Citaten uit
Europa staat in religieus opzicht alleen
Eildert Mulder, Trouw, 18 november 2005
De Europeanen staan in de wereld alleen met hun secularisatie, zegt de Amerikaanse
godsdienst- socioloog Peter Berger.
“Het is een Europees misverstand dat het de Amerikanen zouden zijn die met hun religiositeit uit de toon
vallen.“
Peter Berger
De in Wenen geboren Peter Berger is emeritus hoogleraar godsdienstsociologie aan de universiteiten van Georgia en North Carolina. Onlangs hield hij een lezing voor de Nederlandse afdeling van de internationale ontwikkelingsorganisatie SID. De lezingencyclus van SID 2005/ 2006 heeft als thema de rol van godsdienst in internationale en
ontwikkelingssamenwerking.
'Verwacht niet dat de hele wereld precies zo wordt als jullie
zelf.“
Dat advies geeft de in Wenen geboren Amerikaanse socioloog Peter Berger aan de
Europeanen, die, zonder dat goed te beseffen, de uitzondering zijn op de volgens Berger wereldwijde regel dat de religie helemaal niet op haar retour is.
Of je nu naar Amerika kijkt, naar Azië of de moslimwereld, nergens zie je hetzelfde patroon van secularisering dat Europa in zijn greep
houdt. En Berger ziet ook geen tekenen dat het Europese voorbeeld binnenkort massale navolging zal
krijgen.
[...]
Klopt het wat hij zegt? Is het zo vreemd om te veronderstellen dat andere
beschavingen, die minder vergevorderd zijn met industrialisatie en andere sociaal-economische
omwentelingen, in een latere fase eveneens de religie een flinke toon lager zullen laten
zingen?
Heb je in Nederland niet ook, als reactie op Verlichting en Franse Revolutie, het Reveil gehad en hebben niet veel nazaten van de 19de-eeuwse gereformeerden radicaal gebroken met het harde
protestantisme? Kun je niet elders op de aardbol vergelijkbare ontwikkelingen
verwachten?
[...]
Berger heeft nog een argument om te betwijfelen of andere werelddelen het Europese voorbeeld zullen
volgen: het religieuze Amerika. Je kunt van de VS moeilijk beweren dat ze minder ontwikkeld zijn dan
Europa.
Hoe kan het dat Amerika en Europa, loten aan dezelfde culturele stam, op het terrein van religie zo ver uiteen zijn
gegroeid?
Berger wijst eerst op een overeenkomst:
“Aan beide kanten van de oceaan is religie niet meer een vanzelfsprekend
verschijnsel. Zowel Europeanen als Amerikanen moeten daarom keuzen maken. Het verschil is dat keuzen van Amerikanen meestal religieus
zijn, en die van Europeanen seculier.“
Waar komt dat verschil vandaan? Berger gelooft niet dat grote historische ontwikkelingen een enkelvoudige oorzaak
hebben. Hij noemt wel een rij verschillen op tussen de VS en Europa die, bij elkaar
genomen, licht kunnen werpen op de vraag waarom beide continenten op religieus gebied zo weinig op elkaar
lijken.
Zo was de 18de-eeuwse Verlichting in de VS minder anticlericaal, omdat er in de VS geen clerus was. Verder is de invloed van de intelligentsia in de VS geringer dan in
Europa. Berger haalt een Franse schrijver aan die Parijs de hemel en de VS de hel voor intellectuelen
noemde.
[...]
In veel Europese landen was het onderwijs in handen van de centrale overheid.
[...]
In de VS was onderwijs een taak van plaatselijke overheden. Daardoor was de invloed van ouders
groot: “Als ze de onderwijzer niet mochten, dan ontsloegen ze hem. Niet-verlichte mensen hadden in de VS meer macht dan in
Europa.“
Amerika miste de sterke invloed van socialistische partijen en vakbonden, die onder leiding stonden van anticlericale en antigodsdienstige
intellectuelen. Er was evenmin een tirannieke staatskerk, met alle wrok tegen religie die zo'n instituut kan
opwekken.
[...]
Kerken waren in de VS verenigingen, gebaseerd op vrijwilligheid. Berger:
“Mensen zeggen vaak dat de VS een individualistische samenleving
zijn. Misschien is dat zo in vergelijking met Japan, maar niet in vergelijking met
Frankrijk.
Amerika is een samenleving van verenigingen, van de wijkvereniging tot de
rotaryclub. Als je drie Amerikanen op een onbewoond eiland zet, dan zullen ze vier verenigingen
vormen. Drie Fransen gaan elk op een hoek van het eiland zitten en willen niets met elkaar te maken
hebben.“
De Amerikaanse kerken passen in dat patroon. De scheidslijnen zijn
vloeiend; je kunt gemakkelijk overstappen van de ene naar de andere godsdienstige
denominatie.
[...]
Terwijl Amerika de godsdienst blijft koesteren, is in Europa zelfs een tweede fase van secularisering
begonnen, zegt Berger, zich baserend op Franse en Italiaanse vakgenoten.
[...]
Zal godsdienst helemaal verdwijnen in Europa? Berger:
“Nee. Er zullen altijd religieuze mensen zijn en religieuze
instellingen.“
[...]
Zullen de meningsverschillen over religie de VS en Europa ver uit elkaar drijven? Berger:
“Het is geen cruciale kwestie, wel een bron van irritatie en
misverstand. Europeanen moeten accepteren dat Amerikanen naar de kerk gaan en dat politici God
aanroepen. Amerikanen moeten aanvaarden dat Europeanen seculier zijn, wat sommigen moeilijk
vinden. Conservatieve Amerikanen zien Europa als een poel van verderf.
De idee als zou onder Bush religie voor het eerst een grote rol in de politiek
spelen, is belachelijk. Dat was altijd al zo, bijvoorbeeld onder Jimmy Carter, al volgde die een heel andere
politiek.“
Maar het belangrijkste Europese misverstand is dat de Amerikanen met hun religiositeit uit de toon zouden
vallen. Berger:
“In wereldverband bekeken zijn de Europeanen uitzonderlijk en de Amerikanen
gewoon.“