Opinie 16:
Imams hebben ook opinies
In ons land met zijn westerse en christelijke cultuur wonen
heel wat moslims met hun oosterse en islamitische cultuur. Toen een imam zich
uitsprak over homoseksualiteit ging er een storm van verontwaardiging door
Nederland - het landje met de vrijheid van meningsuiting en het verbod tot
discriminatie.
We hebben hier te maken met twee culturen en hun verhouding tot elkaar. We
hebben te maken met de opvattingen in beide culturen over elkaar, over
discriminatie en vrijheid van meningsuiting en in dit geval ook over
homoseksualiteit.
Eerst even de feiten
Uitspraken
Reacties
De rechtszaak
Het Hoger Beroep
De islam en de westers-christelijke cultuur
De islam en homoseksualiteit
Discriminatie en vrijheid van godsdienst en die van meningsuiting
Kunnen we ook iets doen?
Eerst even de feiten
Begin mei 2001 zei imam Khalil E-Moumni van de An Nasr moskee te
Rotterdam tijdens een interview in Nova dat volgens de islam homoseksualiteit
een besmettelijke ziekte is die schadelijk is voor de samenleving. "Als
deze ziekte zich verspreidt, raakt iedereen besmet en het kan tot uitsterven
leiden."
Dit was tijdens een gesprek over het geweld van jonge Marokkanen tegen homo's.
Dat de imam tegen dit geweld gekant was werd uit het interview geknipt. Zijn
opinie over homoseksualiteit haalde alle voorpagina's en bracht een enorme
reactie teweeg.
Er spraken zich meer imams uit. Zo sprak de Amsterdamse imam Shafiqur Rehmaan de
vrees uit dat homoseksualiteit tot het uitsterven van de godsdienst zou
leiden.
End oktober van dat jaar deed imam Abdullah Haselhoef er nog een
schepje bovenop. Deze imam was min of meer de landelijke woordvoerder
geworden toen na de aanslag van 11 september allerlei vragen over de islam naar
boven kwamen. Hij had al in de NRC geschreven dat homoseksuele goede moslims
zijn "mits zij niet toegeven aan hun gevoelens." Later sprak hij zich
in een interview uit voor de doodstraf voor homoseksuelen "mits vier
betrouwbare getuigen de daad van penetratie hebben gezien." Hij vervolgde
met: "Dit soort straffen kunnen alleen worden toegepast als iedereen moslim
is en als de meerderheid van die moslims ook het islamitisch strafrecht wil
invoeren."
Dit is dus niet het geval in Nederland.
Er volgde een stortvloed van reacties, te veel om allemaal op te
noemen. Uiteraard reageerden het COC en de Gay krant en menige organisatie. De
politiek reageerde bij monde van de Tweede Kamer, minister Van Boxtel
(Minderhedenbeleid) en premier Kok, terwijl de minister van Justitie een
onderzoek begon om de intussen ingediende aangiften te behandelen. De pers
reageerde met opiniestukken, meer nieuws over de eerstgenoemde imam en met
ingezonden brieven.
Premier Kok zei dat deze imams "over de schreef" zijn
gegaan en dat hun opmerkingen "niet kunnen in de Nederlandse
samenleving." Zij kunnen "bedoeld of onbedoeld [..] bijdragen aan
geweld tegen homoseksuelen."
Naast onderzoek en aangiften vonden er ook gesprekken plaats.
Uitzetten ging ook Kok te ver: "Als je ze het land uitzet, kun je niet met
ze praten." Er vonden diverse gesprekken plaats.
De aanklacht was het opzettelijk discrimineren en het aanzetten tot
discriminatie en haat.
De imam werd vrijgesproken. Weliswaar oordeelde de rechtbank dat de uitspraken
van El-Moumni op de televisie discriminerend waren, maar dat zij onder de
vrijheid van godsdienst vallen omdat zij werden uitgesproken met een beroep op
de Qur'an en andere heilige geschriften.
Het Openbaar Ministerie gaat in beroep.
Al eerder hadden bisschop Van Eijk,
de Paus en kardinaal Simonis zich in gelijke zin
uitgesproken. Een Paus kan hier niet vervolgd worden voor wat hij in Italië of
Vaticaanstad zegt; Simonis is nooit aangeklaagd. Wel het Tweede-Kamerlid Leen
van Dijke. Deze werd in Hoger beroep vrijgesproken omdat zijn uitspraken in de
context van zijn geloof werden gedaan en zodoende, hoewel "op zichzelf
genomen kwetsend", in strafwettelijke zin niet als beledigend konden worden
aangemerkt.
Inmiddels is ook imam Haselhoef vrijgesproken in
een dergelijke kwestie.
