Narcissus en zijn spiegel1998 # 2 Dit is geen sprookje, ofschoon de titel dit zou kunnen suggereren. Ofschoon... We hebben het hier over een sexuologisch verschijnsel: narcisme of narcissisme genoemd. De term werd destijds door niemand minder dan H.Ellis geïntroduceerd. In de psychoanalyse spreekt men van een narcissistische keuze indien een objectbezetting de eigen persoon betreft (Freud) . Men wordt als het ware verliefd op zichzelf. De eigen verschijning werkt prikkelend. De Griekse schapenhoeder Narcis werd verliefd op zijn eigen gelaat en lichaam, die zich in een beek weerspiegelden. Een klassiek verhaal. Bij Magnus Hirschfeld vond ik het volgende voorbeeld, een geval uit zijn praktijk, dat een goed beeld geeft van het verschijnsel. Een grote, krachtige 37-jarige boer verklaarde, dat hij volkomen onverschillig is voor vrouwen en mannen. Het bereidt hem echter het grootste erotische genot om zijn eigen naakte lichaam in de spiegel te bekijken. Dit is des te minder te begrijpen, omdat hij geen Narcis en evenmin een Adonis is. Met zijn onverzorgde, stoppelige baard en zijn sterk behaarde lichaam gelijkt hij meer op een aap. De spontane sexuele opwinding trad bij hem voor het eerst op toen hij zich in het begin van de puberteit voor het eerst van top tot teen in de spiegel zag. Gedurende het onderzoek bleek het volgende: toen de patiënt zich uitgekleed had, keek hij in een wandspiegel. Onmiddellijk kreeg hij een erectie en werd hij geprikkeld. Hij verzocht om verontschuldiging, drukte zijn lippen op de spiegel en bedekte zijn mond in de spiegel met kussen. Na zeer korte tijd drukte hij zijn geslachtsdeel tegen het beeld in de spiegel, waarbij hij een ejaculatie kreeg. Hijzelf zei:
Tot zover deze casus. Alle belangrijke elementen zijn er in verwerkt. Het is een waar sprookje. Overigens worden spiegels ook gebruikt om de libido een extra impuls te geven. Seneca verteld over Hostius Quadra, die in zijn slaapkamer spiegels had aangebracht, ook vergrotingsspiegels. Ook sommige kinderen onaneren graag voor de spiegel. Ook hier geldt weer alles is in de mens aanwezig. Dr.Frits Bemard LiteratuurMagnus Hirschfe1d Geschlechtskunde, Stuttgart 1926 Hermann Roh1eder Geschlechtsleben des Menschen, Ber1in 1920
|