Citaten uit'Het debat over de islam in Nederland is weinig gezond'Interview Asef BayatTomas Vanheste, VN 12 mei 2007
Laten we een punt zetten achter de hopeloze discussie of islam,
democratie en vrouwenrechten in theorie met elkaar verenigbaar zijn, en
in de praktijk kijken onder welke politieke omstandigheden
moslimgemeenschappen de islam democratisch maken. Dat vindt de Iraanse
socioloog Asef Bayat, die de scepter zwaait over het Leidse Instituut
voor de Studie van de Islam in de Moderne Wereld. Met zijn nieuwe boek
wil hij de angst wegnemen voor de razernij van de moslim. Een dezer dagen verschijnt Bayats nieuwe boek, Making Islam Democratic. Social Movements and the Post Islamist Turn. Het is, belooft de openingzin, een bescheiden antwoord op een grote angst van onze tijd: de wereldwijde opmars van moslimrazernij. De afgewogen formulerende en zacht pratende academicus wil die angst temperen en nuance brengen in het debat over de islam. [...] De kernboodschap van Making Islam Democratic is dat al het
getheoretiseer over de vraag of islam en democratie verenigbaar zijn
zinloos is. Er is in tegenstelling tot Dat klinkt tamelijk relativistisch: de waarheid is wat wij ervan maken. Maar Bayat vindt niet dat hij de vrijheid om te lezen in de koran wat we willen te ver oprekt.
Bayat wil door vergelijkend sociologisch onderzoek laten zien onder welke omstandigheden moslims de islam tolerant, pluralistisch en democratisch maken. [... ... ... ....] Dat de religieuze leiders na de omwenteling [Iran 1979, Khomeini] de macht konden grijpen, was bij gebrek aan alternatief, denkt Bayat. In 1953 was het seculiere, democratische regime van Mohammed Mussadeq bij een door de CIA bekokstoofde coup omver geworpen en de sjah teruggekeerd naar Iran. Die sloopte het hele maatschappelijke middenveld inclusief vakbonden en politieke partijen. Alleen de religieuze instituties waren intact gebleven. Dat schiep voor de klasse van geestelijken de kans om zich te ontpoppen tot de aanvoerder van de revolutie, wat ze listig deed door een dubbelzinnige boodschap uit te dragen. [...] De dromen van vrijheid en democratisering bleken in de jaren na de revolutie illusies. Langzamerhand verdween alle kleur uit het Iraanse straatbeeld. Zwart en grijs domineerden de straten. De controle op het lichaam en op alle kleuren en smaken nam draconische vormen aan. Maar Bayat steekt in zijn nieuwe boekveel energie in het laten zien hoe Iran in de jaren negentig veranderde en hoe in de schoot van de islamitische republiek een beweging groeide gericht op hervorming en democratisering. [...] Door heel precies te laten zien wat er in de afgelopen decennia in zijn vaderland gebeurde, wil hij de fixatie op het hier en nu doorbreken, het clichébeeld van de islamitische republiek ontmaskeren en tonen hoe ook in een islamitische staat democratische tendensen kunnen ontkiemen. De socioloog Bayat richt zijn vizier in Making Islam Democratic eerst op wat er bewoog en woelde in de Iraanse samenleving. Hij beschrijft hoe een rebelse, hedonistische jeugd dagelijks vocht om ruimte voor de eigen individualiteit en hoe ook vrouwen zich steeds meer manifesteerden. Eind jaren negentig waren er aan de universiteiten meer vrouwelijke dan mannelijke studenten. Ze gingen ook aan het werk, vooral in het onderwijs en bij de overheid. Volgens een opiniepeiling vond tachtig procent van de bevolking het een goed idee als er vrouwelijke ministers waren. Feministische theologen trachtten patriarchale lezingen van de koran te ontmaskeren. Ze verzetten zich tegen de letterlijke lezing van bepaalde verzen en wezen op de geest van gelijkheid die uit de islam spreekt.
Deze ontwikkelingen in de samenleving gaven ook kracht aan een politieke hervormingsbeweging, waarvan Mohammed Khatami de belichaming was. Hij werd in 1997 president en ontpopte zich tot de Gorbatsjov van Iran, die het systeem voorzichtig van binnen uit trachtte te hervormen. [... ... ...] Dat de conservatieve Mahmoud Ahmadinejad in 2005 aan de macht is gekomen, ziet Bayat niet als een teken dat het volk heeft afgerekend met de hervormingsbeweging en haar dagen nu zijn geteld. [... ...] Na acht jaar pogingen tot democratisering lijkt het hervormingsproces tot stilstand te zijn gekomen nu Ahmadinejad aan de macht is. Toch is Bayat niet zeer somber over de toekomst van zijn geboorteland.
[... ...] De moraal van Bayats verhaal over Iran is dat het ondemocratische karakter van het regime en het vooralsnog falen van de hervormingsbeweging geen verband houden met de islam op zich, maar met de moeilijk te veranderen politieke structuur van het land en met de belangen van de machthebbers. Toch hebben de moslimlanden de schijn tegen: ze zijn zelden democratisch. Bayat:
De obstakels voor democratische ontwikkeling in moslimmaatschappijen schuilen volgens Bayat niet in de islam op zich, maar in de materiële en immateriële belangen van de regerende elite. Is het dan louter toeval dat die machthebbers niet zelden religieuze leiders zijn of zich beroepen op de islam?
Dat de islamitische landen in het Midden-Oosten een autoritair regime hebben, heeft volgens de socioloog andere oorzaken.
[...] De tweede geopolitieke factor die hij noemt, is de steun die de Verenigde Staten tijdens de Koude Oorlog boden aan de religieuze oppositie tegen het communisme. Factor drie is Israël.
[... ... ...] Op het moment dat Vrij Nederland met Bayat spreekt, beheerst het net in Nederlandse vertaling verschenen pamflet Islamisten en naïvisten van de Deense journalisten Karen Jespersen en Ralf Pittelkow het debat over de islam. Zij plegen even lippendienst aan de gedachte dat de islam niet gelijk te schakelen is met de politieke islam of het islamisme:
Maar nog geen bladzijde verder vergeten ze hun eigen nuancering weer en schrijven ze onderverwijzing naar de shari'a over de islam in zijn algemeenheid dat het niet alleen een religie, maar ook politiek is.
Bayat vindt deze opvatting van een verbluffende kortzichtigheid.
Hijzelf ontwaart in de laatste jaren juist een voorzichtige trend richting post-islamisme. Die term muntte hij in een veelbesproken essay in 1996.
[... ... ...] Bayat vindt het debat over de islam in Nederland
|