Het Hoger Beroep
Het Openbaar Ministerie ging in beroep, markant genoeg om andermaal
vrijspraak te bepleiten. El Moumni heeft volgens het OM "wel onverantwoord
gehandeld. Hij had beter moeten weten."
Het COC was hier niet blij mee:
|
"Als godsdienst op deze wijze misbruikt wordt, is het wellicht tijd
het grondrecht van de vrijheid van godsdienst af te schaffen." Het OM
krijgt het verwijt dat het "zich verschuilt achter godsdienstvrijheid
en dat het zich met deze eis verwijdert van de samenleving." |
|
"De uitspraken zijn discriminerend en de rechter heeft dat
vastgesteld. Door zich achter de Islam te verschuilen volgde vrijspraak. In
het hoger beroep gaat het om de vraag of de vrijheid van godsdienst
misbruikt mag worden om te discrimineren." |
Het Hof volgde de eis van het OM en sprak El Moumni vrij. Hij heeft zich
volgens het Hof "niet schuldig gemaakt aan het opzettelijk discrimineren
van homoseksuelen en het aanzetten tot discriminatie en haat." Volgens het
Hof vallen zijn uitspraken onder de godsdienstvrijheid.
Opnieuw was de homo-beweging er niet blij mee. De redacteur van het blad Expreszo
riep op om, als men dan toch legaal ziek was verklaard, zich dan ook ziek te
melden en op het Plein in een bed te gaan liggen.
De islam en de Westers-Christelijke cultuur
Laten we eerst opmerken dat er niet iets is als de islam,
net zo min als het christendom bestaat. Er zijn vele stromingen en
richtingen. Toch kent de islam niet iets als een 8 Mei Beweging die de
kerk van binnenuit wil moderniseren, al bestaan er wel progressieve geestelijken
(imam en kamerlid Ousama Cherribi inVN 26 mei 2001, p. 14) en stromingen die ook
homo-huwelijken toestaan (Wieringa in NRC 19 mei 2001).
Toch zijn de verschillen groot. "De islamitische waarden
staan haaks op de onze" (Pauline Sinnema in VN 26 mei 2001, p. 18). De
westerse cultuur legt de nadruk op individuele vrijheid,
verantwoordelijkheid en ontplooiing, ook voor vrouwen, gebaseerd als zij is op
rationaliteit en vooruitgangsgeloof. De oosterse cultuur stelt vooral de
collectieve belangen voorop, waaronder de bevolkingsgroei; het is veel meer een
mannencultuur die is gebaseerd op heilige geschriften uit het verleden zoals die
dus vooral door mannen worden uitgelegd. De islam neigt tot conservatisme en
orthodoxie.
Redenen voor Mohammed Rabbae om hier een plek voor te vragen, een
soort Staphorst voor de moslims, maar voor zijn collega-Kamerlid imam Ousama
Cherribi juist om voor een "Oranje-islam" te pleiten, een hier te
ontwikkelen liberale tak van de islam. het denken in de islam heeft volgens
Cherribi sinds de twaalfde eeuw stilgestaan (VN 26 mei 2001).
Dat de islam weinig vrouw-vriendelijk is blijkt overduidelijk
uit "het drama van de verplichte maagdelijkheid", zoals een artikel
hierover in OPZIJ van november 2001 het noemt. Volgens Sinnema (zie hierboven)
voelen bijvoorbeeld Marokkaanse vrouwen zich sociaal minderwaardig en seksueel
slecht voorgelicht.
Anderen echter betogen dat de Qur'an zelf helemaal niet vrouw-onvriendelijk is.
Het probleem is dat de uitspraken daarin door mannen zo worden geïnterpreteerd.
Zo is het verplichte hoofddoekje nergens in de Qur'an terug te vinden. Ook mogen
vrouwen onderwijs volgen, "kennis vergaren van de wieg tot het graf" (Jantina
Russchen, Wegener Dagbladen 6 oktober 2001).
De Qur'an kent wel voorschriften voor "welgevoegelijke kleding"
en stelt de man in gezag boven de vrouw - hetgeen ook de bijbelse geschriften
niet vreemd is. Anderzijds wordt aan vrouwen weer menig recht toegekend.
De imams nu, maken zich zorgen; zij zien de vrouwen steeds
onafhankelijker worden en de homoseksualiteit oprukken. Een reactie is om een
vijandbeeld te creëren, om het westen als islam-vijandig af te schilderen, als
verdorven en duivels. In een tijd van Marokkaanse potenrammerij is de
homoseksuele medemens dan heel geschikt als zondebok - dacht men dus.
