Wilders: de terreur van de emotie
Tegenwicht weblog # 93, 8 september 2007
Kamerdebat
Wat een armzalige vertoning: een kamerdebat dat over een
wetenschappelijk rapport over het islamitisch activisme zou gaan. Daar
ging het helemaal niet over. |
|
Er was geen logica of wetenschap te
bespeuren. Het ging ook niet over islamitisch activisme, noch over de
islam, slechts over de islamofobie en het activisme van de heer
Wilders.
Emoties overheersten het debat, Wilders beheerste het debat,
Wilders "gijzelde de kamer" zoals kamerleden en commentatoren
opmerkten. Hoe kan het gebeuren dat Wilders tien minuten spreektijd had
en toch ruim anderhalf uur spreektijd innam?
Haat zaaien
Een van zijn acties is om imams die "haat zaaien" hier weg
te krijgen. Zelf doet hij niet anders dan haat zaaien, polariseren,
provoceren, beledigen, emoties bespelen. De bepleiter van
"vrijheid" (van meningsuiting) wil de Qur'an verbieden en minister Vogelaar
vanwege een mening die zij geuit had wegsturen.
Beide voorstellen maakten geen schijn van kans, wist hij, maar zijn
doelen zijn ook anders: aandacht, stemmen trekken.
Vogelaar
heeft niets meer gezegd dan dat wij de moslims wel een handje mogen
helpen om te integreren en dat over een paar honderd jaar wel eens
elementen islam-invloed op onze cultuur te bespeuren zou kunnen zijn
naast de christelijke en joodse elementen: volgens haar "de wortels
van onze cultuur". Zij vergat even het veel belangrijkere humanisme
en de verlichting dat ons de secularisering bracht, het cruciale kenmerk
van onze cultuur. De Tegenwicht-kat en - konijnen spraken
er al over in weblog # 90.
Wat een waanzin. Waar is het cijfer nul uitgevonden? De bril? De
psychotherapie? Het kritisch lezen van oude teksten? Waar ligt de
bakermat van de moderne geschiedenis? Waar zijn Plotinus, Plato en
Aristoteles vertaald? Nog altijd in Bagdad met zijn dertig buyu'ût
al-hikma, 'huizen van wijsheid' ofwel universiteiten.
Emoties, geen logisch denken
Nee, de Kamer was hier geen b'ayt al-hikma, geen 'huis van
wijsheid'. Emoties, stemmen trekken (die van 'de gewone man'), elkaar
een hak zetten, inspelen op 'het publiek', aandacht trekken, polariseren
en haat zaaien - oftewel Wilders - beheersten het debat. Wie het niet
met hem eens is is "een lafaard". Hij is het dus die moedig
onze fantastische cultuur verdedigt tegen de "barbaarse" islam
- en wel op een waarlijk barbaarse manier die niet ver afstaat van
ordinair schelden en stoken. Genoeg hierover.
Wat zegt het WRR Rapport?
Weinig meer dan volstrekt logische en te onderbouwen gedachten:
|
Dat je geen vrede bereikt door mensen uit te sluiten, maar door ze
in te sluiten, door met ze te praten, door ze een plek te
geven. |
|
Dat de islam niet alleen maar uit fanatieke islamisten
bestaat. |
|
Dat niet 'de' islam strijdig is met democratie en mensenrechten,
maar alleen bepaalde fanatieke vertakkingen daarvan. |
|
Dat er hier te weinig gedegen kennis van de islam is. |
|
Dat er meer zaken een rol spelen: sociale, economische en vooral
politieke. |
|
Dat godsdienst en staat naast elkaar kunnen - en behoren - te
staan. |
|
Dat er meer kansen liggen in gesprek, dialoog, diplomatie dan in
afwijzing, uitsluiting en polarisatie. |
Politici draaiden het debat de nek om
De reacties van een aantal politici en opiniemakers waren beschamend
irrationeel en dodelijk voor het debat:
|
"Politiek pamflet", "Wereldvreemd" (Ayaan
Hisri Ali, VVD - die het rapport niet gelezen had - Trouw 12 april
2006) |
|
"Onzorgvuldige lariekoek" (Maxime Verhagen, CDA - NRC 11
april 2006) |
|
"Knoeiwerk" (Sylvain Ephemenco, columnist, Trouw 13
april 2004) |
|
"Groot gebrek aan inzicht" (Uri Rosenthal, VVD - NRC 18
april 2006) |
|
"Roze bril" (Nahed Selim, Trouw 15 april 2006) |
|
"Eenzijdig rapport" (Paul Cliteur, Trouw 19 april 2006) |
|
"Positivisme met oogkleppen" (Eidert Mulder, Trouw 15
april 2006) |
|
"Politieke charletanerie" (Afshin Ellian, NRC 15 april
2006). |
Einde debat.
Politiek en wetenschap
Politici bestempelen hier een wetenschappelijk rapport - zonder het
gelezen te hebben - als "onwetenschappelijk" enzovoorts, zie
hierboven, niet omdat het onwetenschappelijk is, maar omdat het politiek
door hen ongewenst is, voor hen politiek incorrect, 'dus'
voor hen wetenschappelijk incorrect.
Dit lijkt toch wel erg sterk op het gedrag van
bepaalde regimes in het Midden- of Verre Oosten, die door dezelfde
politici worden verafschuwd en bestreden.
