Niet religie, maar gevoel van vernedering aan de basis van terreurHans Feddema - Nieuwsbrief - 17 december 2008
Op 11 december is een nauwkeurig voorbereide zelfmoordaanslag van Al Qaida Hoe komen mensen ertoe van onderop anderen te terroriseren, ten volle bereid er hun leven voor te geven? Dat laatste is overigens vrij nieuw. Meerdere golven van' terrorisme'Historisch kun je een onderscheid maken in vier golven van 'terrorisme'.
Alleen in die laatste golf is er sprake van echt zelfmoordgeweld. Ook al komt dit laatste ook voor in christelijke, in joodse en in hindoe-kringen, het feit dat momenteel vanuit islamitische kring de verleiding tot zelfmoordterreur nogal groot lijkt, is aanleiding tot vooroordelen en het met de vinger wijzen naar de islam. Geert Wilders doet dat met zijn film Fitna, tevens in een artikel in Trouw naar aanleiding van
Mumbai en nu ook weer door zich als een held te laten ontvangen op een conferentie te Jeruzalem van het rechts-zionistische parlementslid Arjeh Vrienden worden met je schaduwWat is de bron van het kwaad of wat maakt de mens tot een moordmachine? In
de column Boze Geesten noemt Elsbeth Etty dat 'machteloze vragen' (NRC Participerend in een themadag 'Vrienden worden met je schaduw' van het Centrum voor Zelfbezinning te
Leusden, leerde ik dat ieder mens schaduwen heeft, inclusief die van geweld.
De kwestie vooral is hoe ermee om te gaan. Ze ontkennen werkt niet. Je verdringt ze en projecteert ze dan op een ander. Terreur maakt dat
'onbewuste' geweld in ons los, waarvoor we vervolgens een zondebok zoeken.
Voor velen is dat dan de islam. OnderzoeksterJessica SternDe bekende Amerikaanse Jessica Stern stuitte in haar onderzoek naar terreur De moslims in India -- 13 procent van de bevolking -- bungelen er bijvoorbeeld maar een beetje bij in het land en hadden de afgelopen tijd bovendien nogal wat te verduren van de zijde van extreme hindoes. Dat en ook andere zaken tussen India en Pakistan wreken was inzake 'Mumbai' een belangrijk motief. Van een internationale dimensie is sprake als men (tevens) zich wil wreken voor wat broeders elders in de wereld wordt aangedaan. Bij de aanslagen van 11 september speelde dat een grote rol, en het was voor de daders van 'Mumbai' de reden dat zij tevens speciaal gericht waren op het doden van Israëliërs, Amerikanen en Britten. Reflectie op onze eigen rol in deze?Dit is uiteraard scherp af te wijzen, maar tegelijk is voor ons in het
Westen en voor andere machthebbers diepe bezinning op zijn plaats over de
eigen rol in genoemde vernedering. Als we hier bij stil staan en ook bij het
feit dat vooral Arabieren zich in de huidige wereld voelen buitengesloten en
vernederd, komt tevens boven tafel waarom momenteel de verleiding tot terreur in islamitische kring zo groot is. En wel doordat de ene
'religieuze zone' zich in een meer achtergestelde positie bevindt in de wereld dan de
ander, waardoor uit haar midden eerder kleine radicale groepen kiezen voor
wraak vanuit vernedering dan vanuit religieuze tradities of 'zones' met een
bevoorrechte plaats in de wereld of in een regio. Met de vinger wijzen heeft
dan weinig zin. De religie is hooguit de dekmantel. Een parlementslid als
Wilders zou dat moeten begrijpen. |