Tegenwicht Opiniestuk # 40
Een kleine seksuologie
of
In het huis van mijn Vader zijn vele woningen
Opiniestuk nummer 40
Wel een beetje een jubileumnummer en daarom een beetje 'apart';
het gaat ook over 'apart'.
Dr Frits Bernard schreef heel trouw een stukje in het
blad "Info" van de RVSH, de Rotterdamse Vereniging voor Seksuele
Hervorming, de plaatselijke variant van de landelijke NVSH. Over varianten gaan
ook zijn stukjes, die we hier integraal herpubliceren. Wie immers las de Info,
en zo ja, wie heeft ze allemaal bewaard?
- - - - -
In memoriam
Dr Frits Bernard
Op 23 mei 2006 is onverwachts na een kort
ziekbed
Frits Bernard overleden.
Hij laat een enorm aantal geschriften na.
Hij ruste in vrede
|
In memoriam: Dr Frits Bernard,
28 augustus 1920 - 23 mei 2006
Een geleerd, actief, wijs en beminnelijk mens is plotseling van ons
heengegaan
en naar wens in stilte in familiekring gecremeerd.
- - - - -
Deze inleiding is geschreven door Tegenwicht, dat werkt
als een schrijverscollectief; de onderliggende stukken zijn allemaal van Dr
Frits Bernard. Toegevoegd zijn een recent interview en een recent artikel
van zijn hand. Als actueel contrast bespreken we tenslotte een recent
artikel over de erfenis van de seksuele revolutie.
In het huis van mijn Vader zijn vele woningen
Dit evangeliewoord (Joh. 14-12) wordt alom opgevat als een
aanduiding van de ruimte die het goddelijke biedt aan het menselijke in alle
varianten: in de context van het Evangelie zijn dit niet alleen de Joden, maar
alle volken, en niet alleen de brave Joden maar ook de tollenaars, zondaars,
overspeligen en zelfs verdachte vrouwen.
De mensheid is minder ruimhartig.
Wie maar een beetje afwijkt van de op dat moment in die cultuur
gangbare politiek correcte modellen heeft het moeilijk. Zeker geldt dit in
sexualibus.
|
Politiek
Er zijn staten die hun wetten tot in de echtelijke slaapkamer laten
doordringen die die alleen 'de missionarishouding' toestaan. Vrijwel alle
staten hebben wetten die de seksualiteit van hun inwoners willen
reguleren.
|
| Kerken
Vrijwel geen religie of kerk heeft veel op met seksualiteit. Het Hindoeïsme
en het Boeddhisme zijn hier de uitzonderingen. Dit zijn ook geen 'kerken'
met
een machtsstructuur. Voor de kerken geldt meestal: goed, ja,
voortplanting is OK, als dat dan zo nodig moet, maar daar moet het dan ook
wel bij blijven.
Het is welhaast onbegrijpelijk dat juist in kerken en religies seksualiteit
zozeer gezien wordt als noodzakelijk kwaad, in plaats van als een wonder
Gods dat zelfs scheppingskracht heeft en mensen in liefde kan
verenigen.
Pas als je de macht die kerken nastreven in de beschouwing betrekt, wordt de
zo sterke indamming van de menselijke seksualiteit een heel klein beetje
begrijpelijk.
|
| Het schoolplein
Een van de meest strenge plaatsen in onze maatschappij. Er gelden zeer
strenge wetten met akelige sancties. Enerzijds moet je 'met iemand
gaan' of minstens 'met iemand iets hebben', maar oh wee als dit iemand van
het eigen geslacht is, dan ben je een flikker of een faggot. De
grootste vrees van scholieren is daarvoor aangezien te worden, getuigen vele
uitspraken en realistische romans.
|
|
Psychiatrie, psychologie, artsen, hulpverlening
Hier wordt in overheersende mate gedacht in het model of stramien van
"normaal" tegenover "afwijkend". Het 'normale' is de
norm, het 'afwijkende' wordt bijna bij voorbaat als ziekte of stoornis
gezien waar men maar van af geholpen moet worden. Het statistisch
normale wordt gezien als 'gezond', het statistisch afwijkende als
'ongezond'.
