditie van religieus geïnspireerde angst voor vrouwelijke seksualiteit en
seksuele chaos. En dat gaat volledig in tegen de westerse opvatting,
weerspiegeld in de populaire cultuur, waarin niet-islamitische jonge vrouwen
juist steeds minder last hebben van zulke angsten. Die beginnen steeds
duidelijker seksuele eisen te stellen - zo zingt de (christelijke) zwarte
Amerikaanse vrouwelijke rapper Missy E op haar voorlaatste cd So addictive : `I
don't need a one minute man'- een man die in een minuut klaar is, die hoef ik
niet.
Meer nog dan in de hoofdoek, komt in de niqaab al het protest tegen die
seksuele vrijheid en westerse manieren tot uiting. Deze week kreeg de 12-jarige
basisschoolleerling Jasmin Bensid uit Amsterdam te horen dat ze haar hoofddoek
niet meer op school mocht dragen. Haar vader zei het zo: `Jullie laten je
tieten, kont en navel zien. Dat is jullie vrijheid. Geef ons de vrijheid iets te
bedekken.'
Uit een reacte:
Overbeek, I. van, Sluiter en emancipatie, 18 januari 2003
"Misschien zijn deze meiden wel de voorlopers van de derde
feministische golf, een golf die het nieuwe keurslijf van de 21ste eeuw,
belichaamd door schaar geklede en ook nog eens hyperslanke Cheeky Girls,
ter discussie stelt."
[Terug naar Bronnen -
Moslima's]