Overige bronnen en citaten - AlgemeenDe volgorde is chronologisch
|
2002-dec-07
| |
2002-dec-07
| |
2002-dec-07
|
Wat Ellian te berde brengt zijn de voorwaarden voor het functioneren van een multiculturele samenleving, niet de argumenten ertegen. Dat er verschillen in culturen bestaan is geen ideologie, maar een feit. Als dichter en als journalist is hij zelf het overtuigende bewijs.
De
Kamer wil inspecteurs bij de godsdienstles op islamitische scholen. Alleen de
SGP en de Christenunie vrezen voor de vrijheid van onderwijs.
HET
LIEFST wil hij een moratorium op het stichten van nieuwe islamitische
scholen. En op zijn minst wil Tweede-Kamerlid Jan Rijpstra (VVD) de inspectie
toegang geven in de godsdienstlessen op bijzondere scholen. Want de tijden zijn
veranderd, vindt hij. Scholen kunnen zich niet langer verschuilen achter artikel
23 van de Grondwet, dat de vrijheid van onderwijs garandeert.
Sinds
de BVD in februari een rapport presenteerde waarin 'zorgen' werden geuit over
het mogelijk aanzetten tot fundamentalisme op een paar islamitische scholen, is
de discussie over de vrijheid van onderwijs 'volkomen buiten proporties', zegt
Rijpstra's collega Arie Slob (ChristenUnie). "Op dit moment krijgen alle
bijzondere scholen het idee dat ze in de verdachte hoek zitten." Want
controle op bijzonder onderwijs betekent dat ook christelijke scholen voortaan
een inspecteur in de godsdienstles moeten toelaten.
Slob staat vrijwel alleen in de Tweede Kamer.
In 1996 riep Janmaat op een demonstratie in Zwolle: "Als wij aan de macht komen schaffen we de multiculturele samenleving af." De rechter veroordeelde hem voor het aanzetten tot haat [...].
De Arabisch-Europese Liga (AEL), de moslimbeweging die eerst Antwerpen en daarna België op zijn kop zette, komt ook naar Nederland.
[...] Mohammed Zaghboubi [...]: "weg met de integratie, multiculturalisme is de enige weg."
In
Nederland is het nog niet zo ver, maar toen het gerucht opdook dat de AEL
plannen had naar hier te komen, kwam het CDA al meteen met een pleidooi voor een
verbod op de beweging. “Stom, stom, stom”, zegt Zaghboubi. “Zo bevestig je
alleen maar wat heel veel Marokkanen al denken: ‘Ze moeten ons niet.'
In
gematigder moslim-kringen wordt kalm gereageerd op de aangekondigde komst van de
Antwerpse Liga. Derwisj Maddoe, voorzitter van de Nederlandse Moslimraad (NMR),
is niet bang voor de AEL, zegt hij. Hij erkent dat een beweging met een
dergelijke agenda in ons land de nodige aanhang zal trekken. “[…] En er
zullen er ook velen zijn die uit nieuwsgierigheid aansluiting zu1len zoeken bij
de AEL. Je kunt de AEL dus niet zomaar negeren. Het is zaak om precies te weten
wat ze doen. Een dialoog is belangrijk.”
Jamal
Ouftih, voorzitter van het Komitee Marokkaanse Arbeiders in Nederland (KMAN),
laakt de 'paniek die her en der ontstaat'. 'Slaat nergens op. Een verbod zoals
het CDA wil is prematuur en onterecht. […] Ik denk dat we ze gewoon moeten
leren kennen.”
“Turken
of Marokkanen kennen de achtennegentig ondervraagden bijna niet. Of het moet hun
slecht Nederlands sprekende schoonmaakster zijn. Of een buurvrouw van wie ze
denken dat ze Marokkaanse is, maar die in werkelijkheid Spaanse blijkt te
zijn.”
Migratie en vergrijzing geven Nederland in 2010 een ander aanzien. Nu vormen de Turken nog de grootste groep allochtonen, straks zullen dat de Aziaten zijn.
Het zijn onafwendbare ontwikkelingen. [...]