Alleen homoseksualiteit is deze dans althans in een deel van althans onze
samenleving gaandeweg althans enigszins ontsprongen. |
Parafilie en DSM
'Parafilie' staat voor 'houden van het afwijkende'. Hiermee is heel wat
geworsteld.
"DSM" staat voor Diagnostic Statistical Manual, ofwel
'Diagnostisch Statistisch Handboek', het gezaghebbende handboek in de
psychologie en psychiatrie. Alleen het woord Statistical in de titel
verraadt al iets van het model daarachter: wat statistisch afwijkend is
kon ook wel eens psychisch afwijkend en 'dus' psychisch ongezond
zijn, dus behandeling behoeven.
In dit handboek komen de parafilieën dan ook ruim aan bod. Ze
worden als volgt omschreven (Vertaling van de Engelse tekst
en accentuering van Tegenwicht).
Parafilieën worden gekenmerkt door telkens terugkerende,
intense seksuele verlangens, fantasieën of gedrag
|
die ongebruikelijke
objecten, activiteiten of situaties betreffen |
|
en die klinisch
significante onvrede veroorzaken, |
|
of het functioneren aantasten in het
sociale, beroepsmatige of anderszins belangrijk gebied. |
Genoemd worden:
Exhibitionisme, fetisjisme, frotteurisme, pedofilie, seksueel
masochisme, seksueel sadisme, transvestief fetisjisme, voyeurisme en 'niet
anders omschreven parafilie'.
Vervolgens worden er per parafilie diagnostische criteria aangegeven
volgens welke men kan bepalen of iets al dan niet een stoornis is. Bijvoorbeeld:
Voor de diagnose 'pedofiele parafilie' [als stoornis]
dient men de laatste zes maanden dergelijke terugkerende en intense verlangens
of fantasieën gehad te hebben, of zulke daden te hebben
gepleegd, of er onvrede mee te hebben. [*] Bovendien moet er sprake zijn van
(fantasieën over) prepuberale kinderen en moet er een
leeftijdsverschil van vijf jaar zijn. Adolescenten die seksuele relaties
aangaan met twaalf- of dertienjarige kinderen rekent men niet als
gestoord.
[*] Deze laatste eis wordt in de toelichting weer weg
geschrapt: "Het is van belang te begrijpen dat het ervaren van onvrede
over de fantasieën of gedragingen niet noodzakelijk is voor de diagnose
'pedofilie'. Personen die op pedofiele prikkels met opwinding reageren en
die handelen naar deze fantasieën of hier bij een kind op
aandringen, komen in aanmerking voor de diagnose 'pedofilie'.
Er vond uitvoerige discussie plaats over deze parafilieën - en
terecht.
Archives
of Sexual Behavior
van december 2002 geeft zo'n discussie weer, en, recenter, Moser
& Kleinpatz 2003.
Zo kan men opmerken dat er een inconsequentie zit in het "en"
(onvrede ermee hebben) in de omschrijving van parafilieën in het algemeen en het "of"
(onvrede ermee hebben) in de omschrijving van pedofiele parafilie, welk
criterium in de toelichting weer wordt geschrapt. Blijft over dat er wel daden
nodig zijn voor een diagnose; alleen verlangens en fantasieën hebben geldt niet
als stoornis zolang men er niet mee doet. Dit laatste wordt in de huidige
praktijk van diagnose en behandeling - en in de publieke opinie - veelal niet
gezien, wellicht helemaal niet geweten.
Bij diagnostiek moet men erop letten niet alleen in strakke morele termen
denken door hetgeen statistisch afwijkend dan wel politiek incorrect is meteen voor ziek te verklaren.
