Citaten uit
' Ik ben voor culturele glasnost'
Leon Heuts, Filsosofie Magazine, nr 10, 2005
Interview [met Sjoerd de Jong]
'Het idee dat wij zo verlicht zijn, en de rest van de mensheid in het duister rondtast op zoek naar het lichtknopje vind ik een onverlichte
gedachte'.
Sjoerd de Jong over de wedstrijd die moslims niet kunnen winnen, en waarom fervente verdedigers van de Verlichting in feite romantici en radicale relativisten
zijn.
[... ... ...]
Hij verdedigt een 'kritisch humanisme; en neemt het op voor de goede kanten van
cultuurrelativisme.
[... ... ...]
Valse trekjes
[...] Sinds de ophef over de multiculturele samenleving, 11 september en de moord op Pim Fortuyn heeft het publieke debat in Nederland valse trekjes
gekregen.
'Het gaat niet om waar het over gaat. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat
we de verzorgingsstaat niet meer kunnen beta len, en daarom moeten hervormen.
Maar tegelijkertijd luidt de subtekst dat we luie uitvreters zijn geworden. Zeg dat dan
gewoon! Er worden filosofische argumenten tegen het bijzonder onderwijs
ingebracht, maar eigenlijk willen we de islamitische scholen sluiten.'
Vooral moslims krijgen in het debat de klap pen, aldus De Jong.
'Het kabinet zegt dat moslims zich hier thuis moeten kunnen voe len, als
staatsburgers die recht hebben op vrijheid van godsdienst. Tegelijkertijd horen ze voortdurend dat ze geitenneukers zijn en
achterlijk, behept met weinig incasseringsvermogen. Het gaat mij er niet om dat dat zielig is, maar dat de uitkomst van tevoren
vaststaat.
Nog een voorbeeld: er wordt door religiecritici als Ayaan Hirsi Ali gezegd dat moslims moeten leren de koran metaforisch te lezen - maar even later maken dezelfde mensen pogingen belachelijk om de gewraakte passage dat een man zijn vrouw mag slaan anders te
interpreteren. Het staat er toch letterlijk, heet het dan. Tja, op die
manier wordt het voor moslims een wedstrijd die niet te winnen is, om Bram Vermeulen te
citeren.'
Een andere subtekst die De Jong herkent, is een seksuele.
'In kritiek op de islam gaat het al sinds de Middeleeuwen om seks, vrouwen en
lusten. Dat heeft met Verlichting niet zo veel te maken. Het valt me op dat jonge moslima's vaak heel modern
zijn, zelfbewust en bij de tijd. Dan denk ik: zou dat gedoe over hun hoofddoekjes niet ook een eroti sche subtekst
hebben? Een fascinatie met de
seksualiteit van vrouwen die te kennen hebben gegeven niet beschikbaar te zijn?
[...]'
Wat De Jong steekt, is de ongenuanceerde verheerlijking van 'de verlichte westerse
cultuur.' Die lofzangen blijken vaak rookgordij nen waarachter een politieke agenda en culturele vooroordelen
schuilgaan.
'Het idee dat wij zo verlicht zijn, en de rest van de mens heid in het duister rondtast op zoek naar het
lichtknopje vind ik een onverlichte gedachte.'
De titel van zijn boek is een woordspeling op eerwraak, een ironische verwijzing naar die neiging culturele gebreken bij anderen vast te
stellen.
'Spijtwraak slaat dan op de culturele eigenaardigheid van Nederlanders om op gezette tijden radicaal af te rekenen met het verleden en alles wat eerst normaal was te
verketteren. Dat gebeurde in de jaren
zeven tig, toen "rechts"vies werd, en dat gebeurt nu weer met "de linkse
kerk".'
[...]
Cultuurrelativisme [...]
Het klinkt nu bijna als een scheldwoord, maar voor De Jong is het een
belangrijke inspiratiebron voor zijn verdediging van een 'kritisch
humanisme'. Maar wat is het?
'Voor mij is de blijvende waarde van cultuurrelati visme dat het ons heeft bijgebracht dat
we ons kunnen inleven in mensen die er heel andere overtuigingen en praktijken op
na houden dan wij zelf. Dat wij anderen erken nen als volwaardige medemensen, in
plaats van hen te beschouwen - omdat ze van ons verschillen - als onvolgroeide exemplaren van de menselijke
soort.'
'Cultuurrelativisme wordt vaak belachelijk of verdacht gemaakt. De Engelse psychiater Theodore Dalrymple zegt in een interview
in Trouw: "Het politiek correcte dogma luid alle culturen gelijkwaardig zijn en dat het daarom niet uitmaakt of je je leven
wijdt aan drugsverslaving of criminaliteit of aan ie anders." Pardon? Waar staat dat dogma
geschreven? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het niet erg is datje aan
heroïne verslaafd bent, omdat alle culturen gelijk waardig zijn. Het is baarlijke
nonsens.'