De komende jaren zal het aantal allochtonen toenemen van 1,6 miljoen naar 2,0
miljoen.
Bedreigen vergrijzing en verzwarting de stedelijke samenleving in Nederland? Stedenbouwkundige Dirk Frieling gelooft er niets van. "We gaan zeker niet de kant op van de Amerikaanse gated communities." [...]
Er is geen ontkomen aan, zegt de Delftse leraar stedenbouwkunde Dirk
Frieling,
zelf woonachtig in de Bijlmer. "Nederland blijft door zijn enorme welvaart
en hechte burgerlijke samenleving met sterke organisaties een natuurlijk
attractiepunt voor migranten uit de hele wereld." Onheilsprofeti[e]ën over
de uiteenvallende stad (segregatie, misdaad, ontoegankelijke kantoorwijken,
wegtrekkende middenklassen en ouderen) en de komst van gated communities
waar de blanke elite zich terugtrekt, zijn aan hem niet besteed.
Frieling: "Dat laatste is zo'n typisch Amerikaans beeld. Wij gaan zeker
niet de kant op van de gated communities. Wij kiezen juist voor
collectieve beveiliging [...]. Onze burgers hebben zulke maatregelen er graat
voor over als hun stad daarmee een plek kan blijven die gezellig is, waar iets
te doen en te beleven valt." [...]
Hij deelt niet de fixatie op de komst van Oost-Europese criminelen die de
discussie over de uitbreiding van Europa beheersen.
Haalt de ideologie 2010?
Paars was niet slechts een intermezzo, betoogt politiek filosoof Luuk van Middelaar. Voor het functioneren van een liberale democratie is het niet van belang dat partijen verschillende opvattingen huldigen. Dus heeft de democratie, vindt Van Middelaar, geen ideologie nodig. ‘‘Wie weet denken wij al in 2010 met weemoed terug aan het bewonderenswaardig stuurloze geschipper van de westerse democratie.’’
Paars was helemaal niet een politiek-ideologisch neutrale regering, meent Bart Tromp, bijzonder hoogleraar internationale betrekkingen. Wie de keuze tussen links en rechts in de politiek voor achterhaald verklaart, zet de deur open voor een populistische revolte die juist tot een herleving van de links-rechts tegenstelling leidt. De drie ideologische basisposities blijven bestaan, betoogt de
PvdA-ideoloog.
Meer citaten uit beide artikelen
Wat haar [Iveline da Costa Lage] stoort is de grote nadruk die momenteel in de media en politiek op het immigrantenprobleem wordt gelegd. "Ik heb het gevoel dat daardoor allerlei andere problemen in de maatschappij worden verbloemd. Veel van wat niet goed gaat in Nederland wordt direct gerelateerd aan buitenlanders. De woorden buitenlander en crimineel zijn nu zo'n beetje synoniem. Ik voel me daar ongemakkelijk door."
Het valt ook Novaldo Arruda op dat er in de politiek veel aandacht uitgaat
naar slechts een beperkt aantal onderwerpen. [...] Zijn vrouw Salomé:
"Door alle aandacht voor dat soort onderwerpen [veiligheid] maak je de
problemen veel groter dan ze zijn." [...]
[Nivaldo:] "Ach, er wordt nu veel over extreem links en extreem rechts
gepraat, maar als je kijkt naar de kiezers... Wat hebben ze massaal gestemd? Het
CDA, een middenpartij. Er is dus eigenlijk niets veranderd, dit is het land van
het poldermodel, de weg van het gemiddelde."
De
vroeger zo onkreukbare liberale voorman Gerrit Za1m vist tegenwoordig in troebel
water. Uitgerekend in het Kerstnummer van het weekblad De Nieuwe Revue heeft hij
de aanval op het in de grondwet vastgelegde recht van vrijheid van onderwijs
geopend. Zalm wil de groei van het aantal islamitische scholen afremmen. Daarom
is voor hem het rechtop vrijheid van onderwijs niet langer heilig.