Beter kan men ook eens de filosofie raadplegen hoe te denken
over varianten in het menselijk doen en laten. Juist de meest
aparte en eigenwijze filosofen en levensleraren hebben de beste bijdragen
geleverd. Denk maar aan Socrates die veroordeeld werd vanwege zijn denkbeelden,
aan Jezus Christus, en vele anderen.
Moraal en wetenschap
Hierover schreven wij al in de opiniestukken # 12, Moraal
en Wetenschap en # 33 met de paragraaf over Politiek,
moraal en wetenschap.
Kortweg gezegd moet men drie discoursen goed uit elkaar houden, want elk van hen
heeft eigen regels om de waarheid te toetsen, elk heeft zijn eigen
uitdrukkingsvormen, vragen, werkwijzen en resultaten:
|
De wetenschap volgt de empirisch-theoretische discours
en de regels daarvan, vooral die van de objectiviteit; |
|
Gemeenschappen van mensen voeren de praktische discours
die gaat over normatieve uitspraken; |
|
Therapeuten en vele anderen voeren de therapeutische
discours, waar waarachtigheid het voornaamste criterium van
is. |
|
Allen voeren de basale discours, waarin helderheid
van uitspraken het centrale criterium is. |
(Zie De paragraaf De
Discours in Opiniestuk # 12, het
schema: Geldigheid van uitspraken in de
discours en de toelichting
daarbij.)
Men moet dus niet als empirisch wetenschapper politieke en
normerende uitspraken willen doen; men moet niet als politicus willen bepalen
hoe de zaken objectief in elkaar steken. Evenmin moet men zich als therapeut of
hulpverlener al te zeer als machthebbend normsteller opstellen. Echter, juist in de
seksuologie, een vak vol emoties en normen en waarden, zien we deze discoursen
lelijk door elkaar heen lopen.
Seksuologie
In principe is seksuologie een wetenschap die het seksuele
aspect van de mens niet in morele dwangbuizen giet, maar objectief en neutraal
beschrijft. Dit zou zij als wetenschap in elk geval moeten doen en veelal
gebeurt dit ook zo. Niet echter alle seksuologen kunnen de verleiding weerstaan
zich ook op het pad van de morele en politieke discoursen te begeven. Vooral als
zij ook aan behandeling doen neigen zij er toch sterk toe hun cliënten naar het
juiste en politiek correcte pad terug te voeren.
Er zijn nog maar weinig Nederlandse seksuologen, nu er net een
aantal grijze eminenties met pensioen is gegaan en niet is opgevolgd. Wie er nog
wel zijn neigen sterk naar de medische kant van het vak en zij neigen er al
evenzeer toe hun cliënten op het juiste pad terug te brengen ofwel te
normaliseren.
Een kleine seksuologie
Wat Dr Frits Bernard hier nu presenteert is een enorme rij
varianten op seksueel gebied. Daarnaast zijn er stukken over de geschiedenis van
de seksuologie, de NVSH, en zo meer. Geen van die varianten presenteert hij als
stoornis. Hij beschrijft ze alleen. Hij blijft in de objectieve discours en laat
de morele en politieke discours aan de lezer en anderen over. Daarom is een
dergelijke rij varianten juist in onze tijd het behouden waard.
Tegenwicht presenteert ze gaarne als correctie op het
hedendaagse denken en doen of laten, dat de objectieve, de morele en de
praktische discoursen door elkaar haalt en dat te sterk gericht is op
normaliseren van mensen in een doorgaans erg enge visie op wat normaal, gezond
en politiek correct is.
Aanvullend
Ook geven wij een recent interview met Dr Bernard weer en een
recent artikel van zijn hand:
|
Interview met Dr Frits Bernard; Marthijn
Uitenboogaard, in: OK Magazine 92, juli 2005.
