Identiteit?Tegenwicht Weblog # 183
|
|||||||||||||||||||||||
Daarna werd het een stempel, vervolgens een zelf-stempel: 'Ik ben nu eenmaal een homoseksueel'. Ja, homoseksuele daden, die bestaan wel al van oudsher, maar 'de homoseksueel' is van recente datum. 'Gay' bestond voorheen wel als gevoel en/of activiteit maar niet als identiteit. Zo gingen de Grieken wel lijfelijk en intiem om met jongens - juister gezegd: met "baardloze jongemannen" (Homerus, Plato, Xenofon), niet met 'kinderen' dus, eerder met adolescenten - maar niemand voelde zich daarbij 'een homo' - het woord bestond niet. Men was net zozeer 'hetero' en ging ook om met vrouwen, al leefden vrouwen in die tijd en cultuur meer apart dan wij nu kennen. Sociale constructies zijn er wel meerZo kennen wij "eens gestolen, altijd een dief" in allerlei varianten. Zo beschrijft Foucault hoe vanuit 'iemand die een wet overtreedt' gaandeweg 'de delinquent' als mensentype, als opgelegde identiteit ontstond. Is die identiteit eenmaal maatschappelijk aanvaard, dan bouw je een gevangenis, dan kun je zo iemand opsluiten en gaan behandelen. De criminologie ontstond. Zo ontstond vanuit iemand die een ziekte heeft, gaandeweg "de patiënt", netjes ingedeeld in 'lichamelijk' en 'psychiatrisch'. Voor de eerste bouw je een ziekenhuis, voor de tweede een gekkenhuis, later wat netter 'kliniek' genoemd. De psychiatrie floreerde, de forensische psychiatrie werd geboren. Foucault laat zich niet beetnemen. Hij beschrijft met scherpe pen dat het hier niet gaan om gezondheid, maar om macht, de macht van de machthebbers en de macht van de normaliteit, van de normen van de machthebbers - dit kan ook 'de meerderheid' zijn. Tegenwoordig 'heb' je geen hartproblemen, maar 'ben' je 'hartpatiënt. Modern is ook 'de terrorist' voor iemand die geweld heeft gebruikt om een politiek ideaal te realiseren. Gaandeweg heeft dit begrip geen enkele inhoud meer als ook elke vorm van oppositie er onder gaat vallen, zoals in vele landen nu het geval is. In Saoedi-Arabië staat atheïsme wettelijk gelijk aan terrorisme. Onder het label van 'anti-terrorisme wetten' kun je iedereen vervolgen die je niet bevalt. Een 'terrorist' zal immers altijd 'een terrorist' blijven. De recidive zit al in het begrip zelf ingebakken. En ja, dan hebben we de seksuele sociale constructies. Niemand zal zich snel 'een hetero' noemen, want dat is vanzelfsprekend. Eerder worden de afwijkingen daarvan benoemd en dan krijg je 'de homo' en ja, ook 'de pedo'. Is zo'n sociale constructie er eenmaal, dan krijg je 'm moeilijk weer weg. Het wordt 'een identiteit'. IdentiteitIs iemand voor de buurt eenmaal 'de pedo', dan wordt dit een feit, ook al is het geen feit, in elk geval geen identiteit. Het wordt een identiteit als iemand die pedofiele gevoelens in zichzelf bespeurt, zich gaat afvragen: 'Ben ik dan een pedo? Oei!' Veel jonge mensen vragen zich dit af, mogelijk gevolgd door 'Ben ik dan een Dutroux? Een Robert M.? Is dit mijn lot? Mijn identiteit? Ben ik zo?' Nee, je bent staatsburger, student of vakman, moslim of christen, zoon-van, partner-van, kind-van, voetballer of schaker en nog een heleboel meer en je hebt pedofiele gevoelens maar daarmee ben je nog geen pedofiel. Tenzij je dit jezelf als identiteit oplegt. Of als anderen dit voor je doen.
Michelle Obama in haar afstudeerscriptie Princeton-Educated Blacks and the Black Community:
Amartya Sen, ecomoom, filosoof en Nobelprijswinnaar, denkt in zijn boek Identy and Violence hierover na. Simon Kuiper citeert hem in 'Taal telt zwaarder dan identiteit', NRC 5 september 2015:
Sociale constructiesMaar ja, doe je het zelf niet, dan doet de buurt, de samenleving dit wel: "Homo!!" - "Pedo!!" - 'Ben ik dan zo, ben ik een home? een pedo?' Die vraag valt dan vrijwel niet te ontlopen. Sociale constructies zijn hardnekkig; zijn ze geen feit, dan worden ze het wel. Socioloog Shamus Kahn van de Columbia University geeft als voorbeeld: het geld. Ook dit is een sociale constructie. Een bankbiljet heeft geen eigen intrinsieke waarde; het heeft de waarde die wij samen hebben afgesproken. Daaraan kun je zien dat een sociale constructie, eenmaal aangenomen, de waarde krijgt van realiteit.
'Born this way'?In dit artikel bespreekt Asha ten Broeke de discussie over de vraag: 'Is homoseksualiteit aangeboren (a) - dus natuurlijk - dus goed? (b)' (a) Aangeboren?Hier spraken we al over in onze blog # 181. We gaan er even op door. Uit de recente discussie in The Guardian blijkt dat we dit nog helemaal niet weten; er is onder wetenschappers nog volop discussie over, geen eenstemmigheid.
Aangeboren wortels? Zou ten dele misschien wel zo kunnen zijn, maar, zoals hier (in # 181) al eerder is opgemerkt, er zit een forse tijd tussen geboorte en volwassenheid waarin een onoverzienbaar aantal factoren de tijd krijgt om invloed te hebben op het bij zichzelf bespeurde verlangen.
(b) ... dus natuurlijk, dus goed?Sasha ten Broeke noemt dit 'de naturistische dwaling': wat natuurlijk
en biologisch is, is daarmee nog niet vanzelf ook 'goed'. Aangeboren
ziekten? Een aardbeving? Hiermee schiet de emancipatie van de homo natuurlijk niet echt op: 'Je kunt er niets aan doen ... dat je zo verkeerd in elkaar zit'. En als (a), het aangeboren zijn, nu ook nog niet blijkt te kloppen, ja, wat dan? Lucas Brouwers bespreekt deze vraag in
EthiekWat goed en fout is, dit kunnen we niet zo maar rechtstreeks aan de ons opgelegde identiteiten concluderen, maar ook weer niet uit de natuur aflezen, ook al zegt Socrates, zoals opgeschreven is door Plato, dat de mens in wezen van nature goed is. De wetten dan?
Wetten zijn uit zichzelf niet intrinsiek goed; gemeten naar ethiek, moraal en essentiële waarden kunnen ze 'goed fout' zijn. En waar het om seksualiteit gaat: zie eens hoe enorm deze wetten per staat en per tijdperk verschillen. We zullen er zelf over moeten nadenken, ofwel ethiek opbouwen en dan zelf een keuze moeten maken. Over die keuze gaat de volgende blog # 184. Uk kunt hieronder op "volgende" klikken. |