Frege
Maar hoe relativistisch is De Jong zelf?
'Ik ben geen relativist als het om waarheid of weten schap gaat. Waarheid
"voor mij' is onzin. Lees Frege, een filosoof die ik zeer bewonder, en je begrijpt waarom objectieve waarheid onontbeerlijk is als we over de werkelijkheid willen
spreken. Maar wiskundige of natuurwetenschappelijk uitspraken zijn van een andere orde dan morele of
esthetische.
Als ik de afstand meet tussen dit tafeltje en de buitendeur, dan ligt die objectief vast - zelfs als de aanduiding die ik hanteer voor lengtematen verschilt met die in een andere
taal. Maar
als ik tegen jou zeg: "je vriendin, met wie je heel gelukkig bent, is niet de juiste vrouw voor
jou", dan wordt het een andere discus sie. Dat is het punt van
relativisme: op sommige terreinen is er geen absolute waarheid verkrijgbaar, maar blijft het
mensenwerk.'
Volgens De Jong vegen anti-relativisten dat onderscheid te gemakkelijk onder
tafel.
'Als Paul Cliteur zegt dat de waarden van de Ver lichting net zo universeel geldig zijn als de
zwaartekracht, dan maakt hij een categorie fout. De normatieve aanspraak op universa liteit van morele regels is iets heel anders dan de feitelijke universele geldigheid van bepaalde
natuurwetten, of de geldigheid van wiskundige bewijzen. Je kunt een wiskundig bewijs overal ter wereld
narekenen, in Japan, Drente of Oost-Timor.
Dat is met morele argumenten heel anders. Je kunt die niet simpelweg 'uitrekenen'
voor iedereen en altijd. Ze vallen ook niet in duigen zodra je er een uitzondering op wilt maken of ervan afwijkt - denk aan het algemene verbod op
doden, terwijl er toch argumenten worden gegeven om de doodstraf te
rechtvaardigen. Dat moet je eens proberen met de zwaartekracht.'
Juist omdat het geen rekensommen zijn, kunnen morele oordelen en voorkeuren ook
inzet zijn van politieke strijd, meent De Jong.
'Moreel absolutisten kunnen maar op een manier uitleggen waarom hun regels nog niet overal worden
toegepast: de rest van de mensheid heeft het niet begrepen. Dat vind
ik een beledigend en een irrationeel uitgangspunt dat niet uitnodigt tot discussie en het uitwisselen van
argumenten, maar daar juist een einde aan maakt.
Als de rest van de mensen zo achterlijk is dat ze ons toch niet begrijpen, dan zit er uiteindelijk maar een ding op: bombardeer die barbaren de moderniteit binnen - zo verdedigde Luuk
van Middelaar destijds in Trouw de aanval op Afghanistan.'
Veel opiniemakers die zich tegen het cultuur relativisme keren, hanteren een begrip van
cultuur dat eigenlijk uiterst romantisch en relativistisch is, aldus De
Jong.
'Die verdedi gers van de Verlichting hebben het over onze cultuur als een
mooi, afgerond geheel, met een geheel eigen karakter dat totaal anders is dan dat van andere
culturen. Dat is een typisch romantische, en radicaal
relati vistische gedachte.
Je ziet dat bijvoorbeeld bij Hirsi Ali, die ervan uitgaat dat de westerse cultuur totaal anders is dan de
islamitische,
en dat moslims andere mensen zijn die in onze cultuur moeten worden ingewijd.
Ik ben er helemaal niet op tegen om moslims de regels die hier gelden duidelijk te
maken. Integendeel, maar ik verzet me tegen het idee dat ze in "hun" cultuur geen enkele notie zouden hebben van waarden als
vrijheid, individualiteit of zelfbeschikking.'
Modern cultuurrelativisme bepleit volgens De Jong een culturele glasnost.
'We hebben meer openheid nodig, juist om culturele verschillen te begrijpen en te leren
overbruggen. Maar dat gaat niet, althans niet op een
verlichte manier, wanneer je de ander voortdurend blijft voorhouden hoe onderontwikkeld hij is. Mensen zeggen dan wel eens
stoer: laat maar lekker knallen, we moeten elkaar gewoon de waarheid zeggen.
Ja, maar ik vind dat het daaraan juist schort. Bovendien is de toon van het debat geen
bijzaak.
C'est le ton qui fait la musique.'
[... ... ...]
Spijtwraak, door Sjoerd de long, uitg. Prometheus, Amsterdam 2005, 254
blz., € 15,-