De islam en homoseksualiteit
Marokkaanse jongens echter zullen alleen in groepsverband tot
potenrammen overgaan. Wie ze alleen ontmoet maakt alle kans op een homoseksueel
contact, zoals zelfs een Pim Fortuyn zaliger vaak genoeg publiekelijk heeft
duidelijk gemaakt. Over de islam en homoseksualiteit valt dus nog wel iets meer
te zeggen.
Het voorbeeld van de Marokkaanse jongens geeft exact aan hoe dit ligt:
het verschijnsel komt veelvuldig voor en wordt in brede kring
geaccepteerd, zolang er maar niet over gesproken wordt. Het geloof
van de islam heeft er niet zo veel moeite mee, de cultuur heeft er
heel wat moeite mee.
De oorsprong van het verbod is ook niet zozeer de Qur'an zelf; deze
vermeldt nauwelijks meer dan het verhaal van Lut, in de bijbel Lot
geheten. Ook de profeet Mohammed staat in dit soort morele kwesties bekend
als mild. De mannen die homoseksualiteit veroordelen beroepen zich op de
traditie: op verhalen over het leven van de profeet, de hadith, en op
latere besluiten van geestelijken, de fatwa's. |
|
Uit de Qur'an
Sura 7
[80] En Lut, toen hij zeide tot zijn volk: Zult gij
zedeloosheid begaan, waarin nog geen enkel der wereldwezens is is
voorgegaan?
[81] Gij nadert immers de mannen in wellustige begeerte in
plaats van de vrouwen. Neen, gij zijt overmoedige lieden.
Sura 27
[54] En Lut, toen hij zeide tot zijn volk: Zult gij
zedeloosheid begaan, terwijl gij toch inzicht hebt?
[55] Zult gij waarlijk de mannen naderen in wellustige
begeerte, in plaats van de vrouwen? Neen, gij zijt lieden die onwetend
zijt.
Vertaling van J.H. Kramers, Agon (Elsevier) 1956. |
In de islamitische cultuur wordt er niet zozeer onderscheid
gemaakt tussen hetero- en homoseksualiteit, eerder tussen de actieve en passieve
rol in de seksualiteit. De actieve rol geldt als mannelijk en eervol, de
passieve rol als vrouwelijk en, voor mannen, als eerloos.
De bronnen zijn hierover eenstemmig.
"In de achttiende eeuw was het bijvoorbeeld heel
gebruikelijk dat een sultan drie van zijn vier ministers uit homoseksuelen
koos. De viziers (de ministers) namen de knapste en de aantrekkelijkste
jongens (de içoglanlar) in dienst om hen te ontdoen van hun 'moeilijk uit te
trekken' kostuums.
Homoseksualiteit kwam niet alleen in de paleizen voor, maar ook daarbuiten.
Het celibataire leven van de Ottomaanse Yeniçi-soldaten was ondragelijk. Om
hun leven enigszins plezierig te maken, had elke beroepsmilitair verkering met
loopjongens (Civelek), die stage liepen om [zich] het beroep van krijger eigen
te maken." (Tuncay Çιnιbulak in Metro, 12 juni 2001).
"Enerzijds wordt homoseksualiteit door de islamitische
wereld verketterd, anderzijds is de heimelijke seksuele omgang tussen (jonge)
mannen in diezelfde wereld wijd verspreid. Dit lijkt moeilijk met elkaar te
rijmen.
Een mogelijke verklaring hiervoor valt te lezen in [...] Islamic
homosexualities, History and Literature, van O. Murray & Will Roscoe.
In culturen waar het om eer en schande gaat, en niet zoals bij ons om schuld
en boete, kunnen homoseksuele variaties gedijen in de privé-sfeer. Zolang
niemand weet krijgt van deze zondes, is er niks aan de hand. Homoseksualiteit
is bij uitstek een zaak van geheim en zwijgplicht. In dat licht is het idee
van 'uit de kast komen' de islamitische cultuur, waar de eer van de
familie vereist dat seks privé en verzwegen blijft, vreemd. [...]
Vanuit strikt religieuze overwegingen is homoseksualiteit dus niet toegestaan,
maar wanneer die heimelijk en achter gesloten deuren plaatsvindt, wordt ze wel
gedoogd."
(Achmed is geen homo, door Tom Kellerhuis, HP / De Tijd 18 mei 2001).
Een lucide en zeer informatieve bron is het artikel van Saskia
Wieringa, Liefde in het licht van Allah;
Godsdiensten gebruiken homohaat als bindmiddel, in NRC 19 mei 2001.
Discriminatie en vrijheid van godsdienst - en die van meningsuiting
Nu eens horen we het geluid van de zelfbewuste orthodoxie die
een beroep doet op godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting, dan weer
horen we mensen die zich verongelijkt en onbegrepen voelen een beroep doen op
het verbod van discriminatie.