Maar niet alleen in het Oosten, juist nu ook in de VS:
"Sinds senator Joseph McCarthy in de jaren vijftig jacht maakte op linkse intellectuelen,
is de academische vrijheid in de Verenigde Staten niet meer zo ernstig in gevaar
geweest als nu.
[...]
In deze oorlog is geen behoefte aan analytische categorieën en concepten. Wetenschappers die zich afvragen
waarom 'zij' ons haten, wat de historische oorzaken en de sociale achtergronden zijn,
worden beschouwd als een veiligheidsrisico.
[...]
Studenten worden betaald om hun professoren te bespioneren. Aan de hand van citaten uit
colleges, artikelen of voordrachten - vaak uit hun verband gerukt - worden dossiers en
zwarte lijsten aangelegd.
[...]
Het Department for Homeland Security mag nagaan welke boeken u koopt en leent. Het
controleert via Google en andere internetdiensten naar welke
publicaties u op zoek
bent. Zij moeten die informatie geven, maar mogen de klant niet melden dat ze dit
doen. Amerikaanse onderzoekers mogen bepaalde bevindingen niet doorgeven aan
buitenlanders, ook al werken zij al lang in de VS en is hun inbreng cruciaal voor het
onderzoek. Artikelen of boeken van auteurs uit landen die onder een embargo vallen,
mogen in de VS niet verschijnen."
Politiek en wetenschap, meningen en feiten, dienen te onderscheiden domeinen te zijn, elk met
hun eigen discours en de daarvoor geldende regels. Wij schreven
hier al eerder over:
Als beide discoursen verwisseld worden of zich te zeer gaan mengen -
in dit geval: als politici op voorhand ongewenste conclusies als
"onwetenschappelijk" enzovoorts gaan bestempelen is het einde
debat.
Niet voor ons. Wij laten hieronder citaatsgewijs nog eens wat andere
geluiden horen: wat meer rationele geluiden.
Over het WRR Rapport
|
Islamdebat is een karikatuur;
Cees van der Laan, Trouw 6 september 2007
Volgens de WRR manifesteren zich in de islam steeds meer denkers die
democratie, godsdienstvrijheid en mensenrechten op islamitische gronden
nastreven. Tal van islamitische groeperingen zouden hervormingen zoeken
binnen bestaande politieke stelsels.
|
|
'Islam kan democratie
helpen'; Froukje Santing, NRC Handelsblad 11 april
2006
Het Nederlandse klimaat van wantrouwen en confrontatie jegens
islamitisch activisme is contraproductief en onterecht, vindt de
WRR.
|
|
'Critici van islam zijn ongeloofwaardig';
Froukje Santing, NRC Handelsblad 12 april 2006
Moslimdeskundigen prijzen de WRR voor zijn rapport over de islam.
"Kampioenen van de vrije meningsuiting worden ontmaskerd."
De onderzoekers trekken de integriteit van de critici in twijfel.
Volgens hen getuigt het debat in Nederland van onvoldoende kennis van de
islam en van de vele islamitisch-politieke denkstromingen en bewegingen.
En ze houden deze critici medeverantwoordelijk voor het klimaat van
confrontatie en wantrouwen dat de afgelopen jaren in Nederland is
ontstaan tussen moslims en niet-moslims.
|
|
Haal de angel uit
islamitisch activisme; Wendy Asbeek Brusse Jan Schoonenboom;
NRC Handelsblad 20 april 2006
De WRR praat met zijn rapport over het islamitisch activisme de
politieke islam helemaal niet naar de mond.
Eén ding is zeker: blijvende uitsluiting doorbreekt de
radicalisering niet.
|
|
Iedereen zijn eigen
shari'a; Maurits Berger ziet al 100 jaar vrije interpretatie
in islamrecht; Dirk Vlasblom, NRC Handelsblad 29 april 2006
Hoe vreemd het ook klinkt, het islamitische activisme is één van
de moderne stromingen van de twintigste eeuw. Het jargon is
alleen niet het onze en het leidt niet tot dezelfde uitkomsten. Wij
beschouwen onze samenleving als af. Wij hebben de hele race gelopen,
vinden we, en staan bij de finish te wachten op de anderen. Maar zij
rennen ons voorbij, want ze lopen een andere race.
|
|
Theedrinken met terroristen;
Interview met Alastair Crooke; Thijs Broer & Joost Janmaat; VN 6
mei 2006
Alastair Crooke, voormalig politiek rapporteur van de Britse
inlichtingendienst MI 6, geeft de WRR groot gelijk.
"Critici die zeggen dat we zulke groepen moeten buitensluiten,
en die organisaties als de mijne verwijten thee te drinken met
terroristen, vergroten juist het risico voor de westerse
samenleving."
|
|
In gesprek met de
islam (1); Wendy Asbeek en Jan Schooneboom; De Helling,
Zomer 2006
De WRR adviseerde onlangs om contacten aan te gaan met het
islamitisch activisme. ‘Naïef’, zo luidde de kritiek. De
auteurs lichten toe waarom toenadering zoeken verstandiger is dan
uitsluiten.
|
|
In gesprek met de
islam (2); Joost Janmaat, De Helling, zomer 2006
De felle kritiek op het WRR-advies in gesprek te gaan met de islam
is een bewijs van het vijandsdenken over de islam, aldus Joost
Janmaat. Hij doet een aantal voorstellen hoe de confrontatiepolitiek
doorbroken kan worden. |
|