Citaten uitAbraham, dat is hier hét houvastLodewijk Dros, Trouw 28 november 2006 In Nederland is theoloog en islamoloog Anton Wessels dé pleitbezorger van de Abrahamitische trialoog. Volgens de emeritus hoogleraar ligt bij ’aartsvader Abraham de oplossing voor het stoppen van de onderlinge vijandschap tussen de drie monotheïstische religies, want God discrimineert niet’. Internationaal is de Duitser Karl-Josef Kuschel, leerling van Hans Küng, de motor van wat hij ’Abrahamitische oecumene’ noemt. [...] In dat spoor gaat de Nijmeegse Stichting Interreligieuze Dialoog (waarin ettelijke organisaties samenwerken, zie www.interreligieuzedialoog.nl ), met ’Abraham-symposia’ – er zijn er inmiddels drie geweest. Daar trad Kuschel als spreker op. Ook de Amersfoortse theologe en islamologe dr. Francien Overbeeke-Rippen van Stichting Trialoog sprak er. Volgens haar is het ’Abrahamitische’ hét uitgangspunt, de vertrouwensbasis van de interreligieuze dialoog die ’meer vrede in de wereld’ kan brengen. Overbeeke-Rippens boek ’Ibrahiem en Abraham’ verscheen dit jaar in Engelse vertaling in de Verenigde Staten. Het concept van de ’Abrahamitische religie’ biedt ’houvast’, zegt Overbeeke-Rippen.
[... ...] Van rooms-katholieke zijde is bisschop Muskens degene die ’Abraham’ prijst als ’de bindende factor’.
[...] In het dialoogcircuit is, kortom, Abraham een vaste waarde. Maar het orthodox-joodse bestuurslid Jitschak Moëd van het Overleg Joden en Christenen voelt er niets voor.
Volgens Moëd ligt de basis van het gesprek tussen religie in de ethiek – maar wel anders dan Hans Küng stelt.
Ook in islamitische kring is het enthousiasme voor ’Abraham’ niet onverdeeld. Filosoof en theoloog Mohamed Ajouaou beschouwt de aartsvader niet als bindend element. De ’kinderen’ zijn zozeer uit elkaar gegroeid, dat die ’familieband’ niet opgaat.
|