Vrijheid
Weblog # 15 - Tegenwicht
Bevrijdingsdag 5 mei 2005
Zestig jaar vrijheid - welke vrijheid?
Je hebt de negatieve 'vrijheid van ...' (wantoestanden) en de
positieve 'vrijheid tot ...' (denken en handelen). De eerste is nooit helemaal
mogelijk, de tweede kent beperkingen zoals 'zolang je de ander niet schaadt' en
'binnen de wet'. Ook beperkt de vrijheid van de een die van de ander.
|
'Het vrije woord' is danig in discussie geweest de laatste
maanden. |
|
Mag je mensen "geitenneukers" noemen? |
|
Mag je een Profeet beledigen? |
|
Mag je de koningin beledigen? |
|
Mag je op de avond van de vierde mei pal na de
dodenherdenking "Hamas, Hamas ..." roepen? |
Niet alles mag: dan zou er een anarchie heersen, de
sterksten zouden winnen en het land zou voor de anderen onleefbaar worden
Daar zijn we in 1945 van bevrijd, van die sterkere. Om
vrijheid te realiseren, zijn er ook daarna nog zekere regels nodig, dus
zekere onvrijheden. Er is een staat nodig met een zekere macht. Denk aan
Sudan, Uganda, voorheen Afghanistan en ten dele nu Irak, waar krijgsheren
en milities de macht hebben.
Het bijzondere van ons land is dat onze staat democratisch
is: dat de macht in laatste instantie 'bij het volk ligt'. Dit is niet
letterlijk te nemen, anders zou wiet kweken zo ongeveer verplicht zijn in
plaats van verboden, en zouden de straffen voor zekere delicten beduidend
hoger liggen. Het kiesrecht zit er tussen, het kiezen van wijze
volksvertegenwoordigers.
Met het kiesrecht kan 'het volk' een regering wegstemmen,
zoals in 2002 is gebeurd. Of er dan ook een betere komt, ja, dit is nog de
vraag, zoals in hetzelfde jaar nog bleek. Blijkbaar ligt het ook weer niet
zo simpel: een populaire bestuurder die leuk overkomt op de
tv, is daarmee nog niet een wijze en goede bestuurder. We leven
(nog) in een democratie, niet in een mediacratie.
Het bijzondere van de democratie is niet alleen dat we zo de regels
kunnen stellen en handhaven, maar dat we ze ook kunnen veranderen. Zelfs
de manier waarop de regels kunnen veranderen kan veranderen: in principe
kan de grondwet gewijzigd worden.
Dit is een groot goed. Vanzelfsprekend is het niet, democratie dient
onderhouden en steeds weer gerealiseerd te worden. De voorwaarden ertoe
dienen steeds weer waargemaakt te worden: |
|
'Vrijheid is het belangrijkste streven van de mens'
Melke Oosterwijk
interviewt Femke Halsema,
over Sartre; Trouw 29 april 2005
[...] "Onlangs [...] bracht de feministe El Sadaawi
drie soorten onvrijheden ter sprake:
|
onvrijheid door familie, |
|
onvrijheid door lokale heersers en |
|
onvrijheid door het globale kapitalisme. |
Ik wil daar nog aan toevoegen:
|
onvrijheid door armoede. |
Het is de opdracht van de mens én van de politiek om
bevrijding uit die onvrijheden te bewerkstelligen.
Vrijheid betekent voor mij [...] het verdedigen van
burgerrechten: vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie. Mensen
moeten zich vrij kunnen voelen zonder zomaar te worden gecontroleerd of
afgetapt. Maar de overheid lijkt zich nu een aantal bevoegdheden te geven
[...]. Als mensen op basis van vermoedens kunnen worden opgepakt, zonder
dat ze inzage krijgen in hun strafdossier, wordt d evrijheid aangetast.
[...]"
[...]