Tege1ijkertijd zegt de VVD-lijsttrekker ook even de zwaargereformeerde scholen de wacht aan. 'Stel dat die christe1ijke jongelui te horen krijgen dat een vrouw niet mag stemmen. dat ze geen bestuurlijke functies mag bekleden, dat een homofiel ziek zou zijn of verdorven. Dan zou je zeggen: dat soort dingen kunnen niet.'
Sinds de terroristische aanslagen van 11 september op de Verenigde Staten en de opkomst van het fortuynisme is het anti-islam sentiment salonfähig geworden. Politici deinzen er zelfs niet voor terug om in te haken op het 'gezonde volksgevoel', dat hen leert dat in iedere moslim een potentiële terrorist schuilt. Dat politici menen om uit electorale overwegingen thans ook fundamentele grondwetsartikelen (vrijheid van godsdienst, vrijheid van onderwijs) ter discussie te moeten stellen, is eigen1ijk onvoorstelbaar.
Het zou onze moslimgemeenschap sieren als zij zich wat meer bewust is zou
zijn van het feit dat zij woonachtig is in een buitengewoon islamitisch land,
islamitischer nog dan hun landen van herkomst: Nederland kent rechtshulp en
vrijheid van religie, het heeft een progressief belastingstelsel, het kent
studiefinanciering en niemand hoeft hier om te komen van de honger; wat in de
grondwet staat, predikt de koran ook, maar wie luistert?
Mohammed Benzakour.
"Het is onverstandig om Nederlandse normen voor de rechtsstaat los te laten. Dus geen hoofddoekjes bij de magistratuur, geen rekening houden met culturele achtergronden bij beoordeling van zaken als bloedwraak. Zoals het ook onverstandig is om Nederlandse normen over vrouwenemancipatie, gezin en huwelijk te relativeren, wat postmodernisten en multi-culturalisten doen. dat leidt alleen tot verscherping van de problemen, tot een verdere verzwakking van de democratische gezindheid bij de bedreigde burgers." [...]
"Neem de gelovige katholieken die onder de druk van de moderne tijd tot verzuiling overgingen. Zij reageerden heel defensief en fundamentalistisch. Dankzij dat onderzoek [naar de modernisering van de 17e tot begin 20ste eeuw] kan ik begrijpen dat de moslims van Nederland de behoefte hebben zich af te schermen van de verderfelijke moderne wereld. Daar zit een zelfde logica achter.
[...] Alle imams die na 2002 naar Nederland zijn gekomen, hebben van hun gemeente een oproep gekregen mee te doen aan het inburgeringsprogramma voor geestelijke leiders. Tijdens de cursus komen allerlei onderwerpen aan bod. Zoals de Grondwet, de Nederlandse taal, geschiedenis, de verschillende religies Nederland kent, de minderheden en niet te vergeten het Nederlandse zorgstelsel. [...]
Volgens imam Sebahattin Kaygusuz uit Beverwijk is het een misverstand dat hij en zijn collega's weinig weten over de Nederlandse samenleving. ,,Imams hebben ten minste één universitaire opleiding gevolgd, vaak meer. Veel imams hebben een doctorstitel. Dus als de Nederlandse overheid deze cursus verplicht heeft gesteld omdat ze denken dat wij niets weten van Nederland, dan ben ik het daar niet mee eens.'' [...]
Imams vervullen een brugfunctie, zegt Sebahattin Kaygusuz. ,,Ik moet een brug slaan tussen de Turkse gemeenschap en de Nederlandse samenleving. Volgens de islam moet je als een goede burger in een land wonen. Je moet je houden aan de heersende wetten en regels. De meeste Turken in Nederland proberen op een nette manier te leven. Ze doen hun best zich aan te passen. Ik zeg bijna elke dag wel een keer in de moskee dat ze als broeders moeten leven met de plaatselijke bevolking. Een enkele imam verkondigt andere dingen, maar dat betekent niet dat alle imams dat zeggen.'' [...]
"Dyab Abu Jahjah van de Arabisch-Europese Liga is een creatie van de media. Nu anti-vreemdelingengevoelens opborrelen, loont het om hem te lanceren. Avond aan avond griezelen de mensen voor de tv. In hem zien zij hun angst bevestigd. Abu Jahjah heeft geen wet geschonden. Toch wordt hij afgeschilderd als staatsgevaarlijk. Politici, onder wie de premier, hebben hem in de criminele hoek gezet."