Meten met twee maten? Daar weten
wij Nederlanders ook wel raad mee, zo betoogt Ali Eddaoudi.
"Nederland meet met twee maten. Extreem-rechts mag
demonstreren en de imam mag niet vinden dat homoseksualiteit een ziekte is en
een bedreiging vormt voor de samenleving. Er mogen wel anti-islamitische
boeken geschreven worden, maar doe je dit met het jodendom, dan ben je een
antisemiet.
Je zou bijna kunnen zeggen dat Politieke Correctheid door Nederlanders is
uitgevonden."
Kennelijk hebben wij hier ook een cultuur die aan verschuivingen
onderhevig is.
"De onschendbaarheid van de islam is opgeheven; de homo's
hebben de strijd om de gunst van de publieke opinie voorlopig gewonnen. Hoe is
deze machtsverschuiving te verklaren?
Twee dingen werden na de uitspraken van de Rotterdamse imam El-Moumni en zijn
collega's vrij snel duidelijk: vrijheid van meningsuiting is nog steeds niet
echt populair in Nederland, en de tot voor kort bijna onschendbare positie van
de moslims is ernstig aangetast."
Aldus Croughs, Bart, Vrije meningsuiting? Nu even niet
voor moslims! in HP/De Tijd 25 mei 2001. Een uitstekende en heldere
analyse die eerder verwijst naar de grilligheden van onze eigen samenleving
dan naar die onwetende imams met hun vreemde opvattingen.
Wat ons betreft mag een bisschop (opiniestuk
#2), kardinaal, Paus of imam zijn mening zeggen als hij die heeft.
Het is
vreemd dat een rechtbank en een Hof dit slechts vanuit de vrijheid van
godsdienst toestaat en zich niet beroept op de vrijheid van meningsuiting. Er
zijn voldoende humanitaire redenen om dit soort uitingen, in redelijke
bewoordingen geuit, toe te staan zonder direct in kwalijke discriminatie te
vervallen. Pas dan zijn de opvattingen ook bespreekbaar en vatbaar voor
discussie en verandering. Hoe kort geleden is het nog dat ook in de gehele
westerse wereld homoseksualiteit officieel als een ziekte werd beschouwd?
Slechts door er kritisch en openbaar over te spreken is dit veranderd.
"Wat is dat eigenlijk voor een tolerante samenleving die
een baard in een soepjurk die vertolkt wat negentig procent van de in
Nederland wonende moslims denkt - namelijk dat homo's lijden aan een ziekte
die te vuur en te zwaard bestreden moet worden - niet verdragen kan? Is het
niet juist het kenmerk van vrije meningsuiting dat vooral de onwelgevoeglijke,
schandelijke, van alle heersende normen afwijkende mening beschermd dient te
worden?" Theo van Gogh in VN 26 mei 2001.
"Alleen vrije meningsuiting kan ons vrije burgers reden van de barbarij.
Laat de imams daarom zeggen wat ze willen - want juist daarin verschilt onze
samenleving zich van die van hen."
Kunnen we ook iets doen?
|
Video over homofilie op school; na uitspraken imam,
Deventer Dagblad 7 juni 2001.
Het Steunpunt Minderheden Overijssel (SMO) biedt alle scholen voor
voortgezet onderwijs in deze provincie een video aan over homoseksualiteit
in een multiculturele groep. |
|
Video over de islam op school en op tv... Die is er
bij ons weten nog niet. Er is wel veel informatie, vervat in vele boeken. |
|
Platform religie en democratie, aanleiding zijn de
homo-uitspraken van El-Moumni.
Een platform met mensen uit kerken, islamitische organisaties, politiek,
wetenschap en onderwijs gaat zich buigen over mogelijke spanningen tussen
religie en democratie. De Noord-Hollandse gedeputeerde E. neef zal het
donderdag installeren (Trouw 28 mei 2002). |
|
Nodig de buren uit.
Ayadi, Malika el -, Integratie; Een multi-cultureel
avontuur met de buren; Trouw, 12 november 2001
Afgelopen weekeinde hadden vijf Nederlandse gezinnen een islamitische
gast aan de eettafel, in het kader van 'Wat eten wij vandaag?' Een lokaal
Rotterdams project. [...]
Tussen de rondrennende kinderen en de vuile vaat door kijken de vrouwen
elkaar enkele seconden diep in de ogen. Even laten zij de cultuurverschillen
voor wat ze zijn. Ze kwebbelen er lustig op los over 'zij van twee blokken
verder' en 'hij van de buurtwinkel.' Harry kijkt het tafereel tevreden aan.
De avond is geslaagd.
En: |
| Er is een tegenbeweging. Zie bovenaan op de "Lees
meer" pagina: |
|
|
|