"[...] Isaiah Berlin [...] wees op het onderscheid
tussen negatieve en positieve vrijheid én op het belang van ethisch
pluralisme. Daarmee wees hij erop dat het voor het geluk van de mensen van
belang is dat ze hun culturele eigenheid kunnen bewaren. Als mensen een
hoofddoek willen dragen, dan dienen ze daarin te worden vrijgelaten. Ik
vind het van groot belang dat er in de publieke sfeer de mogelijkheid tot
cultureel verschil is." |
|
|
|
|
het inderdaad kiezen van wijze
volksvertegenwoordigers, |
|
het handhaven van een zeker peil van ontwikkeling van
het gehele volk, |
|
het erkennen dat soms het algemeen belang gaat voor
het eigen- of groepsbelang: een volksvertegenwoordiger
vertegenwoordigt het gehele volk en niet allen de eigen
(belangen)partij; |
|
het zorgen dat iedereen die hier woont zich deel van
de samenleving weet en voelt; maar ook |
|
het blijven beseffen dat vrijheid nooit absoluut kan
zijn. |
Je hoort nogal eens dat 'de vrijheid te ver is doorgeslagen', of dat,
anders gezegd, 'het individualisme is doorgeslagen ten koste van het
gemeenschapsgevoel'. Hier zit wel iets in. |
|
Minister Verdonk, u moet zich doodschamen
Florien Bulens, Trouw 29 april 2005
Vanochtend [...] heeft mijn klas zeer terneergeslagen
gereageerd op de deportatie van een van hun klasgenoten met wie ze vier
jaar lang gewerkt hebben aan de voorbereiding van hun examen.
[... H]ij heeft geen afscheid kunnen nemen van zijn
klasgenoten, examen doen in mei is van de baan.
Straks wordt hij met zijn familie teruggestuurd om
daar mogelijk als kindsoldaat in het leger terecht te komen.
[... G]isteren werd hen gesommeerd met hun koffer klaar et
staan, zodat ze vanmorgen geruisloos konden vertrekken.
Waar hebben wij dat meer gehoord, hoe vaak worden wij er
nu, 60 jaar na dato, aan herinnerd dat dit ooit eerder is gebeurd en dat
er zo weinig protest was tegen deze mensonwaardige behandeling?
|
"Wij hebben de vrijheid niet om te doen wat we
willen, we hebben de vrijheid om in gemeenschap met anderen wat tot stand
te brengen."
{Minister Donner, De les van Adam, Trouw, 15 april 2005) |
Dezelfde minister Donner wijst op de noodzaak van goede
waarden en normen. Ook hier zit wel iets in. Plezier en geluk zijn als waarden
onvoldoende; ze zouden leiden tot het doelloos najagen van plezierige
ervaringen, niet tot het opkomen voor de zwakken. Religie, zegt hij, kan hierbij
wel inspireren, maar mag voor de staat niet bepalend zijn. De staat dient van
staatkundige beginselen uit te gaan.
Kortom: absolute vrijheid is niet mogelijk; er zijn altijd
begrenzingen. Het mooie van onze democratie is dat we die uiteindelijk
gezamenlijk kunnen bepalen. Maar ook democratie vraagt om onderhoud: om
wijsheid, om ontwikkeling, om verder kijken dan het eigen- of groepsbelang. Het
vraagt ook dat we uitkijken dat hier de media de democratie dienen en niet de
politiek verwordt tot een mediacratie.
"De vrijheid verdient het om volop besproken en
bediscussieerd te worden. Want de vrijheid valt en en staat met de ruimte die
we elkaar gunnen om van die vrijheid te genieten. En dat gaat alle ingezetenen
van dit land aan, ongeacht achtergrond of herkomst, want vrijheid delen is de
kunst"
(Nine Nooter, directeur van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, Trouw 4 mei
2005)
"We associëren moed meestal met gevaarlijke situaties. Situaties
waarin de vrijheid in de knel is geraakt en heroverd moet worden. Maar ook een
vrij, open land heeft moedige mensen nodig. Doorzetters die ieder op hun eigen
manier de vrijheid constructief invullen en daarmee zeker stellen voor de
toekomst. Met woorden, maar vooral met daden.
|
Ouders die hun kinderen met liefde en geduld opvoeden tot vrije,
verantwoordelijke burgers. |
|
Onderwijzers die hun leerlingen nieuwsgierigheid en respect voor anderen
bijbrengen. |
|
Hulpverleners die mensen, die lijken af te haken, er weer bij
betrekken. |
|
Dienaren van de publieke zaak die de moed bezitten om te doen wat gedaan
moet worden, tegen alle trends en opportunisme in. |
Zij zijn broodnodig voor onze toekomst in vrijheid."
(Kroonprins Willem-Alexander, 5 mei 2005)
Luuk van Middelaar schreef een uitstekend artikel over de
vrijheid:
Het spel van de vrijheid
in Trouw van 30 april 2005:
|