[ < Vorige ] [ Volgende >]
De vrijheid vieren5 Mei: bevrijdingsfeest: 73 jaar vredeTegenwicht weblog # 1923 mei 2018 Vóór mei 1945: Ik was er bij:
|
|
||
Mei 1945: Ik was er bij; ik heb de Canadezen zien paraderen in Den Haag. Vliegtuigen dropten voesel. Daar liep ik naast mijn vader met een blik voedzame beschuiten te sjouwen: er was eten! Mei 1968: Ik zat op De Dam in passende kleding: het pak vervangen door een roze spijkerbroek. Lang haar dragen kwam in, ook voor de jongeren van mijn groep die ik als langharige groepsleider met baard verdedigde tegen de directeur die dit 'geen gezicht' vond. Als jong gehuwde maakte ik de seksuele revolutie mee. Bevrijding: van knellende normen en autoriteiten. Mei 2018: 73 jaar vrede, althans in Nederland, een welvarend en redelijk gelukkig landje, klein maar fijn - en sinds mei 1968 niet meer als graniet versteend maar dynamisch. VrijheidVrijheid is niet vanzelfsprekend. Vrijheid is ook niet onbegrensd: de vrijheid van de een eindigt waar de vrijheid van de ander in het geding komt; het is een gezamenlijk te verdelen goed. Het is resultaat van een langdurig proces. Het is niet zozeer een eigenschap van een individu, individueel bevochten, eerder van een samenlving, collectief bevochten. Bevochten? Ja. De Canadezen en onze andere bevrijders hebben moeten vechten. Niet veel later vochten de Indonesiërs tegen ons om zich te bevrijden van het koloniale bewind. Ja, we hebben onze 73 jaar vrede ook te danken aan de NAVO, net zozeer als aan de diplomatie en aan Europa; ook aan de democratie, de rechtsstaat en de scheiding der machten. Vrijheid is een haalbaar ideaal sinds de Franse Revolutie, die op haar beurt te danken was aan de Verlichting, die als het ware het individu ontdekte en autonoom verklaarde.
Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. GelijkheidHier is niet mee bedoeld dat iedereen gelijk is, zoals je die kunt zien op foto's uit landen als China en Noord Korea, culturen die meer gericht zijn op het collectief dan op het individu. o Karen Hamaker-Zondag; Ego-ontwikkeling in West en Oost; Mantra, Lente 2018. Gelijkheid is ook hier niet bereikt: economisch gezien is hier zelfs veel ongelijkheid, te wijten aan het neo-liberalisme met zijn neiging tot privatisering en tot concurrentie op een Vrije Markt. Bedoeld is: gelijkheid voor de wet. Cultureel gezien is hier gelukkig niet iedereen gelijk, zoals men dit in landen als China, Noord Korea en Rusland geacht wordt te zijn. Diversiteit is een vrucht van de vrijheid om te kunnen zijn wie je wilt zijn. Dit wordt ook wel genoemd: multiculturaliteit, verguisd door de een, omarmd door de ander. Vrijheid voor de een vergt tolerantie van de ander. BroederschapDit heeft zich vertaald als socialisme in de vorm van een sociaal vangnet, later als tolerantie van andersdenkenden en anders voelenden, een punt dat de homo's hier toch wel bereikt hebben. Vrijheid van godsdienstHet principe is nu vanzelfsprekend, is ook opgenomen in onze grondwet. De praktijk is weerbarstiger. Het vergt vrijheid voor alle religies, die van de SGP, maar ook die van de moslims en zelfs van de salafisten. Omgekeerd vergt dit van hen het tolereren van andere religies en van atheisme. Salafisme verbieden werkt averechts; het actief en openlijk bekritiseren werkt beter; ook voorlichting en opvoeding tot media-wijsheid en tot de kunst van het debatteren. Kennis ook van de islam in al haar vele varianten, waaronder bijvoorbeeld het vreedzame soefisme dat hier vele aanhangers heeft. Vrijheid van meningsuitingOok hier zien we dat dit nog niet zo eenvoudig is. Het impliceert immers ook de vrijheid om meningen te verwerpen en te bestrijden, te discussieren, een tegenverhaal te vertellen, Tegenwicht te geven. Discussie, debat, verzet, oppositie, ze horen onverbrekelijk bij de democratie - en zonder democratie is er geen vrijheid. Gelukkig maar ...Onze 'geluksprofessor' Ruut Veenhoven ziet als 'gelukkig makers': o Welvaart annex sociale zekerheid, Dit zijn Westerse waarden; ze gelden niet overal. Oosterse waardenHarmonie Al sinds Confucius is 'Harmonie' een kernwaarde in China. Het impliceert het vermijden van conflicten, van discussie, van oppositie en van 'afwijkend gedrag' - dus het instellen van toezicht. Er ligt nu een wetsvoorstel dat door het gewillige parlement ('Volkscongres') zeker zal worden aangenomen, te weten het instellen van een Nationale Commissie voor Surveillance - ook regionaal en lokaal op te richten - formeel om corruptie te bestrijden, in feite om de gehele maatschappij te doorlichten en controleren:
"De commissie kan ook wangedrag van ideologische en ethische aard onderzoeken. [...] |
[ < Vorige ] [ Volgende >]