"We zijn in zeker opzicht veel opener geworden. De jaren zestig en zeventig hebben daartoe bijgedragen."
|
|
Controverse; Dr. Frits Bernard, in: OK
Magazine 92, juli 2005
In dit artikel wil ik aandacht schenken aan een opmerkelijke en tot dusver onbekend gebleven gebeurtenis. Openbaring daarvan lijkt mij onmisbaar voor latere geschiedschrijvers. De ontwikkelingen zijn chronologisch gerangschikt.
|
Actueel contrast
We kunnen Dr Frits Bernard redelijkerwijs wel beschouwen als een van de
voorvechters van de seksuele revolutie in de jaren zestig en zeventig.
Beatrijs Ritsema bespreekt een boek dat terugblikt op deze seksuele
revolutie: Slechte seks is overal;
NRC Handelsblad 21 oktober 2005: S.W. Couwenberg (red.): Seksuele revolutie
ter discussie. Van Phil Bloom tot Sex and the City. Civis Mundi jaarboek
2005.
De bevrijding van de seksualiteit uit de taboesfeer deed individuele
problemen van morele aard verdwijnen, maar leidde tegelijk tot het ontstaan
van nieuwe problemen - ook van morele aard.
De seksuele revolutie zorgde ervoor dat 'goede seks' (de vrijwillige,
vreugdevolle, intimiteitsverhogende, schuldeloze, desnoods alleen maar lekkere
varianten) welig kon tieren. Maar hetzelfde gebeurde met 'slechte seks':
afgedwongen, harde, geperverteerde, commerciële, liefdeloze varianten. En
omdat goede seks door de betrokkenen ook graag privé wordt gehouden, staan de
media doorgaans bol van de slechte seks.
Onlangs verscheen er een artikel in HP - De Tijd: "Hoe
bevrijdend was de seksuele revolutie?" van de hand van Roelof
Bouwman, dd 26 augustus 2005.
[...] Van veel erfenissen uit de jaren zestig en zeventig moeten we niets meer
hebben. Maar de ideeën die ten grondslag lagen aan de seksuele revolutie leven
nog volop. Moeten we daar blij mee zijn?
[...] Er mogen dan de afgelopen jaren een aantal uitwassen van de
seksuele revolutie zijn afgeserveerd, de ideeën die er in de jaren zestig en
zeventig aan ten grondslag lagen, leven nog volop.
[...] Eén ding is zeker: áls ze gelijk hadden, die voorouders van ons, dan is de
nog altijd niet uitgeraasde seksuele revolutie misschien wel een van de grootste
raadsels van onze tijd. Omdat we ons telkens weer branden aan een vuur dat we
zelf hebben aangestoken. En omdat we liever op de blaren blijven zitten dan dat
vuur eindelijk eens te doven.
Hierop verschenen twee instemmende reacties reacties in HP - De Tijd van 9
september 2005:
Als weerwoord schreef Tegenwicht: "Onderzoek
alles en behoud het goede".
[...]
Niemand zal
voor een toename van echtscheidingen zijn. Wel is het de vraag of deze toename
een zo rechtlijnig gevolg is van de seksuele revolutie, voor zover we
daar dan van kunnen spreken. Sinds, pakweg, 1968 is er immers meer veranderd.
Met name het individualisme, het consumentisme en het hedonisme is fors
toegenomen.
[...] Er zit iets dubbels in het betreuren van de
teloorgang van het taboe op seksualiteit.
[... H]et samen in bad gaan is geen erfenis van de seksuele revolutie, alleen
het spreken erover behoort tot die erfenis, waarna het vervolgens als
'erg slecht en vast wel schadelijk' werd gezien en vermeden. Dit laatste is
geen erfenis van de seksuele revolutie, voor zover die er was, maar van de
seksuele contrarevolutie die omstreeks 1980 begon.
Van deze contrarevolutie plukken we nog een bittere
vrucht: geen vader die dit meer durft, geen onderwijzer die nog een kind durft
aan te raken om het te troosten. Geen groepsleider die zich nog alleen op een
slaapkamer waagt of het waagt een kind te wassen of te knuffelen. Niemand maakt ons wijs dat dit goed is voor de
kinderen.
