Citaten uit
Oude middenklasse motor Turks protest
Behoud van seculiere staat, maar ook gevoel van economische malaise
motiveert betogers
Bernard Bouwman, NRC Handelsblad 19 mei 2007
Morgen gaan opnieuw veel Turken de straat op ter verdediging van het secularisme, nu in de stad Samsun. Maar de recente golf van demonstraties
komt niet alleen voort uit angst voor islamisering van de staat.
Wat is het grootste probleem in het huidige Turkije? Touroperator Oktas
Kaan (27) is actief binnen de jongerenvereniging van de streng seculiere
oppositiepartij CHP.
[...]
Corruptie en werkloosheid, zegt hij. Dat zijn de belangrijkste kwesties. De stelligheid
waarmee hij dat zegt illustreert dat de huidige politieke crisis in Turkije over
veel meer gaat dan alleen het seculiere staatsbestel.
[...]
[... N]a de mars in Izmir van afgelopen zondag (waar een miljoen mensen aan deelnamen) twijfelt niemand er meer aan dat Turkije te
maken heeft met een nieuwe maatschappelijke beweging.
[...]
[... H]et ging bij de massademonstraties niet alleen om behoud van de
seculiere staat. De deelnemers hebben, net als Oktas Kaan, nog meer grieven over het huidige Turkije.
Nilüfer Narli is hoogleraar sociologie aan de Bahcesehir-universiteit in Istanbul. In het totaal gepolitiseerde klimaat
van Turkije is zij een van de weinigen die puur wetenschappelijk naar de
demonstraties kijkt. Het gaat om veel meer dan alleen het secularisme, zegt
zij. Volgens Narli was er onder de demonstranten sprake van een aantal
subgroepen.
De verstedelijkte middenklasse was goed vertegenwoordigd, zegt zij. En
dan heb ik het over mensen die al twee of drie generaties in de grote steden wonen. Maar er waren ook veel deelnemers uit kleine steden in
Anatolië (Die zijn erg gevoelig op het punt van secularisme). Ook shi'itische
alevieten (die lichter in de leer zijn en bang zijn dat de maatschappij een
sunnitisch karakter krijgt) waren goed vertegenwoordigd. Verder waren
vrouwen goed zichtbaar. Opvallend was ook dat de meeste deelnemers veertig jaar of ouder waren.
Het was dus vooral een protest van de oude middenklasse - arbeidersgroeperingen waren bijvoorbeeld zo goed als afwezig.
Volgens Narli heeft de oude middenklasse het de afgelopen jaren zwaar te verduren
gehad. Het leven was voor die groep goed in Turkije tot de zware economische crisis van 2001. De economie herstelde daarna, maar reëel
bereikten de lonen van de middenklasse niet meer het peil van voor de crisis. Velen in de middenklasse hebben daarom het idee dat het slecht gaat
met de Turkse economie, terwijl die in feite juist groeit.
[...]
De CHP speelt in op dat gevoel van economische malaise.
[...]
De dominante rol van de middenklasse verklaart een van de paradoxen van
de massademonstraties. De deelnemers ageren enerzijds voor een westers Turkije dat zich ver houdt van elke radicale vorm van de islam.
Tegelijkertijd werd er in alle marsen opgeroepen tot een onafhankelijk Turkije dat zijn afstand houdt van bijvoorbeeld de VS en de EU.
Volgens Narli is die paradox simpel te verklaren. Zij (de middenklasse, red.)
voelen dat hun levenswijze onder druk staat en wijten dat mede aan de globalisering. Daarom zijn zij bang voor de wereld buiten Turkije, die het
vaderland hoe dan ook een poets wil bakken. Ook hier speelt de CHP op in.
[...]
Maar waarom gaat de middenklasse nu de straat op en niet bijvoorbeeld in
2002, toen de AK-partij de verkiezingen won? Volgens professor Narli waren de jaren 2002 tot 2004 de gouden jaren van de recente Turkse
geschiedenis. De economie herstelde en de middengroepen hadden hoop dat zij hun vroegere levenstandaard opnieuw zouden bereiken. Daarnaast
leek Turkije ferm op weg naar de EU en Erdogan voerde de ene hervorming na de andere door. De seculiere middenklasse gaf Erdogan het
voordeel van de twijfel.
Maar het Turkse lidmaatschap van de Europese Unie is inmiddels onzeker
geworden. Daarnaast maakte de AK-partij een grote fout door per se een gelovige president te willen.
[...]
Voor de middengroepen was de crisis rond het presidentschap een breekpunt. Veel van hun kinderen hadden al gemerkt, aldus Narli, dat je
gelovig moet zijn om een goede baan te kunnen vinden. Nu leek een van de
checks and balances in het Turkse systeem (namelijk: een streng seculiere president die een eventuele islamiseringsdrang van Erdogan en de
zijnen onder controle kon houden) weg te vallen. De middenklasse zag dat
gelovige Turken goed zijn georganiseerd en daarom meer macht naar zich konden toetrekken. Zij vonden het tijd om ook hun stem luid en duidelijk
te laten horen.
[...]
De CHP is een partij van het oude Turkije - zij staat dicht bij het leger, topbureaucraten, de rechterlijke macht. De middenklasse is
niet haar natuurlijke achterban.