[...] "Mensen voelen zich onveilig in een veranderende samenleving en projecteren hun angst op migranten. Dat is de context waarin Abu Jahjah bovenkomt. Een beter begrip voor die context zou een ander soort berichtgeving te zien geven." [...]
De VVD wil dat over een jaar of vier buitenlandse imams geen vergunning meer krijgen om in Nederland te preken. Vanaf 2007 moeten hier alleen nog imams preken die in Nederland zijn opgeleid.
De VVD heeft dit gisteren voorgesteld. VVD-kamerlid Blok vindt dat nodig voor de integratie van allochtonen. Hij wil dat op grond van de wet arbeid vreemdelingen imams uit het buitenland worden aangewezen als categorie werknemers van wie het niet in het belang van Nederland is dat die hierheen worden gehaald.
[...]
Woordvoerder A. Tonca van de Samenwerkende Moskee-Organisaties Nederland noemt het voorstel belachelijk en bedoeld om kiezers te paaien. Als de VVD zo doorgaat, gaat dat ten koste van de integratie, meent
Tonca. "Iedereen is in dit land vrij zijn godsdienst te belijden. Ik mag dus een imam vandaan halen waar ik maar wil, zolang ik hem maar betaal. De VVD moet zich niet met mijn zaken bemoeien.''
"Het grote probleem zit bij de orthodoxe islam", vindt Zalm.
"Die beweert dat de man gewoon de baas is van de vrouw." [...]
Bos ziet dat even anders. "Dé islam bestaat niet. Er is een probleem met
de politieke islam. En er is een probleem met mensen die naar Nederland zijn
gekomen uit samenlevingen die vele jaren bij ons achterlopen. je moet niet alles
op de islam gooien.
De VVD wil een eind maken aan alle subsidies specifiek voor etnische groepen.
Waarom? Zalm: "Ook dát belemmert de integratie! We moeten niet bevorderen
dat allochtone mensen bij elkaar blijven hangen."
"Daar ben ik het helemaal niet mee eens", reageert Bos.
Er lijkt in Nederland potentieel te bestaan voor politieke partijen op etnische basis. Vooral Marokkanen zouden hier wel voor voelen. Een flink deel uit die groep zou stemmen op een Nederlandse tak van de Arabisch Europese Liga.
"Volstrekt onverstandig", zegt David Pinto, hoogleraar interculturele communicatie aan de universiteit van Amsterdam. Volgens de bedenker van het inburgeringscontract moeten mensen zich emotioneel kunnen uiten en dat kunnen ze het best in huneigen taal. "Het spreken van je eigen taal betekent echt niet dat je geen Nederlands kunt leren. Sterker nog, ze zullen veel beter Nederlands leren als ze hun eigen taal kunnen blijven spreken, want dat versterkt je identiteit, het geloof in jezelf."
Pinto vindt dat een verbod op het spreken van de eigen taal hetzelfde is als zeggen dat die taal inferieur is. "Toen ik opgroeide in Marokko tijdens de Franse overheersing deden de Fransen precies hetzelfde, wij mochten geen Marokkaans spreken op school. Daardoor kregen wij sterk het gevoel dat onze taal minderwaardig was. "
Voorzitter Verlaan van het Amsterdamse ROC, vreest
radicalisering van moslimjongeren niet. ,,Het ligt altijd genuanceerder.''
[...] Vandaag praat Verlaan met burgemeester Cohen over dreigende radicalisering
van moslimjongeren. Media berichtten de afgelopen weken over meisjes met sluiers
en jongens die worden geronseld voor de jihad. Een beeld ontstond dat een
opgroeiende generatie allochtonen niets te maken wil hebben met de Nederlandse
samenleving. Dat er op schoolpleinen een strijd losbrandt tussen moslims en
niet-moslims, al dan niet aangewakkerd door 11 september.
Wie denkt dat de islam een bedreiging vormt voor onze westerse vrijheden heeft het mis. De enige bedreiging komt van binnen uit, en hebben we aan onszelf te wijten.