[...] Is de seksuele revolutie, voor zover die er dan was,
alleen maar slecht, moet die worden teruggedrongen in een voortgezette
seksuele contrarevolutie die alleen maar goed is? Lijkt ons toch niet.
Onderzoek alles en behoud het goede, dit lijkt ons dan een beter devies.
Aanvulling 1: moderne jongeman aan het woord
Bekrompen; De hedendaagse openheid over seksualiteit stuit Tjebbe
Tjebbes (18) tegen de borst, Tjebbe Tjebbes, NRC Handelsblad, rubriek Spunk
De hele vrijheid, openheid en 'alles is lekker bespreekbaar' instelling staan
mij ontzettend tegen. Ik ben overdreven conservatief en bekrompen met alles wat
met seks te maken heeft. Seks is iets intiems tussen twee mensen en dat moet je
zo houden.
Aanvulling 2: modern meisje aan het woord
Jongeren en geluk: liefde als merkproduct;
Machteld Hamaker; Prana # 151, oktober 2005
Middelbare scholieren zijn hard op zoek naar geluk, naar liefde en naar
een relatie. Maar tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik heel veel
problemen gezien, heel veel mensen pijn zien hebben en vast zien lopen.
Ik ben nu 19 jaar en wil in dit artikel een aantal dingen beschrijven
zoals ik die heb gezien en meegemaakt. Ik heb het artikel mede
geschreven om ouders, en hopelijk ook jongeren, bewust te maken van
onbegrip dat er jegens elkaar speelt, waardoor er eigenlijk heel veel
problemen door een gebrek aan openheid ontstaan die niet hadden hoeven
ontstaan.
[...] Een probleem dat steeds vaker voorkomt is dat
jongeren liefde en seks verwarren. [...]
Later geplaatste aanvullingen
Na het hoogtepunt;
Dik Brummel, De Nieuwe Sekstant, maart 2005
Op het hoogtepunt van de seksuele revolutie begin jaren zeventig werd ook al meteen ‘afscheid van de seksualiteit’ genomen. Wat betekende dit en hoe verliep het daarna?
[In het bijzonder in de NVSH.]
In
memoriam
Dik Brummel, arts, tot voor kort voorzitter van de
NVSH
Overleden in augustus 2008
Hij ruste in vrede |
Vagina achter de designtas;
Dylan van Rijsbergen, Trouw, 6 oktober 2007
Terwijl de bezorgdheid over de seksualisering van de samenleving
toeneemt, pleit historicus Dylan van Rijsbergen juist voor een
terugkeer naar de wortels van de seksuele revolutie.
Mei '68 als seksuele revolutie;
J. L. Heldring, NRC Handelsblad 3 april 2008; Column Dezer dagen
Wat heeft mei 68 eigenlijk tot stand gebracht? [...] Volgens de
schrijver-psychiater Theodore Dalrymple had het de morele diepgang van
een moderne mediahype (Opinio, 26 maart). [...]
Hij [Dalrymple] maakt één opmerking die mij een schok der herkenning
gaf: "Maar uiteindelijk denk ik dat het allemaal om seks draaide.
De jonge revolutionairen wezen de huiselijke beperkingen van het
burgerlijke leven af, want dat leven was niet alleen saai en
routineus, maar moest ook met de nodige dosis hypocrisie in stand
worden gehouden. Zij wilden zich bevrijden van de alledaagse
leugentjes van de monogamie."
Niet preuts en niet
onverschillig: het is tijd voor Slow Sex - Manifest
- Waterlog,
links-progressieve denktank, april 2008
De seksuele revolutie is helemaal niet passé. Integendeel, ze is
nog lang niet af. Het is tijd om de omslag te maken naar een
samenleving waarin het positieve belang van seksualiteit wordt
onderkend. Waarin lust niet iets engs is of een duivelse natuurkracht,
maar ook niet een energie die van zichzelf altijd goed is. Waarin
seksualiteit wordt beschouwd als een gevoel en een kunde die men zijn
hele leven lang ontwikkelen.
|