Gebrek aan kicks dus eerder want het is erg spannend, en gebrek aan status, want dit was erg stoer. Het zijn alleen geen 'Marokkanen' en ook 'jeugd' is misleidend: het zijn jongens, Nederlandse straatjongens. Geen 'jongeren' maar 'jongens'Meisjes geven zelden overlast. Ze zijn ook weinig op straat te vinden; ze zitten thuis. Thuis zijn de moeder en de meisjes de baas. Er is, vaak letterlijk, geen plaats voor drukke knullen. Er is vaak weinig te doen, maar ook op straat is niet veel vertier te vinden. Dus creëer je dit zelf. Het zijn Nederlandse jongens van Marokkaanse afkomst
Er is niets islamitisch aan het probleemDeze jongens noemen zich moslim, maar zien zelden een moskee van binnen. Zouden ze echt vijf maal per dag bidden? Van de islam weten ze nauwelijks iets af; de Qur'an, Arabisch, verstaan ze niet, kennen ze niet, kunnen ze niet uitleggen. Ze roken en drinken, ook in de Ramadan. De islam predikt behoorlijk strenge normen en regels. Ze kennen ze nauwelijks en houden zich er in elk geval niet aan. Imams en moskeeën staan machteloos als ze er niet naar toe gaan. Veel imams spreken slecht of nauwelijks Nederlands; ze zijn opgeleid om te bidden en te preken. Het zijn theologen, geen hulpverleners. De cultuur is die van de Nederlandse straat, niet die van Marokko
De cultuur daar komt niet uit Marokko. Eerder uit New York, met elementen van Curaçao en de Europese randsteden met veel kleine flats en weinig voorzieningen en vertier. Ook in Marokko leeft men veel op straat, maar daar is het warm en zijn er veel mensen die sociale controle uitoefenen. Men kent er elkaar. Op Nederlandse straat is het koud, er zijn nauwelijks volwassenen. Men is er niet als persoon, met speelt er een rol. Men is er meer groep dan individu. Men is meer met elkaar bezig, in een eigen taal, dan met de wereld er omheen. De normen zijn eer, status, durf, blits, zich afzetten, uitdagen, grenzen overschrijden, respect eisen in plaats van geven. Er is een verschil met de Turkse cultuur: daar zijn de familiebanden veel hechter, is er veel meer binding en verenigingsleven en is er meer sociale controle. De Marokkaanse Nederlanders vormen geen gemeenschap, eerde een hoop los zand. Het is een macho cultuurDeze floreert in het Caribische gebied en in Zuid Amerika. Het is de cultuur van de hanige man die op chicks jaagt, die een hoge status in de groep wil bereiken. Wel, hoe verkrijg je status in deze groepen? Door een blitse brommer en veel bling bling, dus geld. Maar vooral door het gezag (of homo's of Joden - het eerste uit motieven van 'mannelijkheid', niet van religie) uit te dagen, door erg veel te durven, en vooral door in de gevangenis gezeten te hebben. Dan begin je mee te tellen. Het is de straatcultuur die de jongens zo opvoedt en die zo zichzelf in stand houdt. Hier is niets Marokkaans aan, niets islamitisch, het is puur westers. Verwend en verwaarloosd
Positie in de samenlevingHasan mag dan in zijn buurt erg hoog aangeschreven staan bij zijn leeftijdsgenoten, maatschappelijk staat hij onderaan. Er zijn veel schoolverlaters en er is nauwelijks perspectief op aansprekend werk en verdiensten. En als groep staan 'de Marokkanen', met 'de Antillianen', ook onderaan de samenleving, zo niet: er buiten. Doen ze dit zelf door 'niet mee te doen'? Deel wel, ja. Doet de samenleving dit? Een deel ervan wel, ja. De mediaZolang de media blijven berichten over "Marokkaanse jongeren" of "Marokkanen" treft de hele groep blaam waar er maar een deel ervan de fout in gaat. In Gouda ging het om vijftien jonge jongens uit vijf gezinnen. Met name De Telegraaf spreekt voortdurend over "Marokkaans tuig" en noemt hun daden consequent "terreur". Hun daden zijn lastig, maar vaak niet illegaal, laat staan "terreur". Dat is echt iets heel anders. Aanduidingen als "Nederlands-Marokkaanse jongens" zou al realistischer en beter zijn. (Jan Kuitenbrouwer, NRC Handelsblad, 20 november 2008) Een vermelding van de waarheid zou de media ook wel sieren. Wie 'de zaak Gouda' heeft gevolgd, komt er na een aantal berichten achter dat het daar helemaal niet specifiek om 'Marokkaanse jongeren' ging. Dat waren er maar een paar. De 'Nederlandse jongeren' waren net zo lastig en bedreigend voor de buschauffeurs en anderen, volgens de politie "snuivende, spuitende en zuipende autochtone boerenjongens" (Ephimenco in NRC 16 oktober 2008). Maar dat lazen we niet in de krant, althans aanvankelijk niet. De politiekDe Tweede Kamer sprong er bovenop. Er was een agent en een burgemeester nodig om de zaak tot de ware proporties terug te brengen en de Kamer tot de orde te roepen. Kennelijk wilden ook kamerleden scoren, maar daarvoor zijn ze niet gekozen. Ze zijn gekozen om goede wetten te maken (of de slechte af te schaffen), om de regering te controleren, om beleid te maken - goed doordacht en grondig besproken beleid, niet om te moord en brand te schreeuwen en op 'een landelijk dagblad' van die ochtend te reageren. De VVD ging hier et ver mee met de PVV van Wilders, die de incidenten geheel uit hun aard en context haalde en volledig schoof op "de moslim-kolonisten"en "de straatterroristen", uiteraard alleen die van Marokkaanse herkomst. De 'oplossingen' waren absurd:
... en te weinig weerwoord, alleen van D66 en van GroenLinks. Wilders is niet geïnteresseerd in een oplossing, alleen in het werven van stemmen van ontevreden kiezers. Hij stigmatiseert, waardoor hij het probleem oproept en vergroot, niet oplost (Leo Lucassen en Çilay Özdemir, Trouw 23 september 2008). Wat te doen?
|