[Terug naar het essay]
Citaten uit
Prins, Baukje & Slijper, Boris,
Integratie zorgt in veel landen voor controverses,
De Helling, winter 2002
Immigratie en integratie zijn in alle westerse landen stof
voor heftige publieke discussie.
Die nationale debatten vertonen behalve overeenkomsten ook opmerkelijke
verschillen:
de Nederlandse kritiek op de multiculturele samenleving heeft een geheel eigen
karakter. Een internationale vergelijking.
De kwestie van de islam leeft amper in het publieke debat in
Canada, Australië en de Verenigde Staten.
Het eerste thema dat in vrijwel alle landen terugkomt is de
botsing tussen culturen. Dit probleem werd tot voor kort gezien als het verschil
tussen traditionele en moderne manieren van denken, tegenwoordig spreekt men
vooral over een conflict tussen islamitische en westerse waarden. [...] De
intensiteit van debatten over deze kwestie verschilt aanmerkelijk van land tot
land. [...]
Van de West-Europese landen was het zonder twijfel Frankrijk
waar de hoofddoekdracht van moslimvrouwen de meeste controverses veroorzaakte. De
inmiddels bekende verklaring voor de heftigheid van het Franse debat in
vergelijking met de (relatieve) kalmte waarmee dergelijke affaire in landen als
Nederland en Groot-Brittannië zijn afgehandeld, is de strikte scheiding tussen
kerk en staat, de centrale plaats van het principe van de laïcité ('het
lekendom' ofwel de strikte levensbeschouwelijke neutraliteit van alle
overheidsinstanties) in de Franse politieke cultuur. Wat de Franse discussie ook
laat zien, is dat in affaires die worden geïnterpreteerd als een botsing tussen
culturen, 'rechts' niet tegenover 'links', en liberaal niet tegenover
conservatief, maar dat de scheidslijn dwars door deze kampen heen loopt. [..]
Een tweede veelbesproken thema in de debatten betreft de
verhouding tussen etnisch-culturele verscheidenheid en nationale eenheid. In
deze discussie is de kwestie niet de botsing van culturen in politieke en morele
zin, maar culturele verscheidenheid als bedreiging voor de sociale cohesie van
de samenleving. [...]
De tegenstanders van de multiculturele samenleving [in Nederland] wijzen op een
weinig rooskleurige realiteit van zelfgekozen isolement, segregatie en als
gevolg daarvan oplopende spanningen tussen meerderheid en de diverse minderheden
('balkanisering'). [...]
Een derde thema is de sociaal-economische positie van
immigranten en hun nakomelingen. [...]
Twee verwante, maar te onderscheiden kwesties staan hier ter discussie. Ten
eerste gaat het om de vraag als wiens probleem gebrekkige
sociaal-economische integratie nu primair beschouwd moet worden: als een
probleem voor de meerderheid, of als probleem van de immigranten zelf. [...]
Nauw verwant [..] is een tweede vraag naar de oorzaken van de achterstand
van de immigranten. [..] Blaming the victim tegenover blaming the
system. [...] Men zou beter kunnen spreken van blaming the culture.
[...]
Een laatste belangrijk thema in de debatten is tenslotte het
debat zelf, dat wil zeggen; de wijze waarop het gevoerd wordt. [...]
Wanneer
wij het huidige Nederlandse debat in vergelijkend perspectief proberen te
plaatsten, dan vallen een aantal zaken op.
Ten
eerste kan men stellen dat de kritiek op de politieke correctheid en het ideaal
van de multiculturele samenleving relatief laat echt is doorgebroken. [...]
Uiteindelijk waren het Pim Fortuyn, het electorale succes van de LPF en met name
de moord op Fortuyn die tot de definitieve doorbraak hebben geleid.
Een
tweede opvallend punt is dat - in tegenstelling tot het zelfbeeld van vele
deelnemers - de huidige critici soms relatief extreme posities innemen. [...]
Tegelijkertijd
heeft de Nederlandse variant van de kritiek op het ideaal van de multiculturele
samenleving een opvallend eigen karakter, in de zin dat zij hoofdzakelijk
gebruik maakt van een liberale en emancipatoire vocabulaires. Ook onder
conservatieven en confessionelen zijn de positie van vrouwen en homoseksuelen de
favoriete voorbeelden om de cultuur van allochtonen (feitelijk moslims) ter
discussie te stellen. [...]
Anders dan landen als België en Frankrijk kent Nederland geen sterke
nationalistische en conservatieve traditie.
Ten
slotte valt op dat het 'nieuwe realisme' in korte tijd zeer dominant is
geworden, waardoor de oude consensus lijkt te zijn vervangen door een nieuwe.
Dit is vooral een nieuwe consensus over de vorm van het debat, waarbij het
openlijk en zonder zelfcensuur of schroom aan de orde stellen van bepaalde
kwesties de norm is geworden onder alle partijen
(wellicht
met uitzondering van de klassieke woordvoerders van migranten- organisaties
die echter steeds meer op achtergrond raken ten faveure van kritische
allochtone stemmen).
Of
er ook sprake is van een nieuwe inhoudelijke consensus of juist een periode is
aangebroken van duidelijke inhoudelijke tegenstellingen is vooralsnog niet te
zeggen. Vooralsnog blijft het merendeel van de standpunten steken in kritiek c.q.
zelfkritiek op de politieke correctheid van vroeger. Hopelijk betekent dit niet
dat nu elke inhoudelijke of ideologische tegenstellingen wordt toegedekt, want
dat zou wederom betekenen dat open debat, dat volgens de nieuwe consensus zo
cruciaal is, op voorhand is uitgesloten.
[Terug